מהותן של הלכות שבת

שלום. אני בת וממש קשה לי לא לשים קרם בשבת. אם אני לא שמה קרם אני לא הולכת לבית הכנסת וזה מפריע לעונג שבת שלי. למה אי אפשר לשים קרם?

תוכן התשובה:

שלום יקרה,

אינני רב ופוסק וחשוב לי לכתוב לך שגם אני מתמודדת עם בעיית הקרם בשבת. אני מבינה מאוד את המקום שלך. אבל לפני שנלך לפרקטיקה, בואי נתעסק במהות של האיסורים בשבת. לאחרונה דיברתי עם מישהו שלומד למבחני רבנות ושנינו הסכמנו על כך שאולי למי שנולד למציאות של שמירת שבת קל לו יותר לקיים בטבעיות את ההלכות ולשמור על כל האיסורים כי הוא רגיל בהם מגיל קטן. אבל אם נתבונן בעיניים חיצוניות, מוזר שיש כ"כ הרבה איסורים ביום אחד בשבוע ועוד איסורים שנוגעים בפסיק של הפסיק של המעשה הכי קטן. וכמו השאלה שלך אפשר לשאול למה אסור לברור בשבת את הסכו"ם אחד מהשני או למה אסור להשתמש בתרופות (רק במקרים מסוימים מותר)? וכן על כל האיסורים וההלכות שציוונו ה' בשבת.

שבת הוא יום שבו אנחנו נפגשים עם הקודש שבחיינו בצורה מלאה יותר מביום חול. ביום הזה אנחנו מפנים עצמנו מהעיסוקים החוליים ופונים לעיסוק בקודש, למפגש עם ה' ועם החיים עצמם. המפגש הזה בא לידי ביטוי בסעודות לכבודה השבת, בתפילות הארוכות, בביחד המשפחתי, בלימוד התורה ואפילו בשינה. לדעת מי שיזם את המפגש (ה'), המפגש לא יכול להתקיים בתנאים של יום חול ולכן הוא חייב אותנו לקיים את התנאים כדי שייווצר מפגש כמו שהוא רוצה. לכאורה אנחנו יכולים להבין את חלק מהתנאים ואנחנו מודים עליהם ובלעדיהם לא היינו מגיעים לאווירת שבת כמו שיש לנו היום, למשל איסורי בישול למיניהם, תחשבי איזו שבת הייתה לנו אם היינו מבשלים בה או אם היינו שומעים בה רדיו. ברור שכל ההלכות באות ליצור לנו אווירת קודש וקרבה לה'.

תשאלי בטח איזו קרבה לה' נוצרת בי כשאני לא מורחת קרם על שיער? בעצם קיום ההלכה (כל הלכה באשר היא) ועוד יותר הלכה שאינני מבינה, אני מבטאת כפיפה לרצון ה' כי זהו רצון ה' נקודה. בלי שום סיבה למה ההלכה טובה לי או מקדמת אותי. ככה ה' אמר. בכך אני בונה בי עוד קומה של ענווה וביטול כלפי ה' ומבטאת כלפיו אמירה ש'אני עושה זאת רק כי אמרת'. תחשבי כמה ענווה וכמה אהבה האמירה הזו מבטאת! אולי בהשוואה לדמות האנושית תוכלי להבין זאת יותר, למשל כשאת עושה משהו שאחד ההורים אמר לך ואת לא מבינה אותו בכלל, מה המעשה שלך מבטא? יכול להיות שקרבה עצומה להורים? הערכה וכבוד כלפיהם? אהבה?

את צודקת שיש פן בהלכה שמקל במקרים מסוימים והוא נקרא 'עונג שבת'. כאמור אני לא רב ואינני בקיאה מספיקה בשביל לפסוק מה נחשב עונג שבת או מה לא. אבל בכללי אני חושבת שאל לנו לזלזל באיסורי חז"ל, גם אם הם נראים לנו הכי טיפשיים והכי 'מה יקרה אם אעשה כך וכך?!' כי האיסורים נקבעו מתוך רצון ליצור לנו אווירת שבת קדושה וקרובה לה' ולמנוע מאיתנו לעבור על איסורים חמורים יותר.

למעשה, אני אישית לא מורחת קרם בשבת ובחג אף על פי שהעניין קשה לי עד מאוד, בייחוד כשמדובר בחג-שבת רצופים או בראש השנה. הסיבה לאיסור היא משום ממרח. מעבר לכך אני לא יודעת. אני מזמינה אותך לפתוח את הרב מלמד בפניני הלכה (שבת ב לדעתי, יש גם מקוון באינטרנט) ולבדוק מהי פסיקתו או לחלופין לשאול את הרב הפוסק שלך. לאחרונה שמעתי שחברה שלי מכינה בקבוק קרם מיוחד לשבת, מדולל בהרבה מים וכך מותר להשתמש בשבת. לפני שאת משתמשת בהיתר הזה כדאי שתבררי היטב עם רב או סמכות הלכתית כיצד מותר לעשות זאת (לא אותנו ולא באינטרנט). בכללי הרב מלמד בספריו ההלכתיים כותב גם את הסיבה העומדת מעבר להלכה לצד ההלכה עצמה, והכול בבהירות ובשפה ברורה להבנה. לכן אני ממליצה לך מאוד ללמוד את ספריו, בייחוד החלקים של שבת.

מאחלת לך שתזכי לקבל שבתות מתוך רוב שמחה.

מוזמנת להגיב ולשאול עוד במייל האישי שלי או באתר.

כל טוב,

רינת rinathaber@gmail.com .

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים
יג בשבט התשעח
,
29 בינואר, 2018




הדפסה   שלח לחבר
התגובה  
שם
   
דוא"ל
   
כותרת

תגובות
 




חפש