רציתי לדבר על השואה בה רצו להשמיד את עמינו היהודי. אנו יוצאים מאוד כנגד השואה- וברור כי הרגו בנו 6 מיליון איש!!! אך כל שנה בשבת זכור- אנו קוראים בבית הכנסת שנזכור את עמלק ואת המשימה שלנו להשמיד אותם ולא להשאיר בהם זכר- מזקן ועד טף- את כולם!!! אז אנחנו צריכים להשמיד אותם משום שזה כתוב בתורתינו הקדושה לנו ואנו חייבים לעשות את כל מה שהיא ציוותה(ע"י הקדוש ברוך הוא)… אבל הרי גם הם השמידו אותנו בגלל התורה שלהם(תורת הגזע)- אז מה אנו יוצאים נגדם שגם אנחנו בביאת המשיח יודעים שנלך להשמיד את העמלקים??? מה הם יגידו אז עלינו- העיקר בכיתם שניסו להשמיד אותכם ועכשו אתם היהודים הרחמנים יוצאים להשמיד עם בעצמיכם??? בדיוק מה שהם ניסו לעשות!!! בקשה- תעזרו לי לחשוב נכון- אני באמת מבולבלת!!! תודה רבה!!!
שלום רב,
שאלתך היא טובה מאוד והיא נובעת מעומק המוסר היהודי.
אכן,מצוות מחיית עמלק היא מצווה לא פשוטה. ייתכן,שאם כיום היינו נדרשים לקיימה,לא בטוח שהיינו מצליחים בגלל המוסר שבנו. מחיית עמלק בעומקה,קשורה למוסר עמוק הרבה יותר של המציאות,
למוסר עליון יותר,ניתן לקיימה רק מתוך אמונה גדולה ובזמן שעם ישראל הרבה יותר מתוקן,המוסר האמיתי יותר ברור לו. לכן,מחיית עמלק היא מצווה שנצטוו בה רק אחרי שעם ישראל ממליך מלך,בזמן שעם ישראל שומר את התורה והמצוות ויש נבואה ושכינה בעם ישראל. כשעם ישראל מקושר לרצון האלוקי ורואה מהו באמת המוסר האמיתי והטוב לכל העולם,הוא יכול להפנים את המצווה הגדולה הזו ולקיימה בלב שלם.
אשתדל להסביר פה את הדברים מהצד הפשוט לעמוק יותר.
דבר ראשון,כדאי לזכור שמבחינה היסטורית,לעם ישראל לא היתה בעיה עם עמלק. לעמלק היתה בעיה עם עם ישראל. מרגע שעם ישראל יצא ממצרים עמלק נטפל אליו,ללא סיבה וניסה להשמידו. כך,היה גם כשעם ישראל ישב בארץ בתקופת השופטים, (עם גדעון) ועוד איננו יכולים שלא לזכור את המן הרשע שניסה להשמיד את עם ישראל. כיום יש טענות חזקות מאוד שגם היטלר ימ"ש היה משורש עמלק.
זאת אומרת קודם כל אנחנו מצווים להרוג את עמלק מטעם "הגנה עצמית". עמלק מנסה כל הזמן להשמיד אותנו כך היה מאז ומעולם ומאז הוא לא הפסיק. אנחנו צריכים להחליט מי יחיה. האם עמלק או אנחנו. "הוא התחיל". כבר לפני מעמד הר סיני שהוא ניסה להרוג אותנו ומאז הוא רק ממשיך… גם בציוויי התורה, ובנביאים כששאול הולך להרוג את עמלק מודגש בפסוקים הצד הזה של ההגנה העצמית והנקמה על מה שעשו לנו.
אפילו מבחינה הסטורית כתוב שעמלק לא היה עם מסודר. אלא היה שבטים שבטים שהיו מפוזרים ועיקר המחיה שלהם היתה לתקוף כל מיני עוברי אורח ו "עמים במדבר" ובעצם הם היו ניזונים לא מעצמם אלא מאחרים הם היו עם כזה שאיננו עובד למחיתו אלא חי מלהרוג אחרים.( הדבר הזה אכן מסתדר מבחינה הסטורית עם השבטים הגרמנים לפני שהיה העם הגרמני.) הדבר הזה גם קשור לשורשם הפנימי עליו אדבר בהמשך שהם ניזונים מלכלות אחרים, זהו עם שמייצג את הרשע גם בפנימיותו וגם בדרך חייו.
אומנם יש לדברים עומק. וכפי שאמרתי לזאת נדרשת אמונה גדולה וראיית המציאות באופן יותר עמוק וכל עוד עם ישראל לא במצב זה הוא אכן לא ישמיד את עמלק.
עמלק, הינה אומה שמתנגדת לעם ישראל. היא מתנגדת למטרה שעם ישראל רוצה להשפיע בעולם. עם ישראל רוצה לרומם את כל העולם כולו ולעמלק זה מפריע. עמלק הוא אויב של הקב"ה ומתוך זה הוא נלחם בעם ישראל. הוא נלחם בעם ישראל כי עם ישראל מייצג את ה' בעולם ואת המוסר בעולם וזה מפריע לו. הוא מנסה להשמיד את מי שמנסה להחזיר את העולם כולו בתשובה.
בספרו של היטלר "מיין קאמפ" נכתב שעם ישראל מייצג את המוסר בעולם ולכן צריך להשמיד אותו, כי הוא מפריע לכולנו לחיות באופן "טבעי" כמו החיות…
אכן, אנחנו גזענים. אבל השאלה מה הגזענות הזו מייצגת. אצל עמלק,הגזענות הזו מייצגת – להשמיד את הטוב! אצלנו זה להשמיד את הרע!!
עמלק הוא שורש הרע בעולם. הוא קשור לנחש שהחטיא את אדם וחווה והוא קשור לעומק יצר הרע. עמלק הוא העם שמנסה להשמיד את מי שמנסה להציל את העולם מהחטא, עמלק הוא עם שרוצה שכולם יישארו בחטא , נמוך, ללא מוסר , בשפלות של העולם.
כפי שכתוב בקבלה, אין זה סתם שהעם הזה הוא כך. הוא אכן קשור בפנימיותו ליצר הרע. הם במידה מסוימת העם שמגלה אותו בעולם.
אומרת לנו התורה "ראשית גויים עמלק". זה ראש הגויים. מה הכוונה? הגויים בשורשם אינם רעים, עם ישראל אמור להשפיע על כל הגויים לעבוד את ה' ולהתעלות ולרומם את כל העולם איתו. אומנם,הגויים שונאים את עם ישראל. מדוע?
עומק השנאה נובע מעמלק, עמלק משפיע על הגויים להיות לא מוסריים וגורם להם לשנוא את ישראל. [אין זה רק עמלק העם אלא גם העמלק בנפש… ]
ברגע שעם ישראל ישמיד את עמלק נוכל להשפיע על הגויים. הגויים יפסיקו לשנוא אותנו ונוכל להתחיל להשפיע עליהם לטובה.
הרע בעולם ושורשיו נמצאים בהמון צדדים. הוא נמצא בנפש האדם. הוא נמצא בחיות בתור החזיר. הוא נמצא בעמים בתור עמלק..
"אין השם שלם ואין הכסא שלם" עד שעמלק לא יושמד. כי תיקון כל העולם כולו עומד ביסוד השמדת העם הזה, היצר הזה, הכח הזה שמנסה להתנגד לתפקידנו ולכן מנסה להשמיד אותנו בכל הדורות כולם…
אין זה סתם שמצווה הזו קשה מבחינה מוסרית. מצוות מחיית עמלק קשורה לשורש הטוב ושורש הרע בעולם. מצווה זו היא קשורה לשורשים של הכל,לכן היא מאוד עמוקה. אין המוסר הפשוט יכול לקלוט אותה,כי המוסר הפשוט שלנו קיים במימד שיש בו רע, לדוגמא: אנחנו יכולים לעזור לזקנה לעבור את הכביש ולעזור לחולה. אבל לבטל את החולי בעולם, לבטל את המוות ואת הרע בעולם,איננו מבינים איך לעשות זאת ואיננו יכולים לעשות זאת. זה מעלינו זה מעבר להשגתנו.
מצוות מחיית עמלק קשורה לביטול שורש הרע שבעולם, לכן היא מאוד עמוקה, לכן איננו יכולים להשיג אותה ולהרגיש את המוסר העמוק שבה. זוהי הסיבה שאינך נדרשת כרגע לעשות אותה, שאין אנחנו מכירים עמלקים. מכיוון שה' יודע שכרגע,אין אנחנו ברמה הרוחנית לקלוט את עומק המוסר האלהי במצווה זו.
אומנם,כשתתחדש הנבואה ועם ישראל יתעלה,נבין ונפנים את עומק מצווה זו, הדבר לא יראה לנו משונה ומוזר, אנו נבין איך הטוב של כל המציאות תלוי בזה, נחיה את זה ונוכל לקיים את המצווה הזו בשמחה – להשמיד את שורש הרע בעולם, אותו שורש המנסה להשמיד אותנו בכל הדורות , אותנו – שורש הטוב בעולם.
אני מקווה שהדברים קצת יעזרו לך להבין את העניין ואשמח מאוד לקבל ממך תגובה על התשובה, כמו כן,אם יש לך עוד שאלות ממש אשמח לענות לך ,
אבי,
wolfsonavi@gmail.com