אני לא מבינה את העניין של הבחירה החופשית וההבנה שהכל מה' לדוגמא המעשה של יוסף עם אחים שזרקו אותו לבור והוא האמין שהכל לטובה ושזה מהקב"ה אבל זה לא יכול להיות מה' הרי זו הייתה הבחירה של האחים אם לזרוק אותו לבור או לא או אם חברה מעליבה אותי זה היה בחירה שלה אם להעליב אותי או לא אז איך אני יודעת מה השגחה שזה מה' ומה לא? אני מקווה שהשאלה שלי מספיק מובנת תודה רבה ותזכו למצוות!
שלום רב
ראשית רצוני לבקש סליחה על העיכוב, פשוט העומס שהיה לי, לא נתן לי להגיע לענות על השאלה, למרות שמאוד רציתי, שמאוד אהבתי את המחשבה ואת רצינות, את הישרות שבשאלה, אבל פשוט לא הצלחתי. סוף סוף התפניתי מעט ואכתוב בקצרה. בקצרה לא בגלל שהדבר איננו מספיק חשוב, אלא בגלל שזה נושא ענק, נושא הדורש לימוד, וקשה מאוד להקיף אותו בתשובה זו או אחרת באינטרנט. רבים עסקו בו, רבים הרחיבו בו את היריעה, ודנו בצדדים השונים שבו, ואני הקט איך אוכל להקיף את הכל בשורות מעטות? אבל פטור בלא כלום לא אוכל, ואשתדל לכתוב כמה דברים, בתקוה שהם יהוו פתח לתחילת לימוד של הנושא ושל עוד נושאים חשובים שראוי מאוד להתבונן בהם, ללמוד אותם מתוך הספרים, לשמוע שיעורים ועוד ועוד כיד ה´ הטובה עליך.
אחד מהדברים החשובים שה´ נתן לנו בבריאה שלנו היא הבחירה החופשית. כך נאמר במפורש בתורה, שה´ נתן לנו שתי דרכים דרך של חיים ודרך של מות, ואנו נדרשים לבחור בחיים. אך מדוע רצה ה´ שאנו נבחור, האם לא פשוט יותר שאנו נעשה את מה שצריך בלי בחירה, הרי בלי בחירה אי אפשר להיכשל, אי אפשר לסטות מן הדרך?
אך התשובה היא חשובה מאוד לנו, הרבה יותר מהשאלה עצמה והיא, שה´ אוהב אותנו באמת, ה´ רוצה שאנו נעשה דברים מעצמנו, כמו אבא שיש לו ילד שהוא מבקש מהילד לעשות דברים, למרות שהוא יכול לעשות בעצמו, ואפילו להצליח לעשות אותם בדרך קצרה ומהירה הרבה יותר, ואף יותר מוצלחת, אבל הוא רוצה שהבן שלו יעשה, כי הוא יודע שאם הבן יעשה זה יקדם את הבן, לכן הוא בוחר לא לעשות בעצמו בשביל לעזור באמת לבן שלו. ה´ נתן בנו כוחות נפלאים, כוחות עצומים את רובם אנו אפילו לא מכירים, והוא נתן לנו מצוות, נתן לנו דרכים רבות להגיע אליו, להתקדם וליצור בעצמנו, כי הוא אוהב את מעשה ידינו, הוא אוהב את כל מה שקשור אלינו, והוא יתברך יודע שמתוך הבחירה שלנו אנו נקנה משהו עצמי לנו, משהו שהוא באמת שלנו, משהו טוב מאוד, זך וטהור, שיבטא אותנו באמת, את מי שאנו בעומק הגדול ביותר.
אכן במשך החיים שלנו אנו נכנסים למצבים לא פשוטים, להתמודדויות לא קלות, אבל מתוך ההתמודדויות האלו אנו נבנים ומגלים עצמות נפלאות שבנו. כך גם בכל המשברים שאנו עוברים. כן אדם שעבר משבר, והתעלה מהמשבר הזה, הוא זכה למשהו שאף אחד לא יוכל לרכוש בלא הנסיון, משהו אמיתי וטהור שאי אפשר להחליף אותו בשום הון שבעולם.
לפעמים קשה לנו לראות את הדברים, לפעמים אנו מנתחים את מה שקורה לנו על פי אמות מידה שלנו, אנושיות, חלקיות, שבהן מי שחטא נגדנו הוא שגרם והמצב שבו אנו נמצאים הוא באונס בלא רצון ה´, אבל אין זה נכון. כאשר אנו מאמינים בה´ באמונה שלמה באמת, אנו מבינים שאכן מי שחטא הוא חטא, מי שעשה לא טוב, אכן צריך לחזור בתשובה על מה שעשה, ואם לא יקבל על כך את העונש שלו, אבל גם מי שניזוק אין זה אומר שלא היתה השגחה פרטית עליו, אלא שבתכנית האלוקית הכל השתלב יחד, הנסיון שהוא היה צריך לעבור, ההתמודדות שה´ ידע שתהיה טובה לאדם, וגם החטא של החוטא. אנו מאמינים שבלי החטא וההיזק של המזיק, גם כן היינו נדרשים לעבור נסיון, ואת מה שאנו צריכים לעשות, לא יוכלו לקחת מאיתנו, אלא נהיה חייבים לעבור, אך היינו יכולים לעבור זאת בדרך אחרת, ולא זכינו.
כך גם יוסף ואחיו, ידע שהם חטאו נגדו, אך גם ידע שהתכנית האלוקית היתה להוריד אותו למצרים, והוא לא השקיע את המחשבה שלו במה עשו לו האחים שלו, אלא במה ה´ רוצה ממנו, בתוך המציאות שאליה הוא הגיע. הוא האמין באמונה שלמה, שלא רק חשבונות פרטיים הובילו אותו למקום שבו הוא נמצא, אלא באמת תכנית אלוקית התגלתה בתוך הסיבוכים האלו, תכנית שיש לה ייעודים חשובים שהוא צריך ללמוד להוציא אותם אל הפועל.
כן, יש עוד המון מה להאריך, אך נראה לי שהדברים יספיקו לפעם זו, ואם עדיין הדברים לא מספיק ברורים אשמח להרחיב באימייל שלי.
בברכה
יצחק.
zahig2@shoresh.org.il