האם התורה מנמיכה נשים

האם התורה מנמיכה נשים? הכוונה שהיא מוציאה את האישה קטנה ליד הגבר, לדוג' בברכות השחר הגברים אומרים"ברוך שלא עשני אישה" והנשים אומרות "ברוך שעשני כרצונו" כאילו הגבר אומר תודה הקב''ה שאני לא אישה, והאישה אומרת תודה שעשית אותי האופציה השניה, כאילו ברירת מחדל.

עוד דוגמא היא הירושה, הבכור מקבל פי שניים מהרכוש והבכורה לא.

אני לא מתכוונת לתפילין או צניעות, את הנושאים האלה אני מבינה.

חשוב לי לציין שאני לא פמניסטית וקיצונית ובדעות שלי .

תודה.

תוכן התשובה:

סליחה שלקח קצת זמן עד שהתשובה מגיעה אלייך.

יש לך שאלה נפלאה וחשובה. אנסה לענות לך עליה דרך התבוננות בברכה ששאלת עליה- "שעשני כרצונו". כפי שכתבת הברכה שהגבר מברך היא "שלא עשני אישה" ואילו האישה "שעשני כרצונו". בהסתכלות כלפי חוץ, זה באמת יכול להישמע כמו שאמרת- מזל שאני לא אישה. והאישה אומרת זה מה יש אז תודה..

אבל בהתבוננות עמוקה יותר אפשר להבין את העניין לעומקו, ולהבין שיש כאן הבדל בין הגבר והאישה מעצם המציאות, וההבדל הזה לא מנמיך אחד מהצדדים, אלא מדייק לכל אחד את עבודתו בעולם.

הברכה שה' נתן לאדם בצאתו מגן עגן היא "בזעת אפך תאכל לחם", כלומר אתה תצטרך להיאבק, להילחם. דברים לא יבואו בקלות ואתה תצטרך 'להזיע' בשבילם. ולכן הברכה שהגבר המברך היא על דרך השלילה- שלא עשני אישה. עכשיו הוא צריך להילחם ולהוכיח מי הוא כן, להתאמץ להביא לחם גם רוחני וגם גשמי.

כשהאישה יצאה מגן עדן ה' בירך אותה "בעצב תלדי בנים"- למה בעצב? בגלל שזה לא יהיה בשליטה של האישה. היא לא תוכל להחליט מתי דברים יקרו ואיך, וזה משהו שקשה לנו לקבל. וזו תהיה העבודה שלה, לקבל את רצון ה' כפי שהוא. ולכן היא מברכת "שעשני כרצונו"- שיש רצון אלוקי וצריך להוציא אותו לפועל, ועבודתה זה לקבל את המציאות כפי שהיא ולהשלים איתה.

אפשרות נוספת שאותה כותב הרב קוק היא שהאישה מטבעה מחוברת לרצון האלוקי ולכן מברכת 'שעשני כרצונו' ואכן במציאות רואים שלנשים יש חיבור פנימי ועדין לחיים ולקודש בצורה פשוטה יותר והרבה פחות דורשת מאמץ מאשר לגברים.

בעצם אפשר לראות כאן שלגבר ולאישה התמודדות רוחנית שונה בעולם, ועל זה עומק ההבדל. אין כאן ניסיון להנמיך אחד מהצדדים אלא רק לדייק יותר.

לפעמים אנחנו שומעים כל מיני פרשנויות שנמצאות סביבנו וחושבים שזה מה שהתורה מנסה לעשות לנשים. להוריד אותן, להשפיל לעומת הגברים. אבל זה לא העניין, אלא יש כאן הבדל מהותי בין השניים, וההבדל הזה מביא לכל ההבדלים שמתפרטים בכל מיני דברים במציאות. גם הציצית והתפילין שנשים לא מחויבות בהם מראות על ההבדל הרוחני הזה שקיים.

יש שיעור נפלא של הרב ראובן פיירמן בדיוק על הנושא הזה,

מוזמנת להאזין לו-

http://meirtv.co.il/site/content_idx.asp?idx=48036&cat_id=3746

מקווה שהצלחת קצת למצוא תשובה בדברים האלו,

מוזמנת להמשיך ולשאול.

ישר כוח על הרצון לבירור,

מעין

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים
יב בשבט התשעח
,
28 בינואר, 2018




הדפסה   שלח לחבר
התגובה  
שם
   
דוא"ל
   
כותרת

תגובות
 




חפש