דמיון וקריאת ספרים

שאלת הגולש

קראתי שהרמב"ם כותב במקום מסוים שכל מי שמדמיין עבירה נחשב כאילו עשה אותה.
מהי ההלכה בנושא?
אני אוהבת לקרוא ספרים, וישנם מספר ספרים ("צופן דה וינצ'י" ו"מלאכים ושדים"- של דן בראון) שעוסקים הרבה בתיאולוגיה, ועל זה יש לי שאלה: האם מותר לי לקרוא אותם גם אם הם מדברים על הנצרות (למרות שהם שוברים כמה מיתוסים שקשורים לנצרות,) בכל מקרה ספר אחד מדבר על משהו שקורה בתוך קרית הוותיקן וספר אחר מדבר על חיפוש של מטמון נוצרי (הגביע הקדוש) שבנוסף לכך שהוא משהו נוצרי, לפי הספר הוא גם נמצא מתחת לחורבות של קודש הקודשים ע"י אבירים נוצרים, אז האם מותר לי לקרוא אותם (קראתי אותם אבל אני רוצה לדעת אם זה חטא או לא וגם ללמוד מכך לעתיד)?

תשובה

שלום רב
אני שמח שאת שואלת, שכן רבים אינם יודעים את הדברים, ואין להם מודעות על הנושא, ולכן טוב מאוד שהדברים עולים.
לפי ההלכה, בדרך כלל אין איסור במחשבה אלא במעשה, אך יש דבר מיוחד בעבודה זרה, שהמחשבה על עבודה זרה, כאמונה בה, היא כבר עבירה. כך כותב הרמב"ם.
מעבר לכך, אסרו חכמים לקרוא בספרי מינים ופריצות, שהם מזיקים לאדם, ואסור לאדם להתעסק איתם.
הבעיה הגדולה בספרים היא שהם מרגילים את האדם לדרך מחשבה שהיא נוגדת את התורה, וכאשר אדם מתרגל לתפיסות עולם המועברות בספרים הוא עלול להזיק לעצמו, להתרחק מה'.
ישנם ספרים המכניסים לאדם מסרים נגד התורה, בלי שהאדם ישים לב אליהם, וחשוב מאוד להיות רגיש לדבר.
לפני כמה זמן פרסם הרב יהושע שפירא, בעלון בשבת בשבתו, חוות דעת על הספר "מישהו לרוץ איתו" שנעשה פופולרי מאוד, שישנם מסרים שהם מאוד חזקים בספר שהם איומים לאדם, ורוב האנשים לא שמים לב אליהם, אך זה חודר פנימה, יוצר לאדם תדמיות בראש, שקשה לו מאוד לאחר מכן להיפרד מהן.
לכן, חשוב מאוד לדעת לשמור על עצמנו.
לכן, ספרים שהנצרות מופיעה שם לא כאמונה רצינית, אלא רק כחלק מעלילה, שמנצל המחבר את הנצרות בשביל דמות של קנאות היסטורית וכדומה, או דברים שאין בהם כל שייכות לנצרות, כגון גביע הזהב, שזו המצאה של אגדת עם, ואין בסיפור שלו כל קשר לדבר, אלא רק עלילה מומצאת, בשביל הרייטינג, ובשביל המכירות, אין בעיה לקרוא, הוא לא מרגיל לשום דבר של נצרות, ואולי להיפך, מראה שאין בזה אלא אמונה תפלה.
וכך יש ספרים רבים שבאמת הנצרות איננה המסר שלהם. ולכן אם הספרים צנועים, אין בעיה לקרוא אותם.
יחד עם זה, חשוב לדעת שישנם ספרים שלא רק שאינם מורידים את האדם אלא שהם אפילו מקרבים את האדם אל ה', וחשוב להכיר אותם ולקרוא, ובהם האדם מרוויח רווח גדול מאוד.
לכן, לפי ההלכה מותר, בהדרכה רוחנית חשוב לדעת שזה חולין, שזה לא תורים, ועדיף אם האדם יכול להתעסק עם התקדמות רוחנית ודברים שמקדמים אותו, ובכך הוא יתקדם ויהיה יותר טוב.
בברכה
יצחק.
zahig2@shoresh.org.il

ט בסיון התשסז

קרא עוד..