בירור עמוק לגבי דרכה של בני עקיבא.

שאלת הגולש

שלום לכל העוסקים במלאכת הקודש.
אני שמיניסטית, ואולי נזכרתי מאוחר מדי, אולי זה אבסורדי אבל אני מתכננת בעז"ה להיות בשנה הבאה קומונרית מתוך אמונה רבה בכוחו וחשיבותו של התפקיד. למרות זאת מצאתי את עצמי עומדת בשאלה קשה, והרבה הרהורים לגבי דרך התנועה ( בני עקיבא). החלטתי שאני חייבת לברר ועכשיו ולהפסיק להתעצל ולהסתפק בתשובות של בערך, ואני לא יכולה לגשת לתפקיד הקומונה ובכלל להגדיר את עצמי חלק מהתנועה לפני בירור עמוק. ייתכן וכבר נתקלת בשאלה לא פעם, והתייחסת אליה, אך אני עדיין לא מצאתי תשובה מספקת עבורי. לטכלס, אתם בטח יודעים בדיוק כמוני שבנ"ע- כמה שהיא מלאה קודש, רוחניות, עלינות והתרוממות הנפש כך היא מלאה טומאה, בעיתיות, עבירות, קשיים, סתירות, לאין ספור!!!! מפריע לי מאוד שלבנ"ע אין אמירה ברורה בנושא, ברור לי מצד אחד שכל המצב הקיים הוא מצב של בדיעבד ולא של לכתחילה כל ההתערות של בנים ובנות בפעולות, סעודות, ישבצים, הוואי,טיולים ועוד.בואו נודה על האמת, ולא נהיה עוורים כמות האיסורים המפורשים שעליהם אנו עוברים היא עצומה ( ומכיוון שאני לא כ"כ בקיאה לא ארחיב יתר על המידה.. אבל אלו דברים שאי אפשר לפספס..) למשל * אל תרבה שיחה עם האישה * ייחוד * צניעות לכל פרטיה * קול באישה ( יש בעיה גם בדיבור אישה לפני דברים!) * נגיעה ועוד רבים! ואין מה לעשות כל השהות המעורבת נותנת לכל אלו פתח! גם אם ברור לנו שאין כל אלו ב"אני מאמין" של התנועה! אני יושבת עם עצמי וחושבת..: מי החליט שכל הפשרות האלו מוצדקות, מי קבע שכל הקירוב לבבות, אחדות, יציאה לעולם, נגיעה בכל שכבות האוכלוסיה שוות את כל העבירות על האיסורים הרבים שאנו עוברים עליהם בדרך, במתכוון או שלא במתכוון! ובהזדמנות זאת אני רוצה להוסיף ולשאול במאמר מוסגר: הבנתי שגם בין רבני התנועה עומדת על הפרק השאלה האם חברה מעורבת – ברור שיותר תקינה וקדושה מהמצב כיום, היא נכונה כלכתחילה, לא הבנתי באיזה טענות ועל פי מה רק הבנתי שיש גישה כזאת או שבני עקיבא שואפת להפרדה— ויש לעשות את ההבחנה בין התנזרות להפרדה!
נחזור לעניננו, אני לא יודעת להסביר בדיוק אבל יש לי הרגשה שאנחנו יותר מידי פשרנים! ואני ממש לא אומרת את זה מתוך הוצאת שם רע, אלא מתוך ידיעות מובהקות, מתוך מציאות, אני מדברת מהשטח… ואל תתנו לי דוגמא של איזה שתיים וחצי סניפים המתנהלים בקדושה ובטהרה כי ברור ש

תשובה

שלום לך,

לפני התשובה אני רוצה לומר שממש התפעלתי ממך ומהאומץ שלך. זה כלל לא אבסורדי אלא להפך – מאד מרשים שאת רוצה לברר עקרונית את השאלות האמוניות וההלכתיות, ו'להפסיק להתעצל' כלשונך. יש נטיה מאד חזקה של האדם לסמוך על אחרים ועל המציאות הקיימת בסגנון של 'אם זה כך סימן שזה בסדר', ו'בטח הרבנים הסכימו אחרת…' וכו' וכו'. וכשאת רוצה להבין את הדברים לעומקם ללא רתיעה ובלי פניות זה ממש יפה. אני גם רוצה לציין שמעולם לא הייתי חבר בשום תנועת נוער, ושאני כותב את כל הדברים על דעתי בלבד וכפי מיטב הבנתי את ההלכה ואת הפסיקה, ובהחלט יתכן שיש חולקים על דברי. אני גם לא יודע מה עמדתה הרשמית של בני עקיבא לגבי מה שאני כותב, בקיצור – הכל על אחריותי ועל דעתי בלבד.

את בהחלט צודקת שאין שום הצדקה לחברה מעורבת. כונתי היא, שאם כיום היו מבקשים מאיתנו להקים תנועה מעורבת שתפעל וכו', באמת לא היינו מסכימים. באמת כל הפעולות הקדושות של בני עקיבא לא מכשירות את השרץ ובאמת אין שום מקום לתנועה מעורבת על פי ההלכה ואין שום היתרים לענין, אלא במקרים חריגים מאד מאד ועל פי החלטה נקודתית של רבני מקום מסוים.

אמנם, 'בני עקיבא' היא כבר מציאות נתונה. יש תנועת נוער כזו, והיא מהגדולות בישראל, ולצערינו הגדול אור וחושך משמשים בה בעירבוביא, כמו שכתבת בשאלתך. השאלה העומדת בפנינו היא לא האם להקים תנועה מעורבת אלא האם להיות שותפים בתנועה כזו ומה היחס שלנו אליה. צריך גם לזכור שהרבה פעמים החברה המעורבת קימת בכל מקרה (כמו בכמה וכמה שכונות מבוססות בערים הגדולות, וכמו כמה התנחלויות), ולא התנועה גורמת לעירוב אלא להיפך, היא גורמת לכך שבמקום שאנשים סתם יסתובבו עם בנות, לפחות הם יחונכו לחסד וכו'. יש גם מקומות שהתנועה פונה לציבור חלש שקצת רחוק משמירת מצוות, וגם שם הערבוב הוא מציאות נתונה עוד לפני שמוקם שם סניף 'בני עקיבא'. באופן יותר כללי ניתן לומר, שהתנועה רק משקפת את המצב הקיים, לצערינו הגדול, שהשמירה על הצניעות היא בעיתית. (דוגמא קטנה : ישובים דתיים שיש להם בריכה עם שעות מעורבות).

למעשה, אם בא מישהו לשאול אותי האם להצטרף ל'בני עקיבא' אני אנסה לברר מה הרקע שלו ומה החלופות שלו. בהחלט עדיף להיות בבני עקיבא מאשר לשבת בבית ולקרוא 'מעריב' או עיתונות חילונית אחרת. הזוהמה שיש שם גדולה לאין ערוך מאשר הבעיות בבני עקיבא. מצד שני, אם אפשר לכון את אותו בחור להשקעה בלימוד תורה, או שהוא יכול ללכת לתנועת נוער נפרדת וכדו' – הכיוון שלי יהיה להפנות אותו לשם.

לגבי הדרכה וקומונה, הענינים יותר מורכבים. יש לנו שאיפה גדולה לרומם את בני עקיבא ואת הציבור בכלל, ואחת הדרכים לרומם אותה היא להכניס חבר'ה חזקים לתפקידי מפתח בתנועה בשביל שיקדמו את המצב הרוחני שם. זה לא רק בנושא הצניעות אלא גם חיזוק לימוד תורה ושמירת מצוות בכלל. מצד שני, בהחלט אותם חבר'ה יכולים להתקלקל ויכולים להטמע בזרם הכללי מבלי להשפיע ומבלי לקדם, ואז לא רק שלא קידמנו אלא גם קלקלנו את אותם החבר'ה הטובים. בקיצור אפשר לנסח שהשאלה היא לא מה המצב הנוכחי אלא מה בדעתך ובכוחך לעשות כדי לשנותו ולשפרו.

את בהחלט יכולה להחליט, שהיות והמציאות הזו היא כל כך בעיתית, לכן את לא רוצה להכנס לזה ורוצה לתרום במקומות אחרים לעם ישראל, מצד שני, אם את חושבת שיש לך את היכולת לקדם את הסניף לעבר היעדים שהצגת בשאלתך. אם את חושבת שאת תוכלי לתרום להפרדה בסניף, אפילו גם דברים הקטנים (נשאלתי כבר על 'צביעת קיר' לכבוד שבת ארגון באופן נפרד) ואם נראה לך שתוכלי לשמור על עצמך שלא להסחף בזרם הכללי, אז בהחלט יש מקום להמליץ לך להכנס לקומונה תוך מודעות בלתי פוסקת לבעיות ותוך חתירה בלתי פוסקת לקידום הרוחני של התנועה. דוקא בחורה יראת שמים וחושבת יכולה לפעמים לעשות נפלאות. מלבד המאמץ הכללי לטפל בבעיות הצניעות, זו משימה חיונית לכוון בנים לישיבות גבוהות, לכוון בנות לשירות לאומי במקום יותר טוב, לכונן למדרשות וכו'. מן הסתם את יודעת שהיכולת לקידום הסניף לא רק תלויה במצב הרוחני שלך, אלא גם ביכולת החברתית ובמה שמכונה כיום 'אינטלגנטציה רגשית'. צריך לדעת כיצד לא להיות מנוכר לסניף מצד אחד ולא לזרום עם כולם מצד שני. צריך לדעת מתי צריך ללחוץ על אנשים שיבואו לשיעור ומתי צריך לותר. צריך לדעת מתי הדרישות שלנו גבוהות מדי ומתי הן נמוכות מדי. בקיצור, זה בהחלט אתגר לא קל לפעול במציאות קשה ולרומם אותה (אתגר שלי אין שום יכולת לממש אותו למשל…) אבל מצד שני אם זוכים ומצליחים בעבודה, הרי שההצלחה היא הרבה פעמים משאירה רושם לשנים הבאות, לסניפים אחרים, וזו תהיה לך זכות אדירה שתעמוד לך לנצח נצחים.

כמובן, שעל כל הפעולות המעשיות ועל כל ההתלבטויות והדילמות שלנו, צריך להוסיף תפילה מתמדת לקב"ה שינחה אותנו בדרך אמת וכמאמר המשורר שיעשה אותנו כלי לשליחותו ושנעשה רק הטוב והישר בעיניו. בכל השאלות שלך גם יועיל מאד להיות בקשר עם תלמיד חכם שמכיר את הסניף מקרוב ויכול ליעץ לך מה באמת הכי טוב לעשות, ובאיזה דרך ללכת.

אם הדברים עדיין לא ברורים לך או שיש לך עוד שאלות בנושא זה או בכל נושא אחר את מוזמנת לפנות אלי או באתר

טוביה
tsbias@actcom.co.il

טז בטבת התשסז

קרא עוד..