הדרכה עם עוד מישהי

שאלת הגולש

בשבוע שעבר נכנסתי להדרכת שבט נבטים בנות בבנ"ע.אני מדריכה כבר עם מישהי שמדריכה אותם מחודש ארגון.חשבנו שבגלל שאין לנו כל כך זמן ושתינו עסוקות והמדריכה שאיתי הרבה שבתות לא נמצאת בסניף שנתחלק במשימה היא תעביר פעולות אמצע שבוע ואני שבת- הקומונרית מתנגדת לזה….רציתי לשאול למה?למה אי אפשר להתחלק בהדרכה-מישהי לאמצע שבוע ומישהי בשבת?מה כל כך לא טוב בזה?אשמח אם תביאו גם מקורות….

תשובה

לשואלת שלום רב,
ראשית – בהצלחה רבה בתפקידך החדש והחשוב עד מאוד. זיכרי שאת מחנכת נפשות צעירות וזהו תפקיד בעל אחריות גדולה (את המכתב למדריכים כבר קראת? https://www.kipa.co.il/noar/n_show.asp?id=2741)….
אני מקווה מאוד שתפיקי את המירב מתפקיד זה, גם עבור חניכותייך, וגם עבורך.

ועכשיו לשאלתך –
את מבקשת שאסביר לך למה הקומנרית שלך חושבת דבר מסויים. והאמת – שמן הראוי שתשאלי את הקומונרית שלך למה היא חושבת כך, ולבקש ממנה הסבר.
אחד הדברים החשובים להתנהלותו של סניף, הוא תקשורת טובה בין כל גורמי הצוות, ועלייך להתחיל להתאמן על כך מעכשיו – משהו מפריע לך, דברי על כך עם הגורמים המתאימים, הערתה של הקומנרית הייתה לא ברורה לך – שאלי אותה..

אך בכל זאת, כיוון שאני מסכימה עם הקומונרית שלך, אנסה לענות.
הדרכה אינה עניין טכני. סניף אינו מתנ"ס. איננו מסתפקים ב'לסמן וי' על כל הפעילויות ולאמר שהצלחנו למלא את כל הזמן שבו החניכים נמצאים בסניף.
אם היה מדובר בחוג או שיעור, אז היה אפשר להסתפק בכך שכל פעם יעביר מישהו אחר, כי העיקר זה 'להעביר את החומר'. אך בהדרכה לא כך הדבר…
בהדרכה אנחנו מנסים לחנך, וחינוך זה דבר שצריך להיות מובנה…
אי אפשר שפעם את תעבירי פעולה, ופעם היא תעביר פעולה ולא יהיה קשר בין השניים.
יותר מכך, ההדרכה שלכן צריכה להיות [יחד], וזה אומר שאתם צריכות להיות כמעט 'גוף אחד' אל מול החניכות, מנחות את אותו הקו, ומעבירות את אותן עקרונות.
אם תחלקו את ההדרכה שלכן חצי חצי, זו לא תהיה הדרכה שתעביר שינוי בחניכות. יכול להיות שיהיה להן מאוד כיף, אך לא תעברו איתן תהליך חינוכי, אולי אפילו לא תעברו עימן תהליך כלל, כי הכל הוא טלאים טלאים…

אני מבינה את הקושי שאת מתארת מבחינת לחץ הזמן, ואפשר למצוא לו פתרונות, אך קודם כל עליך להבין שאת ההדרכה שלכן אתן צריכות להעביר יחד, את המטרות שלכן לגבי השבט, אתן צריכות לקבוע יחד, את הדרכים להגיע למטרות אלו עליכן לקבוע יחד, את תפקידה של כל אחת בהגעה למטרות אלו עליכן לקבוע יחד, את הנושאים שעליהם תדונו עם החניכות עליכן לקבוע יחד וכו'…

אם כן, מה ניתן לעשות?
אפשר להחליט יחד על קוים כללים, ולחלק את העבודה הטכנית בינכם. למשל – להחליט שבחודש הקרוב תעבדו על מערך בנושא מסויים, תחליטו פחות או יותר מה יהיה בכל אחת מן הפעולות, אך תחלקו בינכם מי בונה איזו פעולה ומי דואגת לכל הציוד.
כדאי גם להשתדל כמה שיותר שבזמן הפעולה עצמה תעבירו אותה שניכן יחד, ולא יראה שאחת המדריכות מעבירה את הפעולה לשניה…

המון בהצלחה,
אשמח לתגובות.
חני, חברים מקשיבים.
hmt@shoresh.org.il

ח בטבת התשסז

קרא עוד..