דברים תמוהים בגמרא

שאלת הגולש

בס"ד
שלום רב !!
קודם כל אני רוצה לברך אתם על העבודה הנפלאה שאתם עושים באתר תמשיכו כך …
יש לי 2 שאלות
לא מזמן התחלתי ללמוד גמרא לבד והתחלתי עם מסכת ברכות ונתקלתי בהרבה דברים תמוהים וסותרים את מה שלמדתי עד היום במחשבת ישראל אחד היסודות של הרמב"ם שאין להקב"ה דמות הגוף והוא אינו גוף ועכשיו בגמרא רשום שהקב"ה מניח תפילין ובהקשר אחר רשום שהקב"ה הראה למשה קשר של תפילין ורשי מפרש במקום שהתפילין מאחוריו הם וגם רשום שהקב"ה מתפלל למי יש לקב"ה להתפלל הרי הוא ברא את העולם ושאמרתי לחבר שלי את זה הוא אמר שיש עוד דברים תמוהים בגמרא ורשום שקב"ה משחק עם לוויתן הדברים קצת קשים לי ואני ישמח אם משהו יסביר לי את כוונת חז"ל יותר טוב
שאלה שניה אנחנו כל יום קוראים בתחנון 13 מידות שנגמרות בחטאה ונקה אבל בפרשת כי תשא רשום שזה לא ונקה זה ונקה לא ינקה אז למה חז"ל גזרו להפסיק מפה אם זה ונקה לא ינקה תודה רבה ……

תשובה

ב"ה
ראשית אני רוצה לומר לך ישר כח גדול על כך שאתה לומד גמרא ומשקיע בכך, וכמובן תודה רבה על המחמאות…
לגבי שאלתך הראשונה, ודאי הוא שלקב"ה אין דמות וצורה, זהו אחד היסודות העקרוניים של היהדות לעומת עבודה זרה שמגשימה, ומגדירה שיש לבורא דמות וצורה.
אני חושב שכדי להבין את הגמרות האלו שהזכרת, יש להבין מהי משמעותם של התפילין והתפילה, ומהי פעולתם.
הגמרא בעצם רוצה לומר לנו שהפעולות שהן לכאורה טכניות, כמו הנחת התפילין יש להן משמעות מעבר למעשה הנחת התפילין או התפילה עצמה. למעשים של ישראל, ולמצוות שעם ישראל מצווה ישנה משמעות שהיא משמעות אלוקית, הנחת התפילין של ישראל לא באה בשביל איזו תועלת מסוימת, אלא בשביל מטרה אלוקית, וזו כוונת הגמרא שהקב"ה הראה למשה את הקשר של התפילין, שלהנחת התפילין של ישראל ישנה גם כן משמעות אלוקית.
לגבי שאלתך השניה, י"ג המידות הן י"ג מידות של רחמים שמשה רבינו אמר לפני הקב"ה לאחר חטא העגל, בעקבות אמירת י"ג המידות הקב"ה סלח לעם ישראל, לכן אנו אומרים את י"ג המידות, בתפילה שהקב"ה יסלח גם לנו על פשעינו וחטאינו.
שאלת מדוע ישנה הפסקה בפסוק, ההפסקה נובעת מכך שהגמרא במסכת יומא (דף פ"ו עמוד א´) דורשת את הפסוק: "ונקה לשבים, ולא ינקה לשאינם שבים", כלומר ישנה לכאורה חזרה בפסוק על הפועל "נקה", ואם כוונת הפסוק לומר שלא ינקה, שהקב"ה לא מוחל על העוונות של החוטא, היה צריך לכאורה להיכתב בפסוק רק לא ינקה, מתוך מה שחזרה התורה על הפועל נקה הכוונה היא שעל חטאים שאדם שב בתשובה עליהם הקב"ה סולח, ומכיוון שאנו מבקשים את י"ג מידות הרחמים, תקנו חז"ל לומר בתפילה רק את מידות הרחמים.
בברכה, דוד
davideign@gmail.com

כח בתמוז התשסז

קרא עוד..