בחרתי בתורה?

האם בחרתי בתורה? מעמד הר סיני התרחש לפני אלפי שנים ואני נולדתי לעם היהודי ולעולם של תורה ומצוות אבל האם באמת בחרתי בתורה? האם אני אמרתי 'נעשה ונשמע'? האם בחרתי בחיי הדת? הרי אני מחויבת לכך...

האם זאת בחירה חופשית לחיות חיי תורה כאשר יש חיוב? אשמח לתשובה מפורטת..

תוכן התשובה:

איזו שאלה יפה ואמתית! אני רואה שחשוב לך באמת להבין וזה מבורך ויפה מאוד בעייני.

אני חושבת שאת שואלת פה שתי שאלות, האחת היא שאומרים שבחרנו בתורה, הרי אמרנו נעשה ונשמע, אמרנו שאנחנו רוצים, אבל בעצם היא גם נכפתה עלינו. אני לא זוכרת שאני בעצמי בחרתי בתורה, אז איפה פה הבחירה שלי?

שאלה נוספת שאת שואלת האם כשכבר קיבלנו תורה, יש לי בחירה חופשית לקיים או לא לקיים אותה? הרי היא פה ואנחנו בעצם חייבים לקיים אותה.

אנסה להתייחס לשתי הנקודות.

לבחור ולרצות את מה שבחרו בשבילי

אז קודם כל נדבר על המעמד בו קיבלנו את התורה בסיני. אומרים שהקב"ה כפה עלינו את התורה, שהוא הכריח אותנו לקבל אותה. התורה מוכרחת להיות בעולם ולכן הוא מכריח אותנו לקבל אותה. שמעתי פירוש יפה שנותן סיבה למה הקב"ה כופה עלינו את התורה, התורה היא טבעית לעולם וכמו כל דבר שקשור לקיום החיים הבסיסי הטבעי הוא לא בבחירתנו. טבעי וחייב שנהייה רעבים, צמאים, עייפים, טבעי שננשום, אף אחד לא שואל אותנו אם אנחנו רוצים אחד מהדברים האלה או אם אנחנו רוצים לוותר עליהם. הם דברים טבעיים ואנחנו לא בחרנו בהם, אנחנו מוכחים לעשות אותם, ככה גם התורה, קיבלנו אותה בהכרח כי היא טבעית לעולם, היא חייבת להיות פה, בשביל הקיום הבסיסי של כל העולם, אז בעצם לא בחרנו בה, לא החלטנו אם אנחנו רוצים אותה או לא ולא לפי זה הלך הקב"ה.

אז מה הסיפור הזה שעם ישראל אמרו נעשה ונשמע? פה יש העניין של החיבור. קודם כל לפני שה' מביא לנו את התורה, הוא רוצה שנבחר בה. כשאדם בוחר במשהו זה אומר שהוא רוצה בו. ה' קודם רוצה שנבחר בתורה כדי שנתחבר בה ואז הוא אומר לנו בעצם זו גם חובתכם. התורה הזו צריכה להיות פה בעולם ואתם חייבים לקבל אותה, אם אתם רוצים ואם לא. אני רוצה ושמח שאתם רוצים בתורה, אבל גם אם לא תרצו בה היא חייבת להיות פה, לתמיד.

ללכת לישון או לצפות בפרק בסדרה שאני כ"כ אוהבת?

עכשיו בואי נדבר על בחירה החופשית. את מדברת על הנקודה של הבחירה בעבודת ה', האם אנחנו יכולים לבחור בכלל לעבוד את ה' אם התורה ניתנה לנו בהכרח ומחייבת אותנו בכל מיני דברים. אני רוצה לענות לך בכללי על עניין הבחירה החופשית.

הנושא הזה של בחירה חופשית, הוא נושא גדול, מעסיק מאוד, בהרבה תחומים ועניינים.

חשוב לי לומר קודם כל, לאדם יש בחירה חופשית מלאה. הוא באמת בוחר מה לעשות. זו חלק מהבסיס של היותנו בני אדם, כל הזמן לבחור מה אנחנו עושים, מה אנחנו אומרים. בכל צומת דרכים בה אנחנו נזקקים לבחור מה לעשות יש את הדרך הטובה והנכונה ואנחנו יכולים לבחור ללכת בה ואנחנו יכולים לבחור גם שלא ללכת בה, שתי האפשרויות האלה באמת פתוחות בפנינו.

ניתן דוגמא פשוטה, את נמצאת בחדר עם חברה שבאה אלייך, מדברות, נהנות, תכננתן לצאת עוד מעט יחד למקום נחמד. אמא שלך הגיעה עכשיו מהסופר ומבקשת ממך לעזור לה להביא קניות מהאוטו ולסדר את המצרכים בארונות המטבח, יש לך בחירה מלאה מה לעשות, את יכולה לבחור לבוא ולעזור לה ואת יכולה לבחור להתעלם מבקשתה ולהישאר בחדר יחד עם חברתך. ברור לנו מה הדבר שנכון שתעשי, אבל כוח הבחירה נמצא לגמרי בידיים שלך.

עוד דוגמא, השעה כבר מאוחרת, את יודעת שמחר יש לך יום ארוך בבית הספר, הולך להיות גם מבחן גדול בשעה השלישית וכדאי שתהיי מרוכזת מחר, עם כוחות, אבל בדיוק התחיל בטלוויזיה פרק בסדרה שאת ממש אוהבת, ואת לא רוצה לפספס אותו, ברור מה כדאי שתבחרי לעשות, כדאי ללכת לישון כדי שיהיו כוחות למחר ואח"כ תשלימי את הסדרה באינטרנט, אבל בכל זאת את גם מאוד רוצה עכשיו לראות את הפרק. הבחירה באמת בידיים שלך.

אז עכשיו יותר ברור ופשוט, אנחנו צריכים לקיים את התורה, אבל זכות הבחירה אם לעשות זאת היא באמת בידיים שלנו, יש לנו את כל הכוח והיכולת להחליט אם אנחנו מקיימים אותה או שלא.

הבוקר אין לי כוח לקום

דבר נוסף וחשוב הוא לדעת שגם כשאני עושה משהו מתוך בחירה וחיבור יכולים להתלוות אליו גם דברים שאני לא בהכרח רוצה לעשות, לא בהכרח משמחים ונראים טובים בעייני, אבל הם מתלווים אליו, והם כולם יחד כיחידה אחת. את העיקרון הגדול אני בחרתי כי אני רוצה בו, אבל יכול להיות שחלק מהפרטים בדרך לא מוצאים חן בעייני. לדוגמא כשאבא הולך לעבודה, הוא בחר בזה, הוא רוצה לעבוד ולפרסם את המשפחה שלו, זה חשוב לו ומשמעותי אבל יחד עם זה יכול להיות שבדיוק היום בבוקר פשוט אין לו כוח לקום מהמיטה והוא מוכרח. הוא יכול להסתכל על היום הספציפי הזה בתור הכרח גמור, הוא פשוט לא רצה ללכת לעבודה, הוא ממש מעדיף להישאר בבית לישון, אבל בסוף הוא בחר ללכת לעבודה הזו יום ויום בשביל מטרה גדולה, וגם הבוקר כשקשה לו לקום זה חלק מהבחירה הגדולה שלו.

לסיכום

התורה הכרחית לעולם, היא הייתה חייבת להינתן. הקב"ה רצה שנבחר בה (שנגיד 'נעשה ונשמע') בשביל שנתחבר אליה יותר, שנבין שהיא טובה ושאנחנו רוצים בה, הבחירה מביאה אותנו להיות מחוברים יותר לעניין, אבל היא לא מה שמכריע אם אנחנו באמת מחוברים אליו בצורה טבעית או לא. גם כשלא נבחר בתורה היא תמיד כאן, היא תמיד תהיה קיימת. ביכולתנו ובבחירתנו המלאה לבחור אם נקיים אותה, נלך לפי אורה, נפעל בעולם בדרכה או שנבחר לא לעשות אותה, ללכת בדרכים אחרות שלא מתאימות לדרך שלה.

אנחנו בתהליך ארוך ארוך לקבל את התורה הזו, אבותינו אמרו נעשה ונשמע, אבותינו קיבלו את התורה בסיני, ובמשך החיים אנחנו כולנו בתהליך לקבל אותה אל החיים שלנו ממש, לכולנו יש חלק בקבלת התורה, כולנו נדרשים לבחור בתורה, וזה תהליך שלוקח זמן.

אם חשוב לברר עוד משהו, מוזמנת להשיב לי במייל.

בהצלחה רבה ושפע טוב!

אילת-חן.

Ayehen70@gmail.com

התשובה התקבלה מחברים מקשיבים
כב באייר התשעח
,
07 במאי, 2018




הדפסה   שלח לחבר
התגובה  
שם
   
דוא"ל
   
כותרת

תגובות
 




חפש