שלום!
יש אצלינו בסניף ויכוח סוער אני מדריכה בסניף בני עקיבא נפרד שזה אומר חבריא א' נפרד וחבריא ב' בשאיפה לנפרד…
בזמן האחרון רבו המחלוקות סביב הענין האם מותר לעשות קומזיץ/מנגל מעורב…בשנה האחרונה היו כמה וכמה קומזיצים לחבריא ב' וכיוון שהם לא נפרדים היה הקומזיץ גם לבנים וגם לבנות… היית בקומזיץ אחד ואני יודעת שלא היתה בו התרוממות רוח אדירה לא היתה שם צניעות מדהימה…בל"ג בעומר היתה החלטה ציוותית שלא מקימים מדורה מעורבת… אך כמה חברה גם מהצוות עצמו עשו מה שבראש שלהם…
ועכשו השאלה- האם יש היתר לקיים קומזיצים שכאלה יושבים סביב המדורה בחושך ומן הסתם אתם יודעים מזה אני אשמח אם תתינו לי פרוט של האיסורים על העינין הזה והאם ישרב שמתיר את הענין הזה..ובכלל מה הוא הקו המחייב ביותר הפרדה בין בנים לבנות בסניף בכלל
תיזכו למצוות ותודה רבה!!
(יש לנו ישב"צ על קו נפרד מעורב בסניף מקווה שזה יוכל לזעור לי הרבה…)
"כל מי שעוסקין בצורכי ציבור באמונה הקב"ה ישלם שכרם"
שלום,
כפי שאת וודאי יודעת בנושא זה רבו הדעות ורבו הפולמוסים. אני אנסה לתת מספר נקודות לחשיבה והתייחסות בנושא. יש לחלק בין דיון בנושאים הלכתיים ´יבשים´ ובין שאלה של מדיניות וניתוח רוח ההלכה.
מבחינה הלכתית ניתן להעלות מספר נושאים שעולים בהקשר זה. מצד הלכות ייחוד נראה שבאופן עקרוני אין בעיה כלל, וכך גם לגבי המצב של המדורה המעורבת. כאשר מדובר בקבוצה של בנים ובנות אין בעיה של ייחוד גם אם המקום חשוך. כמובן שיתכן ויווצר מצב שבו יהיה ייחוד, אך וודאי שאין זה הכרחי וכן אם דואגים לכך מראש וודאי שניתן לא להגיע למצב זה. לגבי דברים אחרים בענייני צניעות ישנם מחלוקות לגבי חיוב ההפרדה בין המינים בדברים שאינם נוגעים בקדושה. בבית המקדש היה הפרדה בין גברים ונשים אך אין זה המציאות כאן, וכן גם שם ההפרדה הייתה שלא לגרום לערבוב ולבלגן ולא משום איסור ראייה של הנשים (או של הגברים). כמו כן לגבי דיני צניעות אחרים כמו לבוש, וודאי שניתן לפתור זאת כאשר מדובר בחברה ששומרת את דינים אלו.
הרבה פעמים מצטטים בהקשר זה את תשובת השרידי אש (ח"א סימן עז). בתשובה זו הוא מתיר קיום תנועת נוער מעורבת וקיום שירים בצוותא שם. וגם כאן אנו מוצאים את מי שתופס כשיטתו להלכה, ואת אלו שמצביעים על העובדה שההיתר נבע ממצב מאוד מסוים בחברה בחו"ל, כאשר וודאי מהתשובה עולה שההיתר אינו רצוי. כפי שאני אכתוב בהמשך היום יש רבנים שאומרים שלפי אותו עקרון יש להתיר, הואיל והמציאות בימינו דורשת זאת, בדיוק כפי שהיה בזמן כתיבת תשובת השרידי אש.
כאשר עיקר הדיון הוא לגבי גישת התורה לעצם החיים בערבוב וביחד. וודאי שלפני מאה או אלף שנים לא הייתה מציאות כזאת, וזאת מהסיבה הפשוטה שהחברה מסביב הייתה בנויה בצורה שונה. בראשונים אנו מוצאים דיונים על נושאים שהיום אף אחד לא היה מעלה בדעתו להתיר, אך דווקא בעבר חשבו להקל היות והמציאות הייתה שונה לגמרי. ישנם רבנים שהיום טוענים שמכיוון שהחברה מסביב מעורבת לא ניתן ליצור חברה מנותקת שתהיה נפרדת ותישאר בריאה גם לאחר שיצאו בגיל יותר מבוגר מהחברה המסוגרת. ישנה חוברת שהוציא מזכ"ל בני עקיבא לשעבר אמנון שפירא שנקראת ´בני עקיבא- חברה מעורבת´ (או שם מאוד דומה), שמנסה להביא מקורות לכך שהיום בנ"ע צריכה להיות תנועה מעורבת. כמו כן בספריו של הרב שרלו (שו"תים בעקבות התשובות מהאינטרנט) את יכולה למצוא את גישה זו, וכן בספריו ההלכתיים של הרב הנקין (שו"ת בני בנים). בנוסף לכך הנה שתי תשובות של הרב שי פירון מתוך אתר כיפה שעוסק בשאלה זו:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=2411
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=14964
לעומת זאת את יכולה למצוא באתר כיפה תשובות של רבנים אחרים שטוענים שיש חובה להפריד את תנועות הנוער. תפיסתם היא שהתורה מורה על הפרדה מוחלטת בין המינים, כאשר מצב של ערבוב יוצר חוסר צניעות שהתורה אינה מעוניינת בו. דברי המשנה של אל תרבה שיחה עם האשה, נתפסים כהנחיה כללית שיש צורך ליצור חפרה נפרדת ללא העמדת היצרים במבחן. רוב השיטות אינם תופסים את הקצה בעניין זה אלא השאלה היא העמדת גבולות והבנה מהם הקווים האדומים של ההלכה בנושא זה.
לסיום אני אחזור ואעיר כי לא תמצאי תשובה חד משמעית בפסקאות הקודמות. אני חושב שלא שייך לכתוב פסיקת הלכה היות ויש דעות רבות בין הרבנים שנובעות מגישות שונות בכלל לנושא זה. אני מקווה שעזרתי בליבון הדיונים השונים בנושא, וכן מומלץ שתסתכלי בתשובות שונות בנושא (כמובן שהכי פשוט לעשות זאת באינטרנט). אם התשובה אינה מספקת למה שאת מעוניינת את מוזמנת בשמחה לפנות שוב בעניין.
רק טוב, והרבה הצלחה.
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com