בחירה חופשית

שאלת הגולש

רציתי לשאול -איך אפשר לדבר על זכות הבחירה, הרי טוב לו לאדם שלא נולד משנולד והחיים הם רק אופציה שניה שלא בחרנו בה ולא בחרתי להיוולד יהודי ולא בחרתי להיוולד כהן ולא בחרתי להיוולד במשפחה דתית כאשר כל פעם שאני חוטא או חושב על כך אני מתמלא רגשות אשמה שמונעים ממני לחטוא או שגורמים לי להרגיש רע עם זה. הרי לא הונחו בפניי כל האופציות ולא ניתנה תקופת ניסיון .האם אני כלוא במצב שנבחר עבורי?האם כאשר אבחר ברע במקום בטוב זה יהיה מימוש של זכות הבחירה שגוררת עונש אז אם כן מה הבחירה הרי אף בן אדם שפוי לא יכניס ידו לאש אז איפה הבחירה לבחור בטוב ולא להיכוות ? מהמצפה לישועה

תשובה

שלום רב,

נכון מאוד!

עמדת על אחד היסודות הגדולים בנושא הבחירה, שכן הבחירה שיש לאדם היא במקום מסוים ולא בכל חייו.
אין לך בחירה אם להיות צמח או אדם. יותר מזה, גם עכשיו שאתה אדם אינך יכול לבחור בכל. אתה לא יכול לבחור אם ירד גשם ואם השמש תזרח וכו´. הבחירה נמצאת רק במקום מסוים בחייו של האדם.
הרב דסלר מסביר שהאדם לא מקבל שכר ועונש על כל דבר שהוא עושה, בגלל שלא בכל דבר האדם צריך לבחור.

מסביר הרב דסלר – כל אדם נולד במדרגה מסויימת בחייו. יש אנשים שנולדים במשפחה של גנבים, בשבילם אין התמודדות כרגע אם לחלל שבת או לא, אלא אם לגנוב או לא. לעומת זאת,יש אדם שנולד צדיק במשפחה צדקת עם פחות יצר הרע, אין לו שכר אם הוא שומר שבת (חוץ מהרווח של קדושת השבת) כי זה אפילו לא התמודדות בשבילו.
כל אדם נולד במדרגה מסויימת. לכן הבחירה של האדם נמצאת באותה מדרגה. יש דברים שהם כבר קנויים אצלו והוא לא מתמודד עליהם. למשל, תסכים איתי שאין לך התמודדות עם האיסור לא תרצח…
יש דברים שהוא לא מקבל עליהם עונש,כי הוא אפילו לא קרוב לקיים אותם. לכן, גם אם אתה לא לומד תורה 24 שעות ביממה,אין זה עבירה,מכיוון שאינך קרוב למדרגה זו.

כל אדם נמצא במקום מסויים ומתמודד עם יצרו על דברים מסויימים – בדברים אלו יש לו בחירה ועל התמודדויות אלו הוא מקבל שכר.
אומר הרב דסלר – כל אדם מתחיל את חייו בשלב מסויים בסולם. אם הוא יורד שלב זוהי בחירה רעה, ואם הוא עולה שלב זה בחירה טובה. השכר והעונש הוא על ההתקדמות והירידה,על הדברים בהם יש לך בחירה,לא בדברים בהם אין לך בחירה.
לרובינו הגדול,אין בחירה כרגע אם לחלל שבת,אלא יותר אם לקום לתפילה,לדבר לשון הרע,כמה ללמוד תורה, ועוד דברים בהם אנחנו{כל הזמן}מתמודדים, באלו הדברים,אנחנו צריכים להתקדם ולכבוש את היצר.

כמשל דומה אומר הרב דסלר- כל אדם נמצא במלחמה עם היצר על ארץ מסויימת. חלק מהחלקים ביד האדם וחלק מהחלקים הם ביד היצר, והמלחמה מתנהלת כרגע על החלק שבאמצע. אם תכבוש את החלק הזה – תתקדם עוד חלק, ואז המלחמה תהיה על החלק הבא. אם תיפול אז תיסוג חלק ואז המלחמה תלך אחורה. המלחמה תמיד מתנהלת במקום בו אתה נמצא.

אין זה נכון שאדם לא יכניס את ידו לאש – מכיוון שעובדה היא שאנחנו עוברים עבירות. הדבר קשור להסתר שה´ יצר בעולם, כדי שלא נכיר בעובדה של השכר הגדול שיש במצוות, והרע הנוראי שיש בעבירות, ואז ההתמודדות שלנו עם היצר היא בעיקר מוסרית, או להבין את הרע הגדול שיש בעבירות, אומנם,אין זה כה פשוט וזה דורש הרבה לימוד,בינתיים עובדה היא שהיצר מצליח לגרום לנו להכניס את ידנו לאש . ההסתר שיצר ה´ בעולם ומדרגתנו הנמוכה גורמים לכך שאיננו תמיד מרגישים בכאב שבעבירה,ועל כן יש לנו בחירה.

כמובן צריך לזכור, שהמצוות באופן העמוק שלהם טובות לאדם. כל מצווה מוסיפה לאדם אור ומטהרת אותו, מקרבת אותו לה´ ומוסיפה לו טוב. כך שהסיבה לקיים מצוות באופן אמיתי (וזה עניין שראוי ללמוד ולברר אותו) היא מצד עצם הטוב שבהם ,בגלל שזה כדאי ומוסיף לחיים גם בעולם הזה.

אומנם,אין זה נכון שכתבת שאתה "כלוא", כאילו האדם נוצר פה בעולם באיזה מחיצה שאין לו חופש ובעצם הוא כלוא.

הדברים שבהם אין לאדם בחירה הם דברים שאינם חשובים לעצם מהותו. העובדה שאינך יכול לבחור בזה שירד גשם או שלג זה לא קשור לעצמיותך. חז"ל אמרו לנו "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים". יראת שמים הכוונה [הכל] . כל מה שקשור לאישיותך לעצמיותך, לפיתוח עולמך. החיים שלך מסורים בידך. הדברים החשובים באדם – המידות, האידאלים, המעשים – עצם החיים, זה תלוי בך. הכסף וכל מיני דברים אחרים זה לא בבחירתך,אבל אלו דברים חיצוניים. זה לא אתה. אתה – תלוי רק בך.

גם הדברים שכן קשורים אליך,כמו משפחה שבה תגדל,הגובה שלך, היותך כהן וכל מיני דברים כאלו. אין זה משהו שנכפה עליך,אלא משהו המתאים לתפקידך בעולם ולמימוש חייך. אלו דברים שמתאימים לשליחותך ולדרך בה תממש את חייך בדרך הכי טובה לעולם , לעם ישראל ולמימוש האישי של נשמתך ומי שאתה בצורה הטובה ביותר.

כמשל: אדם נכנס לחנות בגדים ומבקש בגד המתאים לו, המוכר בודק ומחפש ומתאים לו חולצה המסתדרת עם העיניים ומכנסיים שמתאימים למידה וכו´.
גם אצלנו,האדם נולד עם תכונות אופי המתאימות לתפקידו בעולם ומדרגה שעליו להשיג דרך הבחירה שיבחר בעולם. זה לא כפיה כמו כלא. זה בסך הכל [הכלים הנכונים לחיות את חייך בצורה הטובה ביותר].

וכן,חשוב מאוד להסביר את המושג "נח לו לאדם שלא נברא" בצורה הנכונה שלו.
נתחיל מהדיוק הפשוט "נח" ולא כתוב ש"טוב" או ש "רע לו שנברא".
המילה נח – פירושה שזה לא כל כך נח.
זה מאוד טוב לאדם שהוא נברא,כך האדם מתעלה בעולם,כשהנשמה רוצה ביותר לרדת למטה ולא מכריחים אותה,כי היא יודעת שזה טוב לה. האדם בעולם מצליח להגיע למדרגה גבוהה יותר ויש לו תפקיד גדול,האדם רק מרוויח מהיותו בעולם. (צריך גם לזכור שלפי היהדות העולם הבא לא יהיה אחרי המוות,אלא כאן, אחרי שעם ישראל יתקן את העולם, ולכן חיי האדם פה הם ראשית של דבר שימשיך אחרי תחיית המתים,יש פה ניצוץ בחייך העכשויים משלמות החיים שתהיה בעולם הבא! (וצריך להרחיב בזה..)

אלא,יש בעולם הזה התמודדויות ונסיונות, יש יצר הרע, לכן זה לא כל כך "נח". הרבה יותר נח היה להישאר בעולם העליון ללא שום קושי. אבל סוף סוף כאן, טוב ואמיתי הרבה יותר. זה לא כלא, זו הדרך להתעלות האדם ושלמות העולם, וזה רצון הנשמה, "טוב לו לאדם שנברא אבל לא כל כך נח"

בהרבה דברים טובים בחיים יש קושי מסויים.
בחיי הנישואים יש לפעמים התמודדויות, וכן הולדת ילדים. אין זה אומר שילדים זה דבר לא טוב, ושאשה היא לא חשובה והכרחית. אבל, יש הרבה דברים טובים שיש בהם קושי וזה לא "נח" תמיד, ובכל זאת זה טוב מאוד לאדם.

לעניין השאלה העמוקה ביותר: מי מחליט מהו תפקידי ומהי נשמתי – זה לא בבחירתי.
יש שתי הסתכלויות בדבר:
1. עצמיותך, היא לא משהו שה´ בוחר בשבילך – זה אתה, ואתה זה אתה בגלל שזה אתה, ולא בגלל שה´ החליט מי אתה. ה´ רק בורא אותך בעולם הזה באופן שמתאים לעצמיותך. אדם שהוא כהן זה נובע מכך שבשורש נשמתו הוא מתאים לכך, וזה שהוא מתאים לכך זה בגלל שהוא כזה – זה דבר שקשור אל עצמו וזה היה קיים בו תמיד. (זה עמוק מאוד ואם זה לא מובן לא נורא)

2. הדבר השני הוא שאכן את תפקידנו ואת מהותינו לא אנחנו קובעים- אבל מה בכך, ה´ אכן ברא אותנו ברוב חסדו ונתן לנו תפקיד ונשמה, ברור שאת מהותנו לא בחרנו כי לא היינו קיימים בלי חסדי ה´. מהותינו, אכן נקבעה מאת ה´ אבל האם נממש אותה הדבר בידינו . אם תאמר "זה לא הוגן", אינני מבין למה… למה זה לא הוגן שה´ יתן לך את התפקיד והמהות שראויה לך? רק משום שהחלטת לנופף
ב "בחירה חופשית"…? אכן לא לכל דבר יש בחירה חופשית. מכיוון שחיינו הם מאת ה´ ואין שום דבר רע בכך… מכיון שה´ הוא טוב לכל ,וכל רצונותיו הם רק להטיב לנו. אכן,עניין הבחירה החופשית הוא בדברים מסויימים ושאר הדברים שהם לטובתינו חלקם נקבעו מאת ה´, באופן אמיתי אם חושבים על זה אין שום בעיה בכך שאין בהכל בחירה חופשית. ( ואם זה עדיין מפריע לך ראה בתשובה הראשונה.)

לכן, התעודד, אתה נמצא בעולם שהוא הדרך לשלמות, הדרך לחיי האמת, יש לך אין סוף בחירה [ביחס לעצמך], וביחס להתפתחותך האישית. אתה תקבע כמה תתעלה וכמה תגדל, כמה תתקדם ומי תהיה, ומה יהיו תכונותיך והאם תממש את התפקיד הגדול שה´ הועיד לך בעולם בצורה הטובה ביותר…

בהצלחה,

אבי, wolfsonavi@gmail.com

אם יש לך עוד שאלות או דברים להגיב על מה שכתבתי אשמח לענות.

ו בטבת התשסז

קרא עוד..