מהי צניעות וכיצד לחנך לצניעות?

היי, אני מדריכה, חניכות שלי בכיתה ח'.

חלק מהחניכות שלי לא ממש מתלבשות בצניעות, וחשוב לי ממש לדבר איתן על זה.

א. שמעתי שצניעות חשובה משום שהיא מאפשרת להיות מי שאת באמת, בלי ההתעסקות כל הזמן בחיצוניות או במה יחשבו עליי או משהו כזה. אבל לדעתי זה ממש לא נכון! אני כן מכירה בנות שלא מתלבשות בצניעות והן דווקא לא מחצינות את הגוף שלהן (בניגוד להרבה בנות עם חצאית וחולצה כמו שצריך שכן עושות את זה) אז למה צריך צניעות?

כן, אני יודעת שאלו הדרישות של ההלכה ושזה לטובתנו אבל לדור של היום התשובה "כי זאת ההלכה/ כי ככה ה' רוצה" זה לא מספיק.

ב.שמעתי עוד תשובה שזה בגלל שלבוש צנוע גורם לסביבה לכבד אותך יותר.

אבל זה תלוי בסביבה!

יש חלק שהכי יכבדו ויעריכו, ויש כאלה שלא (והרבה.)

(כמובן שאני לא מתכוונת למישהי שתלך עם הלבשה תחתונה או עם בגדים מינימאליים)

ג. קראתי המון קטעים באינטרנט על צניעות (בחורה או עגבניה, הגוף שלך הוא יהלום וכו וכו, לא חסר) וזה ממש אכזב אותי. ככה מודדים גוף של בת? מוכרים לה סיסמאות על שיופי נמדד בצניעות, צניעות זה הכי יפה, בנות מלבשות קצר בשביל למשוך בנים, זה שבחורה לא עם חצאית 100% מוריד מהערך שלה?

ד. איך מדברים על זה עם ילדות שקטנות ממני סה"כ בשנה וחצי? אני מדריכה שלהן קצת פחות מחצי שנה, ומשתדלת גם כן לשמור על הצניעות וההלכה, אבל לא הכי דוסית בעולם...

אני לא רוצה שחניכות שלי ירגישו שאני שופטת אותן או מתביישת בהן.. הרי באופי שלהן הן מאוד צנועות.

בקיצור ממש קשה לי עם העניין אבל הוא ממש חשוב לי, לכן אני אשמח לקבל תשובה. אני ממש רוצה לבסס את הדעה והחשיבה שלי כדי שאוכל לדבר עם החניכות ולהעביר פעולות בנושא בדרך האידיאלית.

תודה:)

תוכן התשובה:

שלום יקרה,

לפני שנתחיל, אני רוצה להגיד לך יישר כח גדול על המסירות והאחריות שלך מול החניכות שלך וכמובן מול עצמך! לא מובן מאליו שמדריכה מבררת נושא לעומק לפני שהיא מעבירה אותו לחניכות.. זה כ"כ נכון וראוי להערכה! הרצון שלך לדייק בנושא שבימינו נחשב לרגיש כ"כ לדבר עליו ועם זאת להבין שהוא באותה נשימה גם כ"כ חשוב ומשמעותי בחיינו, הוא מדהים בעיני! מקווה שנצליח יחד לברר אותו יותר לעומק..

כתבת את השאלה בצורה מאוד מסודרת ולכן גם אנסה לענות עליה באותה צורה. אבל לפני שבכלל נתחיל לענות על הנקודות שרשמת, אני רוצה שנחזק יסוד שמאוד חשוב בעיני. צניעות זו מידה בנפש. צניעות מתחילה מבפנים והיא עבודה פנימית כמו כל עבודת מידות. זו הבנה מאוד חשובה כי צניעות לא מתחילה או נגמרת באורך החצאית שלי או אורך השרוול אלא קודם כל מבפנים. כדי לחדד את ההבנה הזו, אשאל אותך שאלה- האם צניעות מתבטאת רק בלבוש? (אורך החצאית, פתח החולצה וכו..) האם את מכירה צניעות בעוד תחומים? (לדוגמא: צניעות בדיבור, צניעות ב"הליכות"..) מזמינה אותך לחשוב על עוד רבדים של צניעות. מה זה אומר? אם מצאנו עוד "רבדים" של צניעות, זה אומר שכל אלו הם ביטויים למשהו שורשי יותר שנקרא צניעות. כלומר, לבוש, דיבור ועוד הם ביטוי חיצוני לעבודה פנימית שנקראת צניעות. כשמבינים זאת אז מתחילים לסגל לעצמנו מבט יותר פנימי על המציאות. מבט שפחות מתרשם רק ממה שהעין רואה ויותר מחפש את הלב, את העבודה הפנימית. מה קודם למה- העבודה הפנימית או הביטוי החיצוני (שמתבטא גם בלבוש צנוע)? נרחיב בזה עוד בהמשך...

אז מה זו צניעות?

יש ספר שאני מאוד ממליצה עליו שנקרא: "תיקון המידות" של הרב דוד אביחיל. נעזר בספר הזה בתשובה. הרב אומר שהשורש למידת הצניעות הוא "יראת ה', ביישנות חיובית, ראיית העולם הפנימי הנשמתי כמוקד האישיות". מההבנה הפשוטה שלי, אנחנו יכולות להגיד שצניעות היא היכולת לשים את הפנים במרכז (ולא את החיצוניות). הצניעות מדגישה את האנושיות שבאדם. להבדיל מהאדם, בהמה איננה צנועה- בהמה מלשון- "בה- מה". מה שאתה רואה בה- זה מה שהיא. אבל באדם יש נשמה אלוקית! באדם יש חלקים פנימיים, עמוקים ויפייפים שנסתרים מהעין. להבנה הזו יש השלכות רבות במציאות. לדוגמא: אדם שמודע לנשמה האלוקית שבו, שמעריך את החלקים הפנימיים שבו, ממילא יחפש פחות להבליט צדדים חיצוניים שבו. דווקא מתוך תחושת ערך עצמי גדולה, הכרה בגודל שיש בו, הוא פחות יחפש להתבלט ולמשוך תשומת לב. אדם כזה גם יסתכל על הסביבה שלו, על חבריו, משפחתו, על מה שקורה לו בחייו מתוך מבט פנימי. אדם צנוע מבין שהחיים הם יפים ורחבים ועמוקים הרבה מעבר למה שעיניו רואות! הוא אוהב את החיים ומעריך את הגודל שבהם! ועוד..

בטח שמת לב שעד כאן בכלל לא דיברנו על "לבוש צנוע" כי עסקנו בשורש מידת הצניעות. יש עוד הרבה להרחיב במידה זו אבל רק אציין שכמו כל מידה, הצניעות דורשת עבודה, לימוד ודיוק.

לבוש צנוע

אחרי שעסקנו בשורש המידה, אנחנו מבינות שהלבוש הוא "ענפים" של מידת הצניעות. לבוש צנוע הוא ביטוי לצניעות פנימית כי אם אני מייקרת (לשון יקר) את כל האוצרות הפנימיים שבי אז ממילא אני ארצה להעצים אותם ולא את הצדדים החיצוניים שבי.

אבל אני רוצה להוסיף על זה, אני חושבת שאם נעמיק בזה יותר אז נראה גם את הצדדים שכביכול חיצוניים בנו במבט פנימי וצנוע ולכן גם נרצה לתת להם את הכבוד הראוי להם להתגלות בזמן ובמקום המתאים לגודלם. אם נתייחס אל הגוף שלנו אז מצד אחד אדם צנוע ירצה להבליט יותר את צדדיו הפנימיים ולכן פחות יבליט ויחשוף את גופו ויותר עמוק מזה בגלל שלגוף עצמו יש ערך עמוק יותר, תפקיד של יופי וחיבור אז אנחנו נרצה לשמור את גילוי הגוף לזמן והמקום הראוי לו שהוא הקשר המיוחד שבין איש לאישה. בשתי ההבנות האלה- המבט הפנימי הוא הערך המרכזי.

מכאן גם אנחנו מבינות שצניעות בכלל לא קשורה רק לבנות אלא גם בנים מחויבים בצניעות אבל בגלל שהאישה קשורה יותר לצד של היופי ויש לה תפקיד עמוק וגדול בו אז גם הצניעות שלה יותר גדולה (בנושא הזה יש עוד הרבה מה להרחיב.. )

בשאלה כתבת ששמעת ש"לבוש צנוע נועד לסביבה כדי לכבד אותך". ממה שכתבנו, אנחנו מבינות שצניעות בכלל לא מתחילה בסביבה- אנחנו רוצות להיות צנועות כי זו האמת- יש בתוכנו ובחיים רבדים עמוקים ויפים שאנחנו רוצות לכבד. אדם שמכבד את עצמו, ממילא הסביבה תכבד אותו. בנקודה הזו חשוב לי להדגיש שאנחנו מאמינות שההלכה שהיא האמת האלוקית קובעת את הגדרים שבזכותם האדם יוכל לחיות את חייו בצניעות ולא ההבנה האנושית שלנו (מה צנוע ומה לא).

השילוב המנצח!

כשאנחנו רוצים לפתור "בעיה" אז ברור לנו שתיקון שורש הבעיה חשוב יותר מתיקון "הענפים" (הביטוי החיצוני במציאות). עם זאת, בעולם הזה יש גם תנועה הדדית- מצד אחד עבודה פנימית על הצניעות משפיעה על הלבוש ומצד שני לבוש צנוע מעודד מבט פנימי שלי ושל אחרים על עצמי. חז"ל אומרים: "אחרי המעשים נמשכים הלבבות". בשאלה שלך כתבת שאת מכירה הרבה בנות שלבושות בצניעות אבל לא מתנהגות כך ולהפך. וממה שכתבנו עד כאן אז אני מאמינה שכבר הבנת שזה יכול לקרות כי בשביל שהמעשים ימשכו את הלב, צריך להיות חיבור והזדהות עם הערך של הצניעות כלומר- ללמוד על צניעות.

לכן- כדי לקנות באמת את מידת הצניעות נשתמש גם ברובד החיצוני – הקפדה על גדרי ההלכה וגם ברובד הפנימי- לימוד מעמיק על מידת הצניעות. זה אולי דורש אבל שווה חיים שלמים!

איך מלמדים צניעות?

כשמדברים על חינוך לצניעות, אני חושבת שכדאי לחלק את זה לשניים- מה לעשות ומה לא לעשות.

"עשה"- קודם כל דוגמא אישית. מידות נקנות הרבה מתוך הסתכלות בדמויות שאנחנו מעריכים וחיקוי של ההתנהגות שלהם. העובדה שפנית אלינו מעידה על רצון שלך לברר ולעבוד על מידת הצניעות בעצמך. זה מדהים! וזו דרך משמעותית בחינוך! - כשאת תבררי בעצמך את מידת הצניעות, תלמדי, תעמיקי, תהיי מחוברת לערך הזה אז אני מאמינה שהחניכות ירגישו את זה ממך וילמדו גם בלי מילים. אני רוצה להוסיף כאן שזה לא חייב להיות בצורה של שלבים- את ואז החניכות אלא זה גם ממש יכול לבוא ביחד. להקדיש לימוד משותף על מידת הצניעות. לאפשר להם לשתף, לדון, להעמיק. אני גם חושבת שכדאי להתחיל את התהליך הזה כמו שניסינו לעשות בתשובה הזו- להתחיל מעיסוק בערך והמשמעות של הצניעות ורק אחר כך לעסוק בהלכות צניעות.

"אל תעשה"- לא להטיף, לא לבקר, לא להעיר. נושא הצניעות היום הוא רגיש אצל הרבה בנות ואני מאמינה שזה דווקא בגלל הערך הגדול שלו שבדור שלנו יש רצון מבורך ואמתי לברר אותו לעומק. בחינוך, ההשפעה מתרחשת מתוך אהבה ללא תנאים ובמקרה שלנו- ללא תנאי לאורך החצאית, אורך השרוולים וכו. כדאי לשדר את זה לבנות וגם לעצמנו ולהתפלל שמתוך הרצון הטוב שקיים בנו, נזכה לחיות את החיים בצורה הפנימית שלנו- במבט שלנו על העולם ובביטוי שלם שלהם בהלכות הצניעות.

מאחלת שנזכה לחיות חיים מלאים, יפים, עמוקים ופנימיים!

מצרפת לך כמה ספרים בנושא (כמובן שיש עוד המון. לא חייבים להתחבר לכולם והעיקר שתמצאי את הספר/ הדרך שיעזור לך להעמיק בנושא..)

* תיקון המידות/ הרב דוד אביחיל

* תשוב תחייני/ הרב יהושע והרבנית נעמי שפירא

מאמרים בנושא:

https://www.yeshiva.org.il/midrash/6408

https://www.yeshiva.org.il/midrash/22291

* מכון מאיר- מאגר של שיעורים בנושא הצניעות

* באתר של מדרשת "בינת"- מאגר שיעורים בנושא "הלכות צניעות"/ הרב רונן טמיר

* מוזמנת גם לעיין בתשובות נוספות בנושא כאן באתר "חברים מקשיבים"

מקווה שהצלחתי קצת לעזור ולתת נקודת מבט נוספת..

מוזמנת להמשיך לשאול ולברר דרך המייל שלי או כאן באתר..

שלך,

הילה

Hilabensh92@gmail.com

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים
כג באדר התשעח
,
10 במרץ, 2018




הדפסה   שלח לחבר
התגובה  
שם
   
דוא"ל
   
כותרת

תגובות
 




חפש