שלום חברים יקרים!
ביה"ס יסודי והאולפנא ביישוב שלי נמצאים באותו אזור (ללא הפרדה של גדר או משהו…) הבעיה היא שגם יסודי בנים נמצא ממש ליד האולפנא, ויש אליו נגישות.
בתחילת שנה, כשהגיעו אלינו בנות מהגוש הם בילו די הרבה זמן בספריה של ביה"ס, בעיקר בשביל דבורים… ואז הבנים המופרעים של כיתה ו' התנחלו שם והתחילו להווצר בלאגנים…
בין הבנות המגורשות יש בת שהיא חברה ממש ממש טובה שלי, ובעקבות ההתנחלות בספריה היא כל הזמן היתה עם הבנים, הם צחקו מלא, סחנשי"ם עניינים… וברור ששמירת נגיעה לא היתה שם…
הבעיה היא שאפילו בשיעורים היא הבריזה כדי להיות איתם… וזה אפילו הגיע לרב האולפנא..
שנה הבאה ב"ה ב"ה ב"ה, הם כבר לא יהיו ביסודי… (ישיבה כבר…) אבל אני מפחדת שהיא תמשיך איתם קשר, או שהיא תתחיל עם הבנים שעולים ל-ו'…
נמאס לי להטיף לה כל הזמן… כבר ממש נמאס לה מימני…
איך אני יכולה להסביר לה בדרך הכי טובה שזה לא טוב? שזה לא שייך, שזה מוריד אותה מכל הבחינות?
בבקשה בבקשה תעזרו לי…
תודה רבה רבה!!!
נ.ב.
בבקשה אל תשלחו את התשובה לאימייל, כי הוא נסגר…
שלום לך כותבת יקרה!
ראשית, אני מעריכה מאוד את דאגתך לחברתך!
את האכפתיות, והתשומת לב! כל הכבוד!
ובקשר לחברה- את מתארת מצב לא פשוט, חברה שמבריזה משיעורים, שנמצאת הרבה בחברת הבנים, וקשה לך לראות אותה מדרדרת, להגדרתך.
אז לפני שאתייחס אל דאגתך הספציפית, אני רוצה להתייחס למשהו כללי יותר.
את כותבת, "הם צחקו מלא, סחנשי"ם עניינים… וברור ששמירת נגיעה לא היתה שם…".
ואני רוצה להעיר, שיכול להיות שהמציאות שאת מתארת היא נכונה, אבל לנו יש את המחויבות להשתדל לדון לכף זכות.
כמובן, שאני לא אומרת חלילה להתעלם מהמציאות, ממש לא. אבל מצד שני איך אפשר להיות בטוחים ששמירת נגיעה לא הייתה שם?
ואולי חלק מהזמן שהיא הייתה בספרייה היא באמת הייתה בספריה ולא עם הבנים? כלומר, אני באמת מעריכה את הדאגה והתשומת לב, וזה מאוד חשוב שאת לא מעלימה עין מהמציאות, אך מהצד השני צריך גם כאן להשתדל לדון לכף זכות, להצמד לעובדות הברורות ולא יותר מכך. ולגבי החשש שלך על ההמשך.
אני מבינה ממך שניסית לדבר איתה על כך ו"נמאס לה לשמוע". השאלה היא אפשר לפעול בדרך אחרת? אם אפשר לומר לה דברים שיותר ייתקבלו על הדעת? והאם אפשר לצרף גורמים אחרים שידברו איתה על כך בצורה שתועיל יותר?
בקשר אלייך, אני מציעה לך שאולי תנסו לקבוע ביחד לימוד "חברותא" בנושא הקשור לקשר של בנים ובנות. צריך לחשוב על ספר שמתאים לגיל שלכן.
אני לא יודעת אם יש לך תנועת נוער, ואם אתן פעילות, אך אם כן, אולי את יכולה לדבר עם המדריכה שלכן ולומר לה שחשוב לדבר על הנושא הזה.
והאמת שאפשר גם לדבר על כך עם המחנכת. (כמובן, צריך לעשות את הכל מתוך עדינות, ולא חלילה מתוך התנהגות שתיפגע בחברתך).
ובכלל רציתי לשאול, האם יש עוד מישהו שמודע לדבר? שמעורב בעניין של חברתך? הרי אם היא נעלמת לזמן רב מהכיתה, סביר להניח שהמורה שמה לב, לא? ומה דעתה בעניין?
ואת יודעת מה, אולי, כמו שכתבת- בשנה הבאה, שכבר לא יהיו בנים, אולי הקשר הזה ייגמר מעצמו…
כתבת גם שחברתך היא ממפוני גוש קטיף.
ייתכן וההתנהגות שלה נובעת ממקומות אחרים, יותר פנימים. ייתכן וזו ההתמודדות שלה על חורבן ביתה.
על כאבי ליבה. כך היא "בורחת" מהכאב והצער.
לכן אני מציעה לפעול בעדינות. ברגישות.
אולי תנסי לדבר איתה, אם היא תרצה כמובן, על התחושות שלה לגבי הגירוש ולגבי התאקלמותה במקום החדש. אולי זה יהיה פתח להבנה יותר מעמיקה על מה שעובר על חברתך.
לסיכומו של דבר- אני חוזרת ומדגישה את הערכתי לאכפתיתות ולדאגה שלך לחברתך.
אני חושבת שצריך למצוא את הדרכים לדבר אליה בצורה שהיא לא תרגיש "מותקפת", שלא תרגיש ש"מטיפים" לה. אולי אפשר לנסות להעזר במישהו ניטרלי, שיסייע בעדך להגיע אליה.
אך בסופו של דבר, האחריות היא לא שלך. את יכולה להשתדל עבורה, את יכולה להתפלל עבורה, אך בסופו של דבר היא האחראית למעשיה.
אם היא תרצה את יכולה לנסות להפנות אותה אלינו, ואנו ננסה בע"ה לסייע ככל יכולתינו.
יישר כוח גדול על היותך חברה דואגת ואכפתית!
ובע"ה שגם חברתך וגם את, תזכו רק להמשיך ולהתחזק, להמשיך לגדול ולשמוח ולפרוח! בשורות טובות לכולנו, אודליה.
odelyaf@gmail.com