"הסרט של אתמול"
"כל המתפללים צפו בסקרנות בדרמה המרתקת שמתרחשת נגד עיניהם. "אם זה היה סרט", סינן האבא בכעס מבין שיניו, "גם היית מרשה לעצמך לאחר ככה?" התשובה המפתיעה שענה הבן השאירה את כולם ללא מילים..." – נקודה למחשבה בנושא חשוב שמעסיק את כולם
יוני לביא (אלטמן), חברים מקשיבים

החזן עבר מזמן  את "ישתבח", ורוב המקומות בבית הכנסת כבר היו תפוסים. פתאום הוא נכנס פנימה. פסע במתינות לאורך הספסלים, והתיישב ליד אבא שלו. הכרתי אותו. בועז, קוראים לו. בן חמש עשרה, לומד בכיתה מתחתיי בישיבה התיכונית. גם מי שלא היה חד עין במיוחד, לא היה יכול לפספס את מה שעבר באותו רגע על האבא. הוא הסתכל בשעון שֶמוֹרֶה על שלושים וחמש דקות (!) לתחילת התפילה, ובבנו האדיש, חלופות, ופניו התחילו להאדים.

"אם זה היה סרט", סינן בכעס מבין שיניו, "גם היית מרשה לעצמך לאחר ככה?".

כל טור המתפללים הפנה את מבטו לעבר המתרחש, צופה בסקרנות בדרמה המעניינת שמתפתחת לנגד עיניו בשידור חי. בועז, דווקא נשאר רגוע. הוא נשען לאחור על הכיסא המרופד ונשם נשימה עמוקה. כעבור חמש שניות ירה בחזרה "אני לא הולך לאותו סרט כל יום שלוש פעמים...". האבא נותר המום. לא היה לו מה להגיד. כמה מתפללים ניסו להחביא את צחוקם מאחורי הסידור, והחזן שהיה שקוע בשלו הפליג הלאה עם התפילה, אבל אצלי נפל פתאום האסימון. "רגע אחד" אמרתי לעצמי "בעצם בועז צודק. ללכת לאותו סרט שלוש פעמים כל יום זה באמת נורא משעמם. מה בכלל רוצים מאיתנו?".

איתיאל, אחי, שישב לידי נראה גם הוא מהורהר. "מה אתה אומר?", לחש לי,  "האם באמת התפילה חייבת להיות כמו "הסרט של אתמול"?". שקעתי במחשבות. "האמת היא שלא", אמרתי לו כעבור דקה, "הכול תלוי בשאלה איך מתפללים. אם התפילה זה רק לדקלם את הטקסט שכתוב בסידור אז זה באמת אותו דבר כל יום שלוש פעמים, ויכול להיות ממש מייבש... אבל האמת שהתפילה בכלל לא חייבת להיות כזו". נזכרתי אז שתמיד כשהיו לי צרות ובעיות, כשפתאום הייתי ממש "צריך" את אלוקים, התפילות שלי היו הרבה יותר טובות ומחוברות לחיים שלי. התרגשתי, התלהבתי, לפעמים (אל תספרו לאף אחד...) אפילו הזלתי דמעה. כעבור רגע עלתה אצלי עוד מחשבה 'האמת היא שאם אני טיפה חושב על זה – תמיד אני ממש "צריך" את אלוקים. אם אני רק שם לב למה שאני קורא מן הסידור (זה קורה לי לפעמים...) פתאום אני מגלה שהתפילה כוללת את כל מה שיכולתי להעלות בדעתי שאני (ועם ישראל...) צריכים, וגם את מה שאפילו לא חשבתי עליו בכלל. בַּקָשַת חוכמה, בריאות, סליחה, פרנסה, גאולה, תיקון העולם ועוד ועוד. "אז למה זה קורה לנו?" שאלתי את איתיאל, "למה התפילה כמעט תמיד נראית אצלנו רע כל כך?". איתיאל לא היה צריך לחשוב הרבה בשביל להעלות כמה רעיונות: "אולי בגלל שהתרגלנו מאז שהיינו ילדים לדקלם את מה שכתוב, מחקים כמו קוף את אבא שלנו או את החזן, וכשהתבגרנו שכחנו שצריך גם להתחיל לחשוב, להבין ולשים לב למה שאומרים ועושים". "אולי בגלל שאנחנו רוב הפעמים 'נופלים' לתפילה מתוך כל העיסוקים האחרים" הוספתי אני "ולא מקדישים אפילו חמש דקות של הכנה לפני כן כדי לחשוב לפני מי אנחנו עומדים, ומה אנו הולכים לעשות עכשיו". "אולי כי מעולם לא הקדשנו אפילו כמה דקות כדי לפתוח איזה ספר פירושים על התפילה ולגלות מה מסתתר מאחורי..." המשיך איתיאל אך הפסיק בחדות בגלל הטפיחה שהרגיש על הכתף שלו. הסתובבנו לאחור. זה היה אדון גולד הקשיש שישב מאחורינו. פניו היו זועפות. "בחורים, תפסיקו לדבר פה כל הזמן, אתם לא באולם קולנוע..."

_________________________________________

- הקטע פורסם גם בעלון "עולם קטן"



הדפסה   שלח לחבר
התגובה  
שם
   
דוא"ל
   
כותרת

תגובות
1.
נחמד מאוד!
מור (7/31/2005)
אהבתי...זה יפה..
2.
חמוד נורא!
רעות (8/1/2005)
בס"ד
נהנתי! איזו דרך יפה וסיפורית להעביר מסר!
3.
אין פיתרון אבל...
ש. (8/2/2005)
נכון! לא פשוט להתפלל 3 פעמים ביום ובטח להגיע למניין. אין ספק כשיש צרה התפילה טובה יותר. זה טבע האדם לא? יחד עם זאת לענ"ד עצם זה שבועז בחר להגיע בכלל לתפילה זה הישג. יש עליות ומורדות לכל אחד בכלל ובתפילה בפרט. אפשר לנסות להתרכז כל יום בקטע אחר כדי שהתפילה לא תהיה משעממת. כמו שבכל יום אומרים "שיר של יום" אחר. החוכמה הגדולה של ההורים היא, לא לרדת לרמה של "אתה מאחר וכדו'" זה לא הפיתרון! בתוך החובה הזו של תפילה או החובה לחנך לתפילה, אפשר לתת לילד או למתבגר לבחור בין טוב לטוב, להשאיר מרחב תימרון. למה הכוונה? פשוט! חייבים להתפלל אבל אפשר להיות גמישים קצת בנושא זמן ומספר הקטעים שאומרים בתפילה. אפשר גם "לנצל" כשיש בעיות בריאות וכדו' לחנך לתפילה ואז גם כשאין בעיות לבוא ולומר: "זו לא חוכמה להתפלל רק כשיש צרות"...
לסיכום: אכן בעיה לא רק של ילדים בני 15. לא?
4.
יפה מאוד
דודל (8/4/2005)
זה היה כתוב באחד העלונים של שבת
5.
וואו.
סתם אחת (8/5/2005)
וואו. החשיבה באה לכולנו.. מי לא חשב על זה כמה פעמים, על התפילה שלו. על הצורה שבה הוא מתפלל. אם הוא לא חשב בשביל עצמו, אחרים חשבו בשבילו, העירו לו שהוא מדבר או שהוא לא נכנס לתפילות. ואם גם זה לא.. לכמה ממנו לא יצא פעם באמת לקנא במישהוא שמתפלל טוב, ובכוונה..

אהבתי מאוד את הדרך שבה הקטע היה כתוב. אני רגילה שכאן מדגישים יותר את המסר ולא שמים לב כ"כ לצורת הכתיבה, וכאן כתבו בצורה יפה מאוד.

כל הכבוד.
6.
פשוט נכון
יהודה (8/7/2005)
אם הסיפור נכון אז אני פשוט מקנא בך כי הלוואי על כולנו לקבל מסרים כל כך חזקים
7.
מעורר מחשבה
987654321 (8/7/2005)
הנושא הועבר בצורה ממש יפה לדעתי אכן זה שבועז בא לתפילה גורם לו עדיין להיות קשורף ולכשיבין את העומק של התפילה תפילתו תראה אחרת.
ועצה בדוקה כשאתה מרגיש שיש לך את כל הזמן להתפלל ואף אחד לא רודף אחריך התפילה נראת אחרת.
8.
אגב, "ספר-פירושים-על-התפילה",
ירדן (8/8/2005)
ספר נפלא "הגיון לבי" (פרקי מחשבה ועיון בנושא התפילה) של אופיר פיקהולץ.
מומלץ.
9.
לא רק לבני 15...
חני (8/10/2005)
10.
BVBH,H
אסתר (8/15/2005)
11.
רק חבל שהם מדברים על זה בתפילה...
רחלי (8/26/2005)
12.
נחמד, אבל..
נועם (8/29/2005)
אין ספק שאין ענין במלמול המילים מהסידור, שהרי את נוסח התפילה רובנו כבר יודעים בע"פ ואין צורך לתרגל..
אז אנחנו אמורים מה שנקרא "לכוון" ולהבין את המשמעות של מה שאנחנו מוציאים מהפה, אבל האם באמת אפשר לכוון בתפילת העמידה בערבית בדיוק כמו בתפילת מנחה שאמרנו לפני מספר דקות, ובכלל אין למה לכוון כשאתה מדקלם את הפרשות של קריאת שמע לענ"ד
13.
נקודה למחשבה
לילך (9/4/2005)
ממש מדהים אין מילים בפי אני מזדהה ב-100% עם מה שהוא כתב במאמר!!
זהוי באמת נקודה למחשבה!!
14.
=)יפה
חני (9/5/2005)
כשיש צרות או לפעמים כשאשר קורה משהו טוב (נולד לך בן או משהו בסגנון)אז אתה מתפלל בחוזקה..אבל לפעמים אתה קורא ולא מתחבר למילים כול כך ..
15.
לש.
א. (9/9/2005)
אם בועז בחר להגיע לתפלה זה לא אומר שהוא באמת אוהב את זה..אולי הוא עשה זאת בגלל שלא רצה שאביו יצעק עליו?? מי אמר לכולכם שאנחנו אוהבים את התפילה??? האמת שאני משתעמם בתפילה,הרעיון של תפילין בכלל לא מובן,והקטע של העדות ממש סותר את כל מה שיהדות מנסה לעשות..זה לא שאני לא רוצה לאהוב את התפילה,להיפך.זה לא איזה מכתב מתלהם,זה פשוט שממש לא הבנתי ואף אחד מעולם (!) לא הסביר לי מה משמעות התפילה .מה הקטע של תפילין למשל? מי שעומד מהצד יכול לחשוב שזו איזו אמונה תפלה,חוץ מזה שהאמונה שלנו היא רוחנית אז למה צריך את כל אמצעי העזר האלו לתקשר עם הקב"ה??? אני ממש מיואש.אם יש למישהו איזה רעיון בקטע הזה אשמח לשמוע..
16.
ל-וואו.(סתם אחת)
..... (9/16/2005)
אני ממש מזדהה עם מה שכתבת! שתמיד חושבים על זה מתי שהוא..או כשמישהו מעיר לך..וגם על הקטע של לקנא במישהו שמתפלל ממש טוב ובכוונה ושהמילים לא בורחות לו מהפה אלא שמבינים הכול גם אם זה מהר! והכתבה הייתה ממש יפה..דרך יפה להעביר מסר יפה!
17.
תגובה לש.(א)
יהודיה (9/28/2005)
זה שאלה ממש יפה שגרמה לי לחשוב..אני בטוחה שאם תחשוב גם אתה תמצא תשובה מהמקום שלך בכל אופן מהבנתי הפשוטה, תפילין זה כ"כ לא סתם אביזר אם תשים לב לפעולות שעושים עם התפילין תבין איזה משמעות עמוקה יש לעניין אתה פתאום עוצר לרגע ומרחיק מהראש את כל המחשבות מניח "קופסא" של קדושה על הראש ומנסה לעטוף את כולך ברצועות של קדושה ומתוך כך מתפלל. אז תבוא ותגיד אני יכול להתפלל גם בלי הקופסא? אולי. אבל מה שבטוח זה שעם זה יעזור ואם בזכות כלי עזר תצליח להתפלל ביותר דביקות לה´ יתברך אז זה היה שווה. אני מדברת בתור אחת שלעולם לא הניחה תפילון אבל תמיד המעמד הזה ריגש אותי מבחוץ.אז אולי אני לא דוגמא אבל אתה יכול אולי לשאול את החבדניקים שמניחים תפילין לאחרים אני בטוחה שאם כבר שמעו את השאלה הזאת והם יוכלו לענות לך בצורה טובה יותר.
18.
ללא נושא
אלמוני/ת (10/7/2005)
לדעתי השאלה שלך ממש מהווה חומר טוב למחשבה תאמת חשבתי על האמצעים שכביכול משרתים אותנו לצרכים רוחניים והבנתי שרובנו מתלהבים מדברים גשמים כמו שאנו לא זוכים להתרגש מדברים רוחנים (בגד חדש לעומת תפילה למשל)ולכןיש לנו אמצעים שהם לכאורה פחות רוחניים כדי שתיהיה לנו גישה יותר נוחה לתקשר עם הקב"ה אני מתכוונת גישה שבלעדיה יכול להיות שחס וחלילה הינו מדחיקים את עינין הדת ומשתמשים בו רק בעת צרה (שהיה לנו מה לבקש)כלומר אנשים היו מדברים עם ה רק כשהיו נמצאים בשעת דוחק אובצרה
19.
ל-א.
אריק (10/16/2005)
בס"ד
התפילה היא נושא ענק ורחב מאד שיש הרבה מה ללמוד עליו וברור שזה לא יסתכם בתגובה באינטרנט כדאי לתפוס משהו שאתה מכיר וללמוד אתו על העניין(ספרים בנושא:"תפילת ישרים"-הרב אדלר, "הגיון לבי"-אופיר פיקהולץ). לגבי התפילין יש המון כוונות ורעיונות בתפילין שרובם נעוצים בקבלה... אבל אפשר לומר בקיצור שהתפילין לא שקורות דווקא לתפילה ובהתחלה היו מניחים אותם כל היום ורק אח"כ צמצמו את זה לתפילת שחרית כדי שלפחות התפילה תהיה בקדושה. קצת מכוונות התפילין כתובות פשוט ב"לשם יחוד.." שאומרים לפני ההנחה אפשר להסתכל שם ואפשר גם ללמוד את זה בהרחבה כנ"ל.
מעבר לזה לפעמים את ההרגשה הפשוטה שבהנחת התפילין סתם מבחינת הפאר שאדם "מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין" משדר לפעמים דווקא בנות או אנשים שבד"כ לא מניחים תפילין מרגישים ואנחנו קצת שוכחים ואפשר קצת אולי לרענן גם את ההרגשה הזו.
חג שמח.
20.
מדהים!
מתפללת (10/20/2005)
זה נורא קשה להתפלל כל כך הרבה זמן!!!
חוץ מזה, מה אתם עושים כ"כ הרבה היסטריה מ35 דקות??
21.
גם כיסוי ראש לאשה
ת (11/29/2005)
גם לגבי כיסוי ראש לאשה-קשה להבין את הטעם כמו קופסאות התפילין.
22.
ללא נושא
א.א (12/4/2005)
לא מושלם וגם א תמיד מצליח להתרכז בתפילין..אבל תקח מהדת שלנו את האמצעים,הנהגות,מצוות- תגיע למילה אחת.נצרות. כי היהדות לא מתייחסת בטפלות לסובב אותנו אלא מנסה לעלות אותו,לא להתעלם-לתקן,לקדש,להגיע למעלה דרכו.אין מצב לעשות מה בראש שבוע שלם ולהתוודות בימי ראשון,גם אם האמונה שלך היא דבר רציני לאללה.יאללה..
23.
חחחח... :-)
שירלי (5/31/2006)
בדיוק היום הציגו בפניי´ את אותה שאלה...ז"א את התשובה של הבן כשאלה...
כתגובה שלחתי תמאמר הזה...אתם עושים עבודה מצויי´נת!!! אני מתמכרת...תודה! :-)
24.
ללא נושא
מיכלי (9/12/2007)
נורא יפפה!!
אהבתתי כל כךך
25.
סיפור תפילה (לת)
אלמוני/ת (12/12/2010)
26.
תכל´ס צודק אבל יש משהו מעבר
טלי (3/17/2011)
זה נכון שהתפילה לא משתנה וזה אותם טקסטים יום אחרי יום אבל התפילה לא משתנה האני שלך משתנה הטלי של היום לא דומה לטלי של מחר את אחרת יותר טובה
 




חפש