לחברים מקשיבים שלום
בשנה האחרונה אני לומד כל יום "חפץ חיים" ו"שמירת הלשון", וב"ה התחזקתי במידה של שמירת הלשון אבל לא מובן לי הרבה דברים:
1)בעניין שמיעת לשון הרע, איך אפשר שלא להאמין לה? הרי המספר הוא חבר טוב שלי ואני יודע שהוא אדם אמין והוא לא משקר לי!!! אז למה התורה אוסרת להאמין לדברים האלה אם במציאות העולם הדברים נכונים?! החפץ חיים כותב שאם אותו אדם נכשל ב"לא תלך רכיל בעמך" בוודאי לא בטוח שאיננו נכשל ב"ובדבר שקר תרחק" אבל מה הקשר? האם בני אדם שקרובים אלי אינם אמינים בלי קשר לקיום מצוות התורה? וגם אם התפרסמה על יהודי אשמה מסוימת בכל העיתונות והתקשורת והוא הורשע בבית המשפט וכל המדינה מדברת על זה הרי ברור שהדברים אמיתיים! ואיך אפשר לדעת מה חדש בארץ, בחברה, ובפוליטיקה בלי לשמוע לשון הרע?
2) ה"חפץ חיים" מרבה לחזק את המידה של "לדון כל אדם לכף זכות", למה? הרי כמו שלא בטוח שאותו אדם עשה מעשה רע, לא בטוח שעשה מעשה טוב ולמה לי להיות בטוח בכך שהוא צדיק???
3) יש ארבעה מטרות ושבעה תנאים לדיבור ושמיעת לשון הרע לתועלת ושני מטרות לדיבור ושמיעת רכילות לתועלת אבל הבעייה היא שזה כ"כ מסובך! לפעמים באמת צריכים לומר משהו לתועלת אבל אי אפשר לומר אותם בגלל שחסר איזה תנאי אחד!
ואיך אפשר לחיות בחברה או להנהיג ציבור עם כ"כ הרבה תנאים?
תודה רבה ואשריכם!!! יניב
שלום צדיק, מה שלומך?
אתה יודע מה הכי יפה בכל הסיפור הזה?
שאין לך בכלל מושג איזה דבר ענק אתה עושה!
הגאון מווילנא כותב באופן הפשוט ביותר:
"על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו – זוכה לאור הגנוז שאין כל מלאך ובריה יכולים לשער" .
כמה פעמים ביום בא לך בטח לומר משהו, לצחוק קצת, בקטנה,אתה יודע, אף אחד לא הולך למות מזה ולמרות זאת אתה מתאפק, מתפוצץ ולא אומר כלום. בגלל הלימוד שלך, המחויבות.
ה'חפץ חיים' בבואו להסביר מה בכלל כל העניין הזה של שמירת הלשון,כותב שכשאנחנו רוצים להביא דוגמא לרוע טהור, צרוף ומזוכך, אנחנו מביאים את הדוגמא של הנחש:
מה יתן לך, חתיכת נאצי רשע, לנשוך? הא? מה?
אתה נהנה מזה? עושה לך על הלב טוב?
כלום…אין לך מזה כלום!
והנחש? עדיין נושך. כמו שאמרנו, רוע טהור!
ואז, מה אתה חושב ידידי, שהנחש נשאר חייב? איפה, מה פתאום:
ואמר ריש לקיש מאי דכתיב (קהלת י'):
'אם ישוך הנחש בלא לחש ואין יתרון לבעל הלשון'?
לעתיד לבא מתקבצות כל החיות ובאות אצל נחש, ואומרות:
ארי דורס ואוכל, זאב טורף ואוכל, אתה מה הנאה יש לך? אומר להם:
וכי מה יתרון לבעל הלשון?
זה מה שהוא אומר:
אתם באים אליי בטענות? אליי?
אולי תסתכלו לפני כן במראה? למה מה ייתן לך אם תלכלך קצת על החבר שלך?
אם תצחקי קצת על חברה שלך? ייתן לך משהו בעצם? תקבלי שקל מזה? כלום! גורנשיט מן גורנישט!
ואף על פי כן,רק אנחנו יודעים כמה שזה קשה לנו.
יודע למה?
בגלל שהחטא הזה כבר קשור למשהו רוחני, הרבה יותר גבוה.
חשבת פעם איזו הנאה יש לבייני"ש להפסיק באמצע לימוד גמרא?
הרי כולנו יודעים מה שאמרו חז"ל בחגיגה יב ב:
' כל הפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה, מאכילין אותו גחלי רתמים בגיהנם'
נניח היו לך מניות בטבע, קונברס, אינטל משהו…היה יוצא לך מזה איזה רווח, לא יודע, אבל כלום…
ואף על פי כן, הפיתוי כל כך חזק!
למה?
כי זה משהו רוחני, הרבה יותר עוצמתי. אין לנו כאן הנאה בעצם ואף על פי כן אנחנו כל כך מתקשים בזה.
למה הבאתי את כל זה?
כדי לומר לך באמת שאין לך מושג איזו השפעה יש לשמירת לשון שלך לא רק על החיים שלך בלבד, ואם הגר"א כתב שאין כל בריה יכולה לשער בדבר האושר שצפוי לך, אז הוא לא כתב את זה על דרך הגזמה.
אנחנו מדברים כאן על הגאון, ה'ליטוואק הראשון', מתנגד, הכול בשכל, והוא התכוון כפשוטו.
אולם מלבד זה, אתה, בהתגברות היומיומית שלך, מחזיק פשוטו כמשמעו את עם ישראל, אותנו.
אף אחד לא יודע חשבונות שמיים אבל לך תדע כמה דברים מנעת בשמירת לשון שלך, איזה פיגועים נתבטלו בגלל הסייעתא דשמייא שירדה לעולם בזכותך ועזרה לכוחות הביטחון לסכל אותם.
אשריך צדיק ורק תמשיך ככה כי אנחנו כבר בסוף ועכשיו צריך לתת הכול.
לעצם השאלות:
בעניין שמיעת לשון הרע, איך אפשר שלא להאמין לה?
הרי המספר הוא חבר טוב שלי ואני יודע שהוא אדם אמין והוא לא משקר לי!!!
נכון, המספר הוא באמת חבר טוב שלך וחס וחלילה לחשוב בכלל שהוא מסוגל לשקר לך, אבל תנסה לענות לי על השאלה הבאה:
מגיע נניח החבר הטוב שלך, ומתחיל להגיד לך:
'בוא'נה, אתה לא מאמין מה ניסגר עם אביחי (שם בדוי), ראו אותו אתמול נוסע בישוב בשבת!
בחייאת….בשבת! ואל תגיד, נסע מהר, אתה יודע, הפעיל צ'קלקה.
איפה…נסע בסטלה שלו…לאט…
אני אומר לך הייתי המום…פשוט המום…
אביחי? הדוס? שמאורס לבת של הרב במברג? מה ניסגר בן אדם, אני אומר לך, עולם הפוך ראיתי…
נו אח שלי, מה אתה הולך לחשוב?
איך אפשר בכלל למצוא איזו נקודת זכות על אביחי?
מילא היה נוסע כמו מטורף, סבבה, רואים הבן אדם לחוץ אבל…כלום, נוסע בשאנטי, יש לו זמן.
ובכלל, זה שסיפר לך את זה? דוד (שם בדוי) הוא החבר הכי טוב שלך, וכולם יודעים שמה שדוד אומר זה קודש.
לכאורה תפור על השאלה שלך לא?
עכשיו אם אני אוסיף את הנתון הקטן ואני אגיד לך שאביחי, הדוס 'המומר', זה שחשבו שהוא אמיתי ולכן שידכו אותו עם הבת של הרב…אביחי הזה הוא בעצם….אח שלך, מה אז?
לא, לא במובן המטפורי של המילה, כל ישראל אחים וכו'..לא, לא ככה!
הוא…הוא באמת אח שלך. כפשוטו. האח הבכור שלך.
זה שלימד אותך הכול. זה שרק אתה יודע מי הוא באמת, רק אתה מכיר אותו לעומק.
מה עכשיו?
תגיד דוד שיקר?
אבל לא. דוד לא משקר, כי כולם יודעים שמה שדוד אומר זה…
אח שלך באמת נסע בישוב על שלושים קמ"ש כאילו זה לא שבת בצהריים, כאילו אין מחר
עובדה, ראו אותו.
ואם כבר דוד יודע את זה, כנראה שגם כל הישוב יודע את זה, ולכן למה שלא תרשה לדוד לספר את זה ככה,אחרי הצו'לנט של הצהריים, אתה יודע, יש מצב שההליכה תהיה הרבה יותר מעניינת כשכולם ישמעו את החדשות החמות…
אבל לא!הלב שלך צועק
זה לא יכול להיות!
לא דוד!
לעזאזל הוא אח שלי. אני מכיר אותו! ואני יודע שהוא יעדיף למות למות אלף ואחד פעמים לפני שהוא יעבור על חילול שבת.
הוא לימד אותי הכול.
אין מצב בעולם שזה מה שקרה.
נו…אז אני שואל שוב, דוד שיקר?
לא! תגיד לי, דוד לא שיקר, ואף על פי כן אח שלי לא עשה את זה, ואם הוא עשה את זה כנראה הייתה לו סיבה טובה,מאוד טובה….
ואז אתה סוף סוף רואה אותו, את אח שלך, דוד:
'תגיד לי' אתה שואל אותו, הלב שלך עוד שנייה יוצא החוצה:
'שמעתי ש…נסעת בשבת בישוב במכונית,לאט…מה, מה קרה?'.
כולך נבוך, לא מסוגל להסתכל לו בעיניים.
'ואז הוא יגיד לך שהוא קיבל קריאה בביפר שלו, על יולדת בישוב שהלידה שלה הסתבכה…'
'ובעלה הוא החברותא שלי…' והוא סיפר לי, כמה הם מתרגשים, סוף סוף להביא נשמה לעולם…
הוא פשוט חודש שלם לא יכל להפסיק ולדבר על זה, כמו ילד קטן,הוא כל כך התפלל, ביקש שהכול יהיה בסדר
ואז…תוך כדי שדהרתי עם המכונית לבית שלהם, הודיעו לי שהיא…הפילה….ולא ידעתי מה לעשות.
פתאום הכול נהיה…שחור וחם…עד שלקח לי כמה שניות כדי לקלוט שאני עדיין נוסע במכונית…
חשבתי מה אני אגיד לו,מה אומרים במצב כזה…'
ואז הבנת הכול. וכבר לא היה קשה לך לדון את אח שלך לכף זכות, ודוד שראה אותו?
כנראה ראה אותו באותן שניות שאח שלך פשוט היה במצב של אנוס, לא היה מודע לעצמו…
זה הפשט של לדון לכף זכות.
ולמה התורה אוסרת להאמין לזה? לדיבורים האלה?
כי התורה רוצה שתהיה אדם טוב, שתפתח לך לב טוב.
לא יותר ולא פחות אלא בדיוק כמו שהיית רוצה שייתחסו אליך.
נכון, אתה יכול להאמין לדברים האלה, ויש אנשים שזה גם לא כל כך קשה להאמין עליהם, אבל תחשוב כמה פעמים אתה נפלת וביקשת מהקב"ה שידון אותך לכף זכות:
'אבינו מלכנו חננו ועננו כי אין בנו מעשים'- , אין לנו מה להגיד, כמו אותו אדם שמספרים לך עליו.
ואף על פי כן: 'עשה עמנו צדקה וחסד והושיענו'.
מצד הדין? באמת שהלך עלינו כמו שאומרים. אבל אנחנו מזכירים לקב"ה, שאנחנו לא עוסקים כאן באנשים זרים.
דין, ריבונו של עולם, דין תעשה עם מישהו אחר, אנחנו הילדים שלך, משפחה. כרחם אב על בנים.
ויודע מה?
הוא מקשיב, הקב"ה למרות שהוא באמת לא חייב לנו כלום, מקשיב ומקבל!
רק הוא מבקש ממך משהו אחד, קטן.
'במידה שאדם מודד בה מודדין לו'
כמו שהוא עשה לך לפנים משורת הדין, כי הוא פשוט אוהב אותך ולא בגלל סיבה אחרת, ככה, אם אתה יכול, תעשה גם לבנים שלו לפנים משורת הדין ובפעם הבאה שתשאל איך לדון אדם לכף זכות?
פשוט תעמוד מול המראה ותראה שם בבואה של אדם צדיק, תמים, שגם אם הוא נפל הוא יודע שהוא לא עשה זאת דווקא, כמו שכותב ר' אלימלך מליז'נעסק:
'כי גלוי וידוע לפניך כי לא במרד ובמעל חלילה מרינו את פיך ודברי תורתך ועברנו על מצותיך.כי אם מאש היצר הרע הבוער בקרבנו תמיד.לא ינוח ולא ישקוט עד מביאו את תאוות העולם השפל הזה…'
וככה אנחנו צריכים להתייחס לכל אדם ואדם.
כמו שכותב מרן הרב זצ"ל, שאנחנו לא צריכים לשנוא את האדם הרע, אלא לשנוא את הרוע שבאדם.
ובכלל, אחד מהדברים היותר חשובים שאי"ה תקבל ואני מניח שכבר קיבלת בגלל שמירת הלשון, היא שהיא בורא לך לב חדש, יהודי, מפרגן, שמח יותר.
להסתכל על כל אדם בעין טובה, להידמות לקב"ה, אין לך באמת דבר יותר גדול מזה.
לגבי מה ששאלת: איך אפשר בכלל לדעת מה חדש בארץ אם אסור לשמוע כלום?
אולי זה רק אני אבל אני באמת לא חושב אתה הולך להפסיד כל כך הרבה אם לא תשמע קצת מה חדש בארץ..
עם יד על הלב, באמת מעניין אותך מה יש לאהוד אולמרט לומר לך? הוא יכול להיות אדם טוב, ואם נמשיך עם מה שכתבנו ונדון את כולם לכף זכות, אהוד ברק, ביבי, כולם אנשים טובים, באמת, עם רצון לתת לעם ישראל…אבל עדיין במחילה, לא נראה לי שאהוד ברק או אולמרט הולכים לרדיו כדי לשמוע את מה שיש לך לומר להם, אז למה שאתה תשמע את מה שיש להם לומר לך?
כי הוא ראש ממשלה? כי אתה אמור להחזיק ממנו?
טוב, אז אני באמת מקווה שהאנשים שמשפיעים עליך ואתה באמת מחזיק מהם,נמצאים במקום אחר, רחוק וגבוה יותר.
אנחנו לא מדברים כאן על שיעורים של הרב אלון ביום ראשון, או על השיעור של הרב עובדיה…
והמתכונת של החדשות ואתה מוזמן לבדוק את זה, נשארה ותישאר אותו הדבר, ב ד י ו ק.
ההוא הודיע שאם הדרישות שלו לא יתמלאו הוא הולך להתפטר ובסוף הוא שיחק עם כולנו בכאילו.
השני שוב פעם עומד בפני חקירה באזהרה.
שלושה ילדים שרפו בית ספר ושוב פעם חושבים שיש כאן מצב לשלום.
לא תגיד תודה ל'חפץ חיים' שמנע ממך את כל ה ש י ע מ ו ם הזה?
לגבי המנהיגים וריבוי הפרטים, אני מניח שהתשובה היא אותה תשובה לשאלה איך מנתח לב יכול לזכור כל כל כך הרבה פרטים?
דווקא בגלל שהוא עוסק בחיי אדם והוא יודע ומודע לכך שכל דבר יכול להציל או חס וחלילה לגרום למוות, דווקא בגלל זה הוא משקיע ולומד כל כך הרבה זמן.
ככה גם עם שמירת הלשון, מדובר בחיי-אדם במובן הכי פשוט של המילה:
"כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים".
ולכן אנחנו, הם, צריכים לדעת וללמוד את כל ההלכות האלו. כמה שהדבר יותר חשוב וקריטי, ככה ההשקעה בשביל לדעת איך להתנהג איתו יותר גדולה.
לנהוג באופניים זה קושי מסוג אחד, מכונית כבר נחשב משהו יותר מורכב ומטוס שוב פעם ליגה אחרת.
וככה גם רמת וקושי ההכשרה.
שיהיה לך באמת רק טוב חיים ותמשיך לעבוד את הקב"ה ולברר ולשאול כדי שבאמת תוכל לקיים את הדברים באופן הכי אמיתי ומוחשי שיש.
אם בא לך לשאול או משהו עדיין לא ברור, אתה מוזמן לשלוח למייל מתי שבא לך.
רק טוב, בשורות טובות
אבינועם
avinoam811@gmail.com