שלום לכם,
דבר ראשון ישר כח גדול על הפעילות שלכם פה באתר.שתזכו לעשות.
ולשאלתי-
אני גדלה בבית ציוני דתי. אני מאוד מאמינה בדרכי אבל תמיד אני שואלת את עצמי אולי זה לא מה שה' מצפה ממני? אולי בכלל צריך להיות חרדים? אני בעצם לא מבינה את הדת היהודית. יש כל כך הרבה זרמים ודרכים לעבוד את ה'. יש דתי לאומי וחרדים שמתנגדים לחסידות ויש את החסידים וגם בתוך החסידות יש כל מיני חסידויות שונות. הדת היהודית היא באמת מופלאה כל כך אבל היא לא מובנת לי. איך יש את הברסלבים שאומרים שצריך לדבר אל ה' בשפה שלנו כאילו הוא חבר שלנו ויש כאלו שאומרים שזה אססור? אז מי צודק? איך ה' באמת רוצה שנעבוד אותו? איך יכול להיות שכל אחד עובד את ה' איך שהרבי אמר לו? למה אנחנו בעצם לא אחידים? הרי אנחנו בני אותה דת. שלא תבינו לא נכון,אני מאוד שלמה עם הדרך שלי. בה גודלתי והתחנכתי אבל בכל זאת לפעמים עולים לי מחשבות שאולי לא ככה צריך לעבוד את ה'? זאת שאלה שמעסיקה אותי משהו כמו שנה וחצי עד שנתיים היא באמת מעיקה כי אני תמיד חושבת על זה וזה עושה רע.
אשמח מאוד לקבל תשובה.
אינסוף תודות.
שחר.
שלום לך שחר יקרה,
לדעתי זה דבר טוב מאוד שהגעת לשלב בו חשוב לך לברר את דרכך ולא לחיות אותה כמובן מאליו, זה אומר שאת בתהליך של צמיחה וגדילה. כל בירור יש בו משברים ונפילות אך לאחר מכן האדם נמצא במקום אמיתי יותר ומחובר יותר.
לשאלתך, האמת האלוקית היא אמת אחת אך רחבה ולא מצומצמת. כמו שבכתוב "ה' אחד" אין הכוונה שהוא אחד מתוך רבים אלא אחד שכולל את הכל ומכיל את הכל. כך האמת האלוקית היא אחת כוללת, המתפרטת להמון גוונים ודרכים של עבודת ה'.
כל מה שתיארת בדברייך הם גוונים שונים בעבודת ה', לא נראה לי שנכון לומר שדבר אחד מותר על פי גישה אחת ועל פי גישה אחרת הוא אסור, כמו שהזכרת את העניין של הדיבור עם הקב"ה. נכון יותר לראות את הדברים בצורה משלימה ולא סותרת, יש לכל תלמיד חכם הדגשים שונים בעבודת ה' לדוגמא בברסלב יש דגש על שמחה ודיבור עם הקב"ה בפשטות מהמקום שבו האדם נמצא. לעומת זאת יהיו דרכי עבודה שידגישו את יראת ה' והענווה בתפילה אל מול הגודל האלוקי האינסופי- אין פה נכון או לא נכון אלא דרכים המשלימות זו את זו.
כנ"ל לגבי חרדים וציונים, בגלל שהציונות החלה בתקופת ההשכלה והחילון ונשאה את דגל החופשיות ועזיבת הדת עד כדי כך שהציונים הראשונים אמרו שלציונות דבר אין לה עם הדת. מהסיבה הזו בעיקר התרחקו החרדים מכל הרעיון הציוני, אך ברור שרובם ככולם אינם מתנגדים לרעיון של ציון עצמו שמקורו בתורה. לעומת הגישה החרדית ששמרה על עצמה והתבדלה מן הציבור החילוני והכללי בארץ ישראל, טען הרב קוק שיש להכניס תוכן רוחני לכל התנועה הציונית שחשבה שדבר אין לה עם הדת. הרב ראה בתנועה חילונית זו את יד ה' שפעלה להשיב את האומה לארצה. אין כאן ערך יותר נכון או פחות נכון, יש להיזהר מאוד מהשפעה חילונית וחדירת התרבות המערבית לתוכנו ועם זאת ברור שיש פה תהליך אלוקי להשיב את עמ"י לארצו לאחר 2000 שנות גלות.
אם כן השאלה היא לא מה יותר נכון אלא מה יותר מתאים לך, לכן כתוב עשה לך רב כל ת"ח עניינו להופיע גוון בעבודת ה' עם הדגשים שונים ועלינו לראות מה יותר מתאים לנו ולאן אנו יותר משתייכים.
מקווה שעזרתי מעט, את מוזמנת להמשיך ולשאול…
הדסה
hadasel@shoresh.org.il