שלום כבוד הרב.
עד היכן מגיע גבול הבחירה? איך יתכן שאדם יחליט החלטות שיפגעו באנשים אחרים?(אונס למשל)ועוד נקודה-לפי מה ששמעתי פעם היו כופים אנשים לעשות כל מיני מצוות והיו אפילו הורגים על דברים מסוימים, וזה נורא מוזר לי, כי יאללה, לכל בנאדם יש את החיים שלו, את ההחלטות שלו, אם באים ובדברים, מסבירים, מכוונים, אז יופי, מצוין, אבל צריך להיות גבול, לכל אחד יש את ההחלטות שלו ולאף אחד אחר אין זכות לכפות על אנשים אחרים דברים – אני מרגישה שלא הבהרתי את הנקודה.. אז אני מדברת לגבי "הצלת הנשמה" ז"א להגיד "זה אח שלי, ואני חייב לעזור לו ולהכריח אותו לקיים מצוות כי אחרת הוא יסבול בשמים.."(כמו שבנאדם שמנסה להתאבד ישר מונעים ממנו להשמיד את הגוף כך גם לגבי הנשמה) אבל אם זה ככה מה הענין, הרי ממילא הכריחו אותך לקיים מצוות ויופי, הגעת לגן עדן, כל הכבוד… אז אם ממילא כל בנאדם שיורד לעולם צריך לכפות עליו תורה ומצוות למה לא לשים אותו מראש בגן עדן וגמרנו?….
אני מצטערת על המגילה…תודה רבה!
שלום רב לשואלת.
קראתי את השאלה שלך ואני רואה שבאמת חשבו לך לבר את הנקודות האלה וזה ממש יפה.
אני מנסה לתמצת את השאלות – מקווה שקלעתי נכון:
1. איך אדם יכול להשפיע בבחירה חופשית על מישהו אחר?
2. איך אפשר לכפות מישהו לעשות מצווה?
3. אם כופים – מה זה שווה בכלל, הרי הוא לא מתמודד?
אני מקווה שהתשובה שלי תהיה מובנות כי אני אנסה לזרוק כיווני חשיבה ולא לכתוב בארוכה:
1.
א. "מגלגלים זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב". אם בגללך מישהו סבל, אז מסתבר שהוא היה אמור לסבול, ואת שגרמת לו לסבל – את אשמה כי עשית משהו לא טוב לפני כן.
ב. הקב"ה נותן לנו בחירה חופשית זה אומר שהעולם מתנהל כאילו בלי שהוא נמצא כאן בכלל. היטלר יכול לבחור להרוג 6 מליונים, ואמריקה יכולה להטיל פצצת אטום על עיר שלמה, וגם רוצח יכול להרוג מישהו. זה חלק מהתנהלות העולם. אם זה לא היה כך, אז אין כאן בכלל בחירה חופשית בין לעשות טוב לבין לעשות רע.
2.
א. מי שכפה לעשות מצוות זה לא כל ברנש ברחוב אלא בית הדין. ואם בית הדין לא יכפו על בני אדם לעשות דברים מסוימים יהיה פה בלאגן!! אם גבר לא מוכן לגרש את אשתו שסובלת תחתיו אז מה יהיה??? לכן כופים אותו "עד שיאמר רוצה אני".
ב. את מניחה שאין לי זכות ובוודאי שלא חובה לכפות על אף אחד לעשות מצווה. לפי דברייך, לא אכפת לי שיש חילונים במדינה שמחללים שבת, ולא אכפת לך שחברה שלך מרביצה מכות עכשיו למישהי אחרת…
אבל זה לא נכון!!! כשאנחנו נשפטים בימי הדין המשפט הוא לא רק עלינו אישית. לך יש אחריות וחובה לדאוג [לכולם], ולכן את מתפללת תמיד בלשון רבים "סלח לנו", "גזלנו" גם אם לא גזלת בחיים שלך…
חז"ל אומרים שצריך להוכיח את חברינו עד שיכה אותנו! ולמה? כי אם אני רואה מישהו חוטא ולא מתרה בו – אני קצת שותף לעבירה! וזה מוגדר בתורה "ולפני עיוור לא תתן מכשול", ובחז"ל "מסייע לדבר עבירה".
3. אם כופים מישהו שבסוף הוא מתרצה – אז הוא כן עבד על עצמו. אם כופים מישהו והוא לא התרצה – אז באמת לא השתפר מצבו בגן עדן, אבל לפחות הוא לא עשה רע בעולם. מעשה רע של אדם לא משפיע רק עליו אלא על כל העולם! הרמב"ם פוסק על פי דברי הגמרא ש"לעולם יראה אדם עצמו כאילו כל העולם כולו חציו זכאי וחציו חייב. חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה." כל העולם בכף המאזנים ואת זו שמכריעה!!!
שוב אלו רק נקודות למחשבה…
בהצלחה
יקיר
yockir@smile.net.il