את הסיפור "זהבה ושלושת הדובים" רבים מאיתנו מכירים מילדות, שלא לומר- גדלנו עליו. ברשותכם, בואו ננתח אותו בצורה אנושית ויותר מכך – יהודית: זהבה הולכת לבדה ביער. איפה הבטיחות, איפה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"? היא נכנסת לבית שלא שלה- יש כאן קצת אבק גזל. היא לא בודקת אם האוכל כשר, היא לוקחת ללא רשות, מנסה את כל המאכלים – איפה הנימוס והטקט? והולכת גם לישון בחדר שלא שלה ובלי לבדוק איפה היא באמת (ובלי להגיד להורים המודאגים איפה היא), ועוד בעלי הבית הם דובים – חיה טמאה!
ועכשיו ברצינות. באחד מהשיעורים שלימדתי בנושא קרבות החשמונאים, דיברנו על המתייוונים. אלו שקיבלו את כל השפעתם של תרבות יוון וההלניזם. ואז תלמידה שאלה אותי בתמימות אמיתית: אבל המורה, גם היום אנחנו לומדים חכמות אחרות של גויים, כמו מדעים, מתמטיקה, שפות זרות. גם היום אנחנו מתפתחים באמנות, שירה, מחול וספרות. במה אנחנו שונים מהמתייוונים?
לגוף – ולנשמה
אז בואו נעשה סדר: כבר מזמן עברנו לחיים שיש בהם הרבה פנאי וחופש, חיים שאותם אנו ממלאים בין השאר בתרבות: קריאה, סרטים, פיתוח יכולות וכישרונות.
השבוע דיברתי עם מישהו שאוהב לרוץ ולהשתתף במרתונים שונים. הוא רץ למעלה מ-30 ק"מ, והיד, סליחה- הרגל, עוד נטויה. ובאמת, שימו לב איזו מודעות יש לנו לשמור על הכלי שהקב"ה נתן לנו, על גוף האדם. לאכול בריא, להמעיט בממתקים ולאכול פירות וירקות. לעשות פעילות גופנית – יש המון מכוני כושר, חוגים לענפים שונים בספורט, ואפשר לראות הרבה אנשים שעושים הליכה או ריצה השכם בבוקר או מאוחר בערב.
אבל לא פחות חשוב זה לחשוב ולדעת ולהבין – מה נכנס לנו לנשמה?
"בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן. וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי- בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי,
תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ. (קהלת רבה פרשה ז)
האדם הינו היצור הכי משכיל בבריאה. הוא הגיע ליכולות מדהימות של כתיבת ספרים, הפקת סרטים, צילום תמונות ותפיסת הרגע, הבאת האדם למקסימום יכולת בספורט, ריקוד ושירה.
אלא שכמו כל כוח, אפשר לקחת אותו לטובה או חלילה לרעה. לצערנו, לא תמיד הדברים "כשרים". אולי נקרא ספר טוב, אבל הוא מלא באלימות מילולית, אלימות פיזית ודברים לא ראויים וצנועים. והדבר נכון גם כלפי סרטים, הצגות, מוסיקה, ספרות ושאר תחומי הפנאי. כמו שאנחנו מקפידים לשמור את האוכל שלנו שיהיה כשר פיזית ומעשית, גם האוכל הנפשי שלנו צריך סינון וזיקוק ושמירה על מה שנכנס לנו לנשמה.
אז אולי עדיף להתנתק וזהו?
חלילה, אנחנו לא אומרים להתנתק מכל וכל! ניתן לראות עדות לכך בתנ"ך מימים ימימה, כמה כישרונות ויכולות חשובות ונצרכות. למשל בתחום המוסיקה, הנביא אלישע ביקש: "וְעַתָּה קְחוּ-לִי מְנַגֵּן וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן וַתְּהִי עָלָיו יַד-ה'". (מלכים ב' פרק ג' פס' ט"ו). שמיעת הנגינה עזרה לנביא לקבל נבואה בהיותו שרוי בשמחה. דוגמא נוספת: "וְהָיָה, בִּהְיוֹת רוּחַ-אֱלֹקים אֶל-שָׁאוּל, וְלָקַח דָּוִד אֶת-הַכִּנּוֹר, וְנִגֵּן בְּיָדוֹ; וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה". (שמואל א' פרק ט"ז פס' כ"ג). מנגינותיו של דוד המלך הקלו על מצוקות נפשו של שאול המלך. וכן יש לנו את שירת הלוויים המתוארת כמרוממת כאשר הגיע אדם להקריב בכניסתו למקדש.
גם בתחומי המחול וכדומה, יש לנו לא מעט פסוקים שמתארים שדברים כאלה היו: וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת" (שמות ט"ו פס' כ'), "עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ, וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים" (ירמיהו פרק ל"א פס' ג') וכן שירתה של דבורה הנביאה עם ניצחונה הגדול מול האויב כנען ושר צבאו סיסרא.
בתחום הכתיבה והקריאה – תמיד היינו עם הספר; יהודים תמיד ידעו לקרוא ולכתוב בשונה משאר העמים שהיו אנאלפביתים.
חוכמה בגויים – תאמין?
כל אלו, היו כמה דוגמאות על קצה המזלג. לגביי דברים שלמדנו מאומות העולם (כגון שפות זרות, מתמטיקה, מדעים) היהדות מלמדת אותנו:
"אם יאמר לך אדם: יש חכמה בגוים – תאמין… (ואם יאמר לך אדם) יש תורה בגוים – אל תאמין". (מדרש איכה רבה פרשה ב סימן יג). כלומר, אומות העולם גם הן מפתחות תחומים ויכולות וכישרונות שניתן ללמוד מהן; אבל תורת חיים- רק לנו, לעמ"י – יש. לכן, למדנו וקיבלנו ופיתחנו יכולת כלשהי? מעולה. עכשיו רצוי למנף את זאת לעבודת ה'. לאיזה כיוון, לאיזה כוח אנחנו לוקחים את כל מה שלמדנו.
אז מה עושים?
בספר איוב כתוב: "כִּֽי־אָ֭דָם לְעָמָ֣ל יוּלָּ֑ד" (פרק ה' פס' ז'). התרגלנו לחיות עם המון מסכים שיעשו את החיים כביכול ליותר מעניינים ומגניבים, לכן אולי יהיה לנו קשה בהתחלה לקרוא דברים שלא התרגלנו אליהם, או לשמוע דברים אחרים ועוד. לא לחשוש, לאט-לאט מתרגלים ומצליחים לאמן את המוח והגוף להתקדם. ולכן "אדם לעמל יולד", העבודה, המאמץ, בע"ה תביא לנו סיפוק ונחת.
ובמיוחד, להבין שעם ישראל צריך אותנו גם בתחום הזה. אם אתם אוהבים את אחד מהתחומים שקשורים למדיה ולספרות, צאו לדרך ותעזרו לנו לעשות, ליצור ולהצמיח תרבות יהודית כשרה.
אנחנו לא מפחדים מאתגרים. זה חלק מלהיות יהודי, ובשאיפה להיות יהודי כשר. שואפים ורוצים לחיות חיי תורה, גם כשאנחנו במלאכה, פנאי או עשיה, "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד" (תהילים ט"ז, פס' ח').