אם הכל לטובה למה להתפלל?

שאלת הגולש

שלום רב ,

לא מזמן הרהרתי על דבר שכנראה מציק לי זמן רב . זוהי למעשה סתירה שאני מוצא בין שני עקרונות והם :
1. הכל לטובה .
2. לתפילה יש כח ומשמעות .

כשאדם מתפלל על חברו למשל , למען יחלים ממחלה – נשאלת השאלה מדוע ?
הרי שאם הכל לטובה גם המחלה שקיבל חברו לטובה היא ובאה ממקור עליון .
אני י כול להביא דוגמא אישית – בקרוב קרוב משפחה שלנו ( מבוגר למדי ) מגיע לארץ מארה"ב, והבנתי שהוא חושש – אז הדבר הראשון שעלה במוחינו הוא להתפלל , אבל במחשבה שניה אמרתי לעצמי שבעצם גם אם יקרה דבר מה הוא לטובה – ויכול להיות שזה ישנה וישפר את קרובינו האהוב ושיצמח כתוצאה מזה .
וכן לפני זמן מה שמעתי בהרצאה שצדיקים גדולים יכולים לשנות גזירות שמיים , ושוב נשאלת השאלה : למה לשנות ? – האין זה מורה על כך שהאדם למעשה לא בוטח בקב"ה ?.

אני מניח ששאלתי ברורה , אשמח לדעת כיצד הדברים מתיישבים ( אני די בטוח שהם ).

תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

התשובה לכך היא חילוק מאוד חשוב:

צריך לדעת שיש רע בעולם. מאז חטא האדם הראשון יש רע ולצערינו אנחנו יכולים למצוא אותו בהרבה מקומות.
יש רע באדם, רע בעולם, מחלות, עוני עצב וכו'.
אין אנחנו שמחים בכך שיש רע ואכן אנחנו מצפים שיהיה טוב. יותר מכך מטרת עם ישראל בעולם היא לתקן את הרע הזה ולהפוך את העולם לעולם שכולו טוב. אין אנחנו שמחים ברע.

לעומת זאת, יש את השגחת ה'.
גם מצד הקב"ה. אין הקב"ה שמח שיש רע בעולם. הקב"ה כשברא את העולם וגם היום משפיע המון טוב לעולם.
החטא של האדם וההתרחקות שלו מהקב"ה יצר את האפשרות של קיום רע בעולם.

גם ברגעים אלו ממש ה' משפיע עלינו המון טוב וחיים, אומנם בגלל שאנחנו רחוקים ממנו אנחנו גורמים למציאות של חסרון ורע בעולם.

הרע הוא חסרון, הוא נובע מחסרון הופעת החיים שמגיעים מה' אלינו. הוא יוצר חסרון בחיים – כגון מוות ומחלות וחסרון בממון ובנשמה ועוד ועוד.

כל הרע הוא החסרון שנוצר מההתרחקות שלנו מה'.

מטרתינו לתקן את את זה הוא להשיב את הטוב לעולם ואת החיים להופיע בעולם.

לכן אנחנו עובדים את ה', מתפללים ועושים הרבה בשביל לתקן את המציאות. אנחנו בכלל לא פסיבים כלפי המציאות אלא להיפך מאמינים ויודעים שצריך ואפשר לתקן.

מנגד, ישנה את השגחת ה' על המציאות. גם אחרי שהעולם נפל ה' משגיח עליו ומסובב את כל התהליכים כדי שהעולם כל הזמן יתקדם.

השגחת ה' היא בעצם דואגת לכך שכל דבר שקורה במציאות שייך למהלך של התקדמות העולם חזרה למצבו הבריא. אומנם מאז נפילת העולם ה' מנהיג עולם מקולקל שיש בו רע ולכן גם השגחתו קיים בה "דין".

אכן עצם העובדה שיש רע, זה לא ממש טוב. ואנחנו לא שמחים בזה. ואכן הרע הוא איננו ממש מה' ישירות אלא מפני חטאינו.

אומנם מי קיבל את הרע, למה זה דוקא קרה לו ולא לו. מדוע ה' מסובב את הדברים דוקא כך?

איננו יודעים, אבל אנחנו יודעים שכל מה שה' עושה לטובה = מסובב את הדברים בצורה הזו שהעולם יגיע בדרך הכי מהירה כלפי מעלה ושהנהגת הדברים כל הזמן מקדמת את העולם. עצם העובדה שיש כאב זה רע, אבל הסיבה שהאדם הזה נפצע ולא מישהו אחר זה כנראה לטובת העולם וזה מקדם את העולם קדימה לתיקון המלא.

אני מקווה שהדברים הובנו,

אם לא הובנו מספיק, אנא כתוב לי במייל,

ישנו עוד מדריגה בהבנה של זה, יותר עמוקה ופחות קלה להשגה.

עצם העובדה שיש רע בעולם גם זה לטובה, זה קשור לאידיאל עמוק של בירור הטוב באופן הגבוה ביותר והדרך להשגת האושר בצורה הגדולה ביותר.

אומנם זה כבר במדריגה שמעבר להשגתינו, אנחנו חיים במציאות ואנחנו מצווים לפעול ולהתקדם. נכון שה' עושה את הדברים ומכוון אבל ה' גם מצווה אותנו לפעול, המדריגה הזו של ידיעה שהכל טוב היא מדריגה שהיא מעלה החיים. אסור לנו לנסות ולהכניס אותה לתוך החיים כי היא במידה מסויימת כוללת את החיים. זאת אומרת: כל מה שה' עושה זה אכן טוב וזה כולל גם את השתדלותינו. כי ידיעת ה' היא מעבר להשגתינו והיא כוללת גם את המעשים שלנו בתוכה ולכן זה לא סותר שאף על פי שה' עושה משהו אנחנו צריכים לפעול כי מעשי ה' כוללים בחשבונות שלהם גם את מעשינו ולפי זה ה' פועל דברים שלמים.

זוהי הבנה יותר עמוקה ואם הבנת הבנת ואם לא אז לא… לא נורא..

מקווה שהנחתי את דעתך וכן אם יש לך עוד שאלות אשמח לענות,

אבי, wolfsonavi@gmail.com

ח באב התשסז

קרא עוד..