איך תתנהל מדינת הלכה?

רציתי לשאול לגבי התנהלות של מדינת הלכה…

איך זה יעבוד בדיוק? האם מי שיחלל שבת ימות? האם זה יקרה רק ברוב מוחץ של דתיים או רוב קטן יספיק?

שלום לך.

אני רוצה להגיד לך תודה ענקית על השאלה הזו!

זו שאלה שאני מתלבט לגביה כבר לא מעט זמן.

אני משער שזו שאלה שלא מעסיקה את שנינו – הצטרפו אלינו לא מעט שמתלבטים לגבי זה בעקבות תוצאות הבחירות מתוך אמירות שעלו בסבב האחרון על זה שתהיה פה מדינת הלכה.

גם אם לא נעים להודות בזה – עד עכשיו התקיימה פה מדינת הלכה.

יש פה פסקים וחוקים שמקיימים את המדינה ובלעדיה לא היה סדר וממשל.

אמנם לא מדובר בהכרח באלו שהם הלכתיים, כמו כוונת השאלה, אבל זה קיים.

אני פותח בכך כי בלי להבין שצריך מערכת חוקים, תהא אשר תהא, תהיה פה אנרכיה. היא הכרחית כדי להבין שבאופן יסודי צריכים מערכת חוקים ופסקים, מערכת שמהווה מצפן, בשביל קיום המדינה.

הפחד ממדינת הלכה יהודית נובעת מכך שזה נתפס, באופן סימולטני, כפרימיטיבי ועתידני.

פרימטיבי כי זה מערכת ישנה.

עתידנית כי היא גם קשורה לתפישה של מציאות גאולית.

האמת, היא מאוד עכשווית. כיון שההלכה היא לא יבשה.

הרמח"ל לימד אותנו שהתורה היא עקרונות וההלכה היא בעצם תרגום של העקרונות לאור המציאות העכשווית.

כבר כיום יש רבדים מסוימים במדינה שהם הלכתיים.

לדוגמא האופן בו מערכות הביטחון והרפואה עובדות, והן עובדות בשבת.

קרי האיסור הוא על אש אבל לא כל רכב מחייב אש (במיוחד החשמליים) אבל היחס נובע מההתאוננות של ההלכה היום והיא מאפשרת שימוש בכלי תחבורה אלו על פי עקרונות השבת.

חוקים הנוגעים לדיני עבודה יונקים וקשורים בדיני עבדות המופיעים בתורה ועוד (ולא כפרשנות שלי אלא מתוך עיון החוקים מושתתים ומזכירים מה שמכונה משפט עברי).

זה אמנם לא נגע לחלוטין בשאלה הפרקטית לך עדין אבל אני מקווה שמעבר לתת קצת תמונה זה גם קצת מרגיע.

מה יקרה אם אכן נעבור ונהיה מדינת הלכה על מלא?

האמת, כרגע זה לא בדיוק אפשרי, אם לא ברמה התיאורטית אז ברמה הפרקטית.

כרגע היישות המשפטית של הסנהדרין לא קיימת ומשכך כל מה שתלוי סנהדרין לא קיים.

לכן קיום פסקי מיתה הוא לא רלוונטי (הגם שקיום במדינת ישראל יש אפשרות כזו בלי קשר לממשלות האחרונות).

וגם אם כן, חז"ל בעצמם קראו לסנהדרין שהורגת פעם בשבועיים שנה סנהדרין קטלנית.

לסבר את האוזן, מדינת ישראל בשנות קיומה ביצע הוצע להורג באופן יותר תדיר (אייכמן וטוביאנסקי הם סיפורים ידועים אך היו עוד כמה שנידונו למוות גם אם הם זכו לחניה או גזר הדין לא הוצא לפועל).

האמת, עונשי המוות בסנהדרין לא היו יוצאים לפועל כמעט בגלל תהליך לימד הזכות על האדם כאדם (בו אתה מוזמן להעמיק בלימוד מסכת סנהדרין) שזה נשמע דבר מדהים בפני עצמו.

מדינת הלכה בימינו היא יש מושג מאוד לא מוגדר וכל אחד שמשתמש בו יכול להתכונן למשהו אחר.

מה שכן, אלו שרואים בזה דבר חיובי יונקים זאת מהיותה של מדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית.

לכן, הם רוצים לכבד ולשמור יותר את השבת ומועדי ישראל במרחב הציבורי.

לכן, הם רוצים שלמשפט עברי יהיה משקל יותר גדול בפסיקה (שאגב במדינות כמו אוסטרליה, לפחות בעבר הלא רחוק היה למשפט עברי יותר משקל מאשר פה במדינת ישראל)

לכן הם רוצים לחזק את הקשר בין הדת והמדינה (לא רק רישום נישואין אלא מי יכול לאמץ משפחה, איך פונדקאות עובדת וכד')

ויש עוד דוגמאות.

הכל יכול להישמע נורא מאיים כאילו מדנים את מערכת החוקים, אך האמת שהרבה כבר קיים ומושתת על זה.

יש שיגידו שדווקא השינוי בסטטוס קוו לאחרונה היה לרעת ההלכה.

כך או כך אני מזמין אותך לעיין בספרו של הרב עדו רכניץ 'מדינת הלכה' ולשתף אותנו האם דברים אלו עוזרים ומרגיעים ואיפה הם פוגשים אותך בסוגיית מדינת הלכה.

בהצלחה!

נתנאל

יג בכסלו התשפג

כל הדרכים ליצור איתנו קשר