בס"ד
א. תבשיל פרווה חם שבושל בסיר בשרי, ובתבשיל יש בצל. שהוכנס לתוכו סכין חלבית . מה דין הסכין?
ב. תבשיל בשרי חם, שהוכנס לתוכו כף חלבית שאינה ב"י. מה דין הכף? ומה דין התבשיל?
תודה רבה
שלום לך,
ראשית עלי להקדים שמה שאכתוב איננו בגדר פסיקת הלכה אלא לעיון בלבד. אנו בחברים מקשיבים איננו רבנים ופוסקים ולשם פסיקה הלכתית יש להתיעץ עם מורה הוראה.
א. לכאורה היה מקום לדון את הבצל כדבר חריף שתחיבת הסכין בתוכו גורמת לבצל להאסר כדי נטילת מקום (עובי אצבע) לדעת השו"ע או כולו לדעת הרמ"א לכתחילה (אם לא בישלו שוב) ובדיעבד כדי נטילה.
אלא שכותב הפתחי תשובה (יו"ד סימן צו ס"ק ד) שבצל שהתבשל מאבד מחריפותו ודינו נעשה כשאר ירקות. במקרה של דבר פרווה כדגים או ירקות שבושלו בכלי בשרי נחלקו הפוסקים. דבר זה נחשב בהלכה כנ"ט בר נ"ט דהיתרא (נותן טעם בר נותן טעם של היתר, כלומר הסיר בלע בשר המותר באכילה ונהפך לנותן טעם ראשון, וכשפלט את הבשר בדגים ובירקות הם הפכו לנותן טעם שני). לדעת השו"ע (סימן צה סע' א) מותר לכתחילה לאכול את הדגים עם חלב, ולדעת הרמ"א (שם סע' ב) אם הדגים בושלו בכלי בשרי אסור לכתחילה לאוכלם עם חלב ובדיעבד מותר. אם כן היה מקום לדון שאותו דין יהיה בחיתוך הבצל ע"י הסכין החלבית, שלפי השו"ע מותר לכתחילה ולרמ"א רק בדיעבד.
למעשה אין להשוות את הדינים משום שהרמ"א כותב (סימן צה סע' ב) שדבר חריף כבצל שבושל בכלי בשרי הופך להיות בשרי בעצמו ולא חלים עליו דיני נ"ט בר נ"ט. אם כן יוצא שהבצל נחשב בשרי, אך כבר פגה חריפותו של הבצל. מכיון שהבצל כבר לא חריף כל שנותר לעשות הוא לגרור את הבצל במקום חיתוכו ע"י הסכין כדי להתיר את הבצל (אם הסכין נקיה).
דין הסכין תלוי בחום הבצל. אם הבצל היה חם הסכין נאסרת וצריכה הגעלה (אם הסכין בת יומא, ואם היא לא בת יומא צריך להגעילה כדי להשתמש בה לבשר או חלב אך למאכלים סתמיים אין צריך להגעיל. עי' ש"ך סימן צד ס"ק לא). אם הבצל היה קר יש לנעוץ את הסכין בקרקע קשה עשר פעמים, או לחילופין לשפשף היטב עם סקוץ' חזק (דעת רוב הפוסקים).
ב. השו"ע כותב (סימן צד סע' ד): "אם אין הכף בן יומו, הקדרה והתבשיל מותרים והכף אסור לכתחילה בין עם בשר בין עם חלב (ש"ך: אבל מותרת עם שאר דברים סתמיים), ומכל מקום בדיעבד אינה אוסרת כיון שלא היתה בת יומא", ומוסיף הב"י שמותר בדיעבד בתנאי שחזר והכניס את הכף שאינה בת יומא שתחבה לתוך בשר או חלב אפילו בתוך מעת לעת למין שהכניס בפעם הקודמת, אך אם בתוך מעת לעת מהתחיבה הראשונה הכניס אותה למין שהיתה בלועה בו בתחילה ודאי שנאסרת. כלומר אם הסכין החלבית אינה בת יומא ותחב אותה לתבשיל בשרי, ולאחר מכן שוב תחב אותה לתבשיל בשרי אפילו באותו יום היא מותרת בדיעבד, אך אם באותו יום תחב אותה לתבשיל חלבי נאסרת.
כל טוב,
איתי.
itaituch@gmail.com