לכבוד הרב שלום.
רציתי לדעת האם כאשר אני עושה ביביסיטר אצל אנשים חילונים בידיעה שהמטבח אצלם אינו כשר, מותר לי להאכיל את הילדים בכלים שבאותו בית?
בתודה מראש.
שלום וברכה,
השאלה שאת שואלת מאוד מעניינת ויסודה במספר סוגיות שאינם כה פשוטות. אני אנסה להסביר את עיקרי הספר במקרה זה ולהסביר את ההבדלים בין המקרים השונים. אני אקדים את הסוף ואני ממליץ לך להיוועץ עם פוסק הלכה באיזור מגורייך.
אנו מוצאים בגמרא וכן נפסק להלכה שאסור להאכיל קטן נבלות בידים. הבאתי את ההלכה לפי המושג ההלכתי וכעת נסביר את הכוונה. למרות שקטן (שאינו הגיע למצוות) פטור מהמצוות (חוץ ממצוות חינוך…), אסור לנו לגרום לו לעבור על איסורים. המקרה שלך הוא לא בדיוק נבלות כפי שנסביר בהמשך, אך העקרון שיש איסור לגרום בפעולה אקטיבית שקטן יעשה איסורים. ישנם דיונים האם מותר לגרום שקטן יעבור על איסורים דרבנן, אך ככלל דבר זה אסור. בנוסף לכך יש לזכור את איסור לפני עיוור לא תיתן מכשול, שנניח שיש לפחות דין מדרבנן שזה נאמר גם לגבי קטן.
לגבי הלכות כשרות יש לבחון האם הכלים נחשבים ככלים ´טרופים´. ישנו כלל שאומר שסתם כלים אינם בני יומם- הכוונה שמן הסתם לא בישלו בהם ביום האחרון. במקרה זה הטעם של האיסור שנמצא בתוכם נחשב כפגום ולכן אין בהם איסור (כמובן שהכל בדיעבד). לכן אם מדובר על אכילת דברים קרים- כמו לחם וממרחים או דברים מהסוג הזה אזי ניתן להאכיל ולסמוך על כך שאין כאן איסור. אם מדובר על מאכלים חמים זה טיפה יותר מסובך: אם מדובר על מאכל חריף (כמו טיגון של בצל) יש לימנע ממאכל זה. אך אם בישלו דברים שהם כשרים כמו פסטה וכו´ ניתן לסמוך שהכלי לא היה בן יומו ולהאכיל את הילדים. כמובן, נקודת יסוד שהמאכל הזה הינו כשר- זאת אומרת- חומרים כשרים ולא התבשל בבשר וחלב ואת לא נותנת להם בשר וחלב יחד.
השתדלתי להציג כאן את נקודות המפתח שיש לדון בהם במקרה זה. כמובן שאין כאן בירור מעמיק של כל הסוגיות אלא ניסיון של הצגה כללית כדי שתכירי את ההתלבטות ההלכתית. אני שוב מציע שתפני לרב במקום מגורייך ותסביר בדיוק את המציאות ותשאלי את דעתו. כמובן אם משהו לא ברור או שלא התייחסתי אל נקודה מסוימת את מוזמנת בשמחה לפנות אלי או לאתר.
רק טוב וישר כוח על השאלה!
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com