גאה להיות דתי-לאומי
קוראים לו שמוליק ואתם מכירים אותו. הוא גר בעיר ממוצעת, בשכונה רגילה, ויש לו משפחה חמודה וילדים מתוקים.
הרב יוני לביא

 

קוראים לו שמוליק ואתם מכירים אותו. הוא גר בעיר ממוצעת, בשכונה רגילה, ויש לו משפחה חמודה וילדים מתוקים. יש לו קרובי משפחה חרדים, הוא עובד יחד עם חילונים, אבל הוא מגדיר את עצמו 'דתי-לאומי'. והוא גאה בזה! הוא לא פוסל ולא מזלזל במי שבחר בדרך אחרת, אבל מאמין בכל ליבו בדרך שהוא צועד בה. הוא מתפלל בנוסח אשכנזי אך אשתו היתה רגילה לאכול קטניות מהבית. הוא הכיר אותה דרך חברים משותפים, הם יצאו במשך חודשיים וחצי, וזה מאוד התאים לו. לא שלוש פגישות חטופות ולא שלוש שנים של מגורים משותפים. מספיק זמן כדי להכיר את האדם שעומד להיות החשוב בחייך ולהתחיל לרקום ביניכם משהו משותף. לא הפריע לו בכלל שהיא מעדה אחרת. למען האמת הוא גם לא פסל הצעות של 'חוזרות בתשובה'. ולא, אין לו שום מום גופני או בעיה נפשית. הוא גם לא גרוש. הוא פשוט מאמין במה שאמרו חז"ל שבמקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים.

כל חייו שמוליק שואף לְחַבֵּר. הוא עובד במקצוע חופשי, אך הספיק להיות בישיבה חמש שנים, שבתוכם שילב גם שירות צבאי משמעותי. הוא היה קרבי ועד היום הוא משרת במילואים למרות שאם היה רוצה להתחמק מזה היה מצליח בלי בעיה. הוא לא חושב שמצווה להעלים מס, ואפילו שמח לתת חלק מהכסף שלו כדי לממן בניית הכבישים, עזרה סוציאלית למשפחות במצוקה וקניית טנקים ומטוסים. הוא יודע לקרוא ארמית בכתב רש"י אך גם להסביר באנגלית קלה לתייר מזדמן איך להגיע לכותל. הוא מזיל דמעה בצפירת יום הזיכרון וב'כל נדרי' גם יחד, ומתרגש בטקס הדלקות המשואות כמו בהלל של ליל הסדר. החזה שלו התנפח מגאווה כשישראל שיגרה עוד לווין לחלל, כמו גם כשהבת שלו עלתה לשלב המחוזי בחידון התנ"ך וכשהבן בישר שיוצא להדריך בהתנדבות בקייטנה של ילדים חולי סרטן. אשתו לומדת לתואר שני אך תמיד אומרת שהעיקר בשבילה זה הבית והילדים. היא הולכת עם כיסוי ראש אופנתי, יפה וסולידי. פאות יוקרתיות ותכשיטים מנקרי עיניים זה פשוט לא הסגנון שלה. התענוג הגדול שלהם הוא המפגש בערב כשכל המשפחה אוכלת יחד, וכמובן סעודות השבת והטיולים של ימי החופשה. הם בעד להכיר את ארץ ישראל דרך הרגליים, והספיקו לבקר עד היום כמעט בכל מעין אפשרי. שמוליק יוצא לעבודה מוקדם וחוזר רק לקראת הערב, אך למרות העייפות הרבה הוא לא מוותר על השיעור הקבוע בדף היומי. הוא גם מקפיד לשמוע חדשות כשמזדמן לו. לא בגלל סקרנות. פשוט כי איכפת לו. זה העם שלו, האחים שלו. הוא מתאמץ לא לאבד את קהות החושים לשמע עוד פרשיית שחיתות או מעשה אלימות, ולעולם לא יפטור את עצמו באמירה ש'זה דברים שקורים א-צ-ל-ם...'. הוא לא פוחד כל הזמן 'להתקלקל', אבל חשוב לו לשמור על עצמו ועוד יותר מזה על הילדים שלו מלהחשף לדברים שעלולים לפגוע בהם. הוא מאמין גדול בפתיחות. לא כזו של לספוג הכול בלי אבחנה, אלא להיות פתוח לכל הטוב שהקב"ה הביא לעולם ולבחור מה מתוך זה לצרף לעולם הפרטי שלו.

הוא לא ישתולל בהפגנה נגד פינוי עצמות ספק יהודים מלפני אלפיים שנה, אך כאב לו מאוד חורבן גוש קטיף והוא לקח את המשפחה להפגין כדי לבלום את ההרס. בארון הספרים שלו לצד "אורות" ו"מי מרום", יש גם "קובץ שיעורים" ו"אמונה וביטחון". השילוב שלהם נראה נורא יפה על המדף, אך עוד יותר מזה בתוך הלב והראש. יש אצלו בארון ספרים של גדולי ישראל מכל החוגים ולא רק של אנ"ש המצומצם. הוא חושב שלא צריך להתפשר בפסיק על השולחן ערוך, אך מודע לכך שההלכה לוקחת בחשבון את נסיבות המציאות ואת מצבי הדחק, ויותר משהיא צבועה בשחור-לבן היא פורשת מִנְעַד רחב של סולם צבעוני הניצב בארץ וראשו מגיע השמימה. הוא גאה בישיבות ההסדר, במכינות הקדם צבאיות, במדרשות לבנות, בפורום תקנה ובבתי הדין לגיור, מוסדות שלא יכולים להתקיים באף ציבור אחר. הוא מאמין שיש סוגים שונים של עבודת ה' ושל עובדי ה', ושייתכן גדולי תורה גם אם הם לא שייכים לציבור 'שלו'. הוא לא רוצה לחיות מהקצבות ומילגות ומעדיף להיות "נהנה מיגיעו" למרות המחיר האישי שהוא משלם על זה. הוא מאמין שהדרך שלו איננה פשרה, דרך של מי שלא הצליח להחליט האם הוא דתי או חילוני ומנסה להיות שניהם ביחד. הוא מבין שהאמת אינה נמצאת בקצה כזה או אחר אלא דווקא במקום שבו הקצוות נפגשים. הוא מאמין בדרך חיים שלא נועדה רק להוציא "אחד מאלף" - גדול הדור בתורה, ולהותיר מאחורה אלף שחיים מתוך דחקות, לחץ ותסכול על שלא זכו להיות בראש הפירמידה. הוא דוגל בדרך שתוציא אלף יהודים שיהיו עובדי ה' בשמחה, אנשי עמל, חקלאים, אנשי היי-טק, מורים, וכמובן תלמידי חכמים, המכבדים זה את זה, ומוקירים גם את מי שאינו תלמיד חכם כמותם. הוא מאמין בתורה שלימה וחי חיים שלמים. הוא דתי-לאומי 

 

תודה לאורי אורבך, חיים ולדר והלל מרצבך

לעשרות שיעורי וידאו עם הרב יוני לביא לנוער ולמבוגרים: הקישו בגוגל ערוץ מאיר יוני לביא



הדפסה   שלח לחבר
התגובה  
שם
   
דוא"ל
   
כותרת

תגובות
1.
וואו
:) (5/11/2012)
פשוט יפה!!
הוא נשמע כמו אבא שלי . חחח
2.
ללא נושא
אלמוני/ת (5/14/2012)
מדברים על אהבת ישראל? איפה אהבת ישראל בחרדים? אהה שמוליק? איפה האידיאלים הבסיסיים עליהם אתה חי- התורה, המצוות. זה נראה שהם פחות חשובים לך מאשר לשלם מיסים או להיות חבר של החילונים (חלילה לא של החרדים...) איפה הפרופורציות?
3.
יפה מאוד!
אלמוני/ת (5/14/2012)
מתאר את חלק מהאידיאלים של הציבור שלנו פשוט מדהים!!!! אשריך, הרב!! תודה רבה!!
4.
מאמר "גול עצמי"
יעבץ (5/15/2012)

"פיענוחים ומראה מקומות"
שלום רב לכל אוהבי תורתך!

גאה להיות דת"ל= השווה ערך הקהילה הגאה...

שמוליק משפחה חמודה וילדים מתוקים= הכל קומקפטי כזה, ומה הכפילות משפחה וילדים וכו´ אלא דברה תורה בלשון נקי´ משפחה זו אשתו שהיא...חמודה ודוק

הוא מגדיר עצמו דתי לאומי= כן. ערך נעלה ביותר מאז היות אברהם העברי לעם. וצ"ע שבסוף המאמר "הוא מבין שהאמת אינה נמצאת בקצה כזה או אחר" [משפט נפוץ בשפה הלאומית וכל פרשן ישתמש בה בתדירות] אז למה הגדיר עצמו דתי לאומי?
הוא לא פוסל ולא מזלזל במי שבחר בדרך אחרת= רק כותב 118 שורות של רמז נגד החרדים! ועוד בעלון הממלכה בכדי שיקחו הפוגה ממקור ראשון לטומאה...
הוא מתפלל בנוסח אשכנזי= הלואי מתפלל - טס.. וראה מה שכתב "נתנאל" בע´ אחרון בעולם קטן השבוע מדוע מתפללים רק בתפילה לשלום המדינה?!
אך אשתו וכו´= כאילו שנישואי עדות לא קיימים בשאר חוגים, ואצל אלה שכן הרי זה מפני אחיזת המנהגים בצורה מהותית אחרת, משא"כ בלאומיים הפער לא מתבטא מקסימום בצבע עור...הלא גם את ואני או´ הלל ביום העצמאות סליחה בחג... שיחקנו יחד בבני עקיבא, תלינו תמונה של הנשיא וראש הממשלה בחדרינו יאללה הנשאי לי... דרך אגב ידוע הדיוק ב´בני עקיבא´ ולא ´רבי´ שכן הם תלמידיו כשהי´ עדין רועה צאן...
הוא הכיר אותה דרך חברים משותפים= הלואי. הרי מלכתחילה מותר להתחבר עם בנות רק לשמור נגיעה...
כל חייו שואף שמוליק לחבר= על משקל וחובר חבר...
הוא הי´ קרבי וכו´= הרב יוני חמודי - רשכבה"ג- תבין משהו אחד פשוט וקל, לחרדים אין שנאה לצבא פשוט המסגרת לא מאפשרת בסגנונה למי שחי ע"פ תורת אמת בלי עקמומיות.
הוא יודע לקרוא ארמית= מי תרגם לו? הרב שטיינזלץ שהוא חסיד ליובאוויטש או "שוטנשטיין" היוצא ע"י אברכים חרדים ליטאים? וכמה ביננו יודעים אצלכם צורתא דשמעתתא אליבא דהלכתא?! עי´ ערך מרן רבי שלמה אבינר המחרטט מידי שבוע תשובות על גבי כל העלונים בכל הנושאים תשובות מזעזעות - וכל זה עוד "גאה להיות..."

הרב יוני [במקור כנראה יהונתן] מוטב היית אתה ואנשי שלומך [אנ"ש דת"ל] שותקים וקוברים עם הזמן את דמיון ההתחלתא שלא צולח.. הרי כמה נופלים החוצה וכמה ערקו לברסלב וחב"ד... לכו חשבון!!
הוא מזיל דמעה בצפירת יום הזיכרון ובכל נדרי גם יחד= אמת. הוא מזיל דמעה בכל נדרי על שבכה בצפירה.
ומתרגש בטקס הדלקת המשואות כמו בהלל של ליל הסדר= הקשר באמת נפלא, הלא כן, חז"ל הקדושים ולהבדיל מחללת שבת ואוכלת דבר אחר בפרהסיא שווים בערכם.
החזה שלו התנפח= לא נמצא במקורותינו. מצטערים.
כמו גם שהבת שלו עלתה וכו´= שוב מראה אתה בגלוי את טלפיך ר´ יוני, הלא כל כבודה בת מלך פנימה אי"ז מליצה אלא פסוק מ"התנ"ך".
היא הולכת עם כיסוי ראש אופנתי וכו´= כזה אשר ניתן בהחלט לראות השערותממנו ללא מאמץ. פאות יוקרתיות יהיו ככל אשר יהיו זה לא גילוי שערותיה
והספיקו לבקרוכו´= בטח. הרי ביטול תורה לא קיים בתריג מצות - החליף את מקומו הערך הנפרד הנעלה ישוב ארץ ישראל...
הוא גם מקפיד לשמוע חדשות= עוד מצות עשה דאתחלתא דגאולה.
אבל חשוב לו לשמור ע"ע מלהחשף= שקר ע"ג לבןאצל מי הומצאו תוכנות הסינון? אצל מי הומצא המושג "בת הרב"? ו"דתל"ש". בלי להתבלבל אתה מציג את הציבור שלך כאילו שמור מכל משמר...
יש גם קובץ שיעורים וכו´= השכלה גרידא בהחלט. אבל האם יש גם אגרות חזו"א ואגרות ר´ אלחנן והשקפותיהם?!
הוא חושב שלא צריך להתפשר בפסיק על השולחן ערוך אך וכו´= מה אך?!
סולם צבעוני=כגווני הקשת הידועה... כהכיפה אשר חוט אחד יפרם והלכה לה הכיפה נעלמה...
הוא גאה=בפעם השדלישית - כנראה מנחיתות מבפנים.
בפורום תקנה= בושה וחרפה לציין ד"ז כעוד מעלה בעדתיות לאומיות.
הוא מאמין שהדרך שלו איננה פשרה=ראה עלון עולם קטן מידי שבוע והשאלות שם או או פשרה. הרב שבדרון תירץ פעם מדוע רבקה נרגעה ששמעה שיש לה אחד צדיק ואחד רשע - כי פחדה שמדובר באישיות אחת שהוא "מזרוחני´ק" פעם ככה ופעם ככה.
הוא מאמין בתורה שלימה וחי חיים שלימים= תורה שלימה הייכי דמי? כגון השאילתא שהועלתה השבוע על גבי עלונותיכם - מה אתה יותר אוהב אבטיח או מלון?! הי´ עדיף שאנשי התורה שלימה יעלו חידה תורנית או פלפול אמיתי.
הוא דתי לאומי= היום! ובעוד שנתיים לאומי בלי דתי!
הרב יוני - סוף דבר הכנסת גול עצמי ענק לציבור שניסת לייצג וחבל מאד...

שלא תבין לא טוב, יש לי אהבת ישראל לכל יהודי יותר מוקצן משכתבת, רק שרחמנות גדולה יש לי על ציבור ענק שיש לו ערכים ושכל טוב אלא שמעקם דברי חז"ל כרצונותיו- בואו חזרו לדרכי אבות אבותיכם ונשמור תורה ומצוות בשלימות העם והארץ ונכה יחדיו דוקא לקבל פני משיח צדקנו ובקרוב ממש!!
5.
ללא נושא
אלמוני/ת (5/17/2012)
יפה מאוד! מסכימה עם זה! אבל לא חראם על הקברים? קבורים שם אבא של... ואח של... ובן של... - זהו? רק האחים הנוכחים שלנו בגוש קטיף חשובים? האלה שהיו לפני כמה דורות, ואין מי שילחם למענם כבר לא חשובים? מי שמאמין בלצאת להפגין, לא יכול להפגין רק בעד מצות הארץ... בתורה יש תרי"ג מצוות לא רק אחת....
(אני אישית סתם ככה לא מאמינה בהפגנות, אם מפריע לך משו... תתחזק מבית - מעצמך... די עם הרעש החיצוני הזה... "אתה חייב להיות השינוי שאתה רוצה לראות בעולם" לשנות את העולם בינכה לא תצליח...
אבל אם אתה כן מאמין בלצאת ולהפגין... אני מכבדת, ואפילו מבינה ביותר, אבל אם אתה מאמין בזה - לך עם האמת שלך עד הסוף... אפחד לא יודע איזה מצווה חשובה יותר, אפחד לא יכול להחליט על איזה שהיא מצווה שהיא לא חשובה...
זו דעתי, אתר מדהים דרך אגב...
6.
ללא נושא
ליאור (5/17/2012)
שלגיה, שמוליק ושלמה ארצי הלכו ביער וראו שטר
מי הרים אותו?
כמובן, שלמה ארצי כי שלגיה ושמוליק קיימים רק באגדות
7.
אמממ...
דניאל (5/17/2012)
סורי אבל אני ממש לא מתחברת לשחצנות הזאת. אני תמיד שואלת את עצמי אם האנשים שכותבים את הדברים האלו הכירו באמת אי פעם את עם ישראל המדהים בכל אתר ואתר ולא רק בגבולות יהודה-שומרון-פתח תקווה-גבעת שמואל. אף פעם לא הבנתי מה זאת כל הגאווה הזאת שהלעיטו אותנו בה, והיום כשאני עובדת עם חילוניות וחרדיות שעושות עבודת קודש שעושה תיקון עולם, אני עוד יותר לא מבינה. חבל להיסגר ב-ד´ אמות, יש פה כלל עם ישראל על שלל גווניו ועדותיו. והוא טוב כל- כך.
8.
הגזמתם קצת ... הרבה לא ?
מיכל (5/17/2012)
אני חושבת שמפה ועד לדתי הלאומי האידיאלי הדרך ארוכה - וזה לא כי אני לא מאמינה בנו , פשוט אני מאמינה שצריך להתחבר למציאות ..ואני לא חושבת שההשוואה הזאת מתאימה משום שכתבתם פה מאפיינים של אדם מושלם .. מה שאין בכלל הזרמים .. אז כדאי אולי להתחבר למציאות אם באו להשוואת ולהראות על הזרם הדתי לאומי צריך לציין מה האידיאל ולעומת זאת במה רובנו אוחזים..ועל ידי כך אדם יוכל אולי להחליט באיזה זרם לאחוז ..
9.
ללא נושא
אלמוני/ת (5/20/2012)
2 ו-4 אני איתכם :-)
10.
ל-6
מיטל (5/21/2012)
למה לדעתך המאמר קורא להסגר בד´ אמות? ההפך הוא הנכון! הוא אומר שצריך להיות פתוחים לדעות שונות,גם אם לא מסכימים איתם,אבל תמיד לזכור מי אנחנו ולעשות את המעשים הנכונים בנוגע לכך.
שמוליק ממש לא קיים רק באגדות! אני מכירה הרבה שמוליקים,כל אחד והמגבלות שלו.אני גם שואפת בעצמי להיות שמוליק כזה,ולדעתי זה גם מאוד אפשרי!
יכול להיות שחלק מהמגיבים כאן לא מסכימים לגמרי עם מה שנכתב,אבל זה בוודאי כי הם מגיעים מעולם שונה,ומאמינים בערכים שונים,אולי אפילו הגישה הדתית שונה.אני מרגישה שהמאמר הזה דיבר בדיוק אלי.
11.
ללא נושא
אלמוני/ת (6/1/2012)
מה גוש קטיף זה מה שיהפוך אותי להיות דתי לאומי?!
מה עם הקברים גם הם חשובים בדיוק כמו גוש קטיף!
אבל חוץ מזה ממש יפה וכן הוא החלום של כולנו!
12.
ללא נושא
תמר אסולין (6/4/2012)
נשמע מושלם..
אבל זה לא ממש כך.
היה חזק יותר להביא כאן את הקטע של אורי אורבך וחיים ולדר בשביל להביא את האמצע הזה.
13.
ימות המשיח?
מיכאל (6/25/2012)
אם באמת חברו כאן יחדו אורי אורבך, חיים ולדר והלל מרצבך - הרי כאן בשורה גדולה (מתבקשת, אך לא מובנת-מאליה, לצערנו)! - שרק נוכל להמשיך בה!
14.
ללא נושא
אלמוני/ת (6/20/2013)
אין מצב שחיים ולדר שותף לכתיבת הקישוש הזה
....
15.
ללא נושא
הלל (1/17/2014)
לא מסכימה עם זה... הוא מוציא אותנו פשרנים.. אני לא חרדי לא חילוני טוב בוא נהיה באמצע- דתי ציוני.
 




חפש