בס"ד
שלום, רציתי לשאול שאלה שחיפשתי עליה תשובה במאגר ולא מצאתי פיתרון לשאלתי. אני מדריך שבט הרא"ה בן 18. כבר חצי שנה אני מתכתב באופן קבוע עם החניכה שלי, ולא יותר מזה. דהיינו אינני נפגש איתה ויוש בומדב איתה בצד, או דברים מהסוג הזה שאני ממש נגעל מהם. אני יודע את גדרי הצניעות ושההלכה אומרת שאין מי הראוי שמדריך לדוג' ידבר עם חניכה שלו וכד'. רק שהפעם זה שונה, מפני שאני מרגיש ורואה! שיש לי השפעה גדולה על החניכה הזו (בת 14), כשהיא שואלת שאלה כלשהי, היא לא מתביישת לשאול אותי, והיא לא תעז לשאול את השאלה למיהו או למישהי אחרת. היא פתוחה איתי לגבי הכול, וכך גם אני איתה. קשר של פתיחות כזו לא מגיעה סתם, רק לאחר דיבורים ארוכים, והעברת צחוקים וכד', כי רק ברגע שאתה במרכאות "חבר" של מישהו הוא ייפתח אליך, ואין כאן הכוונה שאני רואה או רוצה להיות חבר שלה,, כי זה אסור! ואני סולד מהדברים האלו ומחנך את חניכיי לא להיגרר לשטויות כאלו. ושוב אני מדגיש את הבעיה, מצד אחד אני מדבר איתה וצוחק איתה והכל, ומצד שני אני זה שמשפיע עליה הכי הרבה, (והיא זו שמשפיעה עליי במידה רבה גם), אני מתייעץ איתה על שאלות שונות בנוגע לשבט, שיכנעתי אותה להגיע לבנ"ע היא סוף סוף מגיעה בתדירות גבוהה, ומתחילה להשפיע על החברות שלה, מתגבשת עם חברות מהכיתה השנייה, דבר שהחברות הטובות ביותר שלה לא חושבות בכלל לעשות – בקיצור, השפעה הדדית בין אחד לשני. שאלתי היא האם עליי לנתק קשר שכזה? או שהקשר הזה בעל יתרונות רבים מדי?!
בתודה מראש,
אלי.
שלום אלי.
קשה לענות על שאלתך בכתיבה, כיון שיש לשקול צעדים כאלו מתוך ראיית המציאות מקרוב. על כן, ודאי לא אכתוב לך באופן חד משמעי מה לעשות אלא אנסה להוסיף היבטים שונים שאולי יעזרו לך להגיע להחלטה. אם אתה מכיר דמות תורנית קרובה שמכירה יותר את המציאות, מוטב לפנות אליה.
נראה שקשה לך להגדיר את הקשר ביניכם. מצד אחד כן מדברים, מעבירים צחוקים וכדו', אך מצד שני ח"ו לא נקרא לזה חברות ממש, כיון שהקשר נועד למטרות חינוכיות ערכיות ואכן תורם רבות לרמה הרוחנית של החניכה ואולי גם לשלך. היכן הגבול בין קשר נכון ומועיל לבין קשר שעלול להזיק?
הגבול מאוד תלוי בהרגשה שלך. מעצם העלאת השאלה, נראה שבמקום עמוק בפנים הקשר מפריע לך. אתה מרגיש שהוא לא רק בעל מטרה חינוכית רוחנית אלא מעורבת בו קצת קרבה ומשיכה טבעית כפי שקיים בכל קשר בין בן לבת, באופן מיוחד בגילאים אלה. אם אכן התחושה היא כזו, הרי שיכול להיות שלטווח ארוך הדברים ישפיעו על שניכם בצורה שלילית. במקרה כזה מוטב להתחיל תהליך של התרחקות יחד עם עידוד החניכה ליצירת אלטרנטיבה לקשר הרוחני שלה עם מישהי אחרת, שתוכל לעזור לה.
חשוב להוסיף נקודה שאי אפשר להתעלם ממנה. הדבר הכי לא טוב בחינוך הוא כשהמחנך לא משמש דוגמא אישית. חניכים שקולטים קשר מיוחד בין מדריך לחניכה מבטלים בבת אחת את כל החינוך שקיבלו ממנו. נכון, יתכן שיש הצדקה אמיתית לקשר, אך חניכים לא מנסים להסביר את המציאות בצורתה המורכבת אלא מפרשים אותה כרצונם – שחור-לבן. לכן, יש חשיבות מאוד גדולה גם לאיך שהדברים נראים בעיני החניכים, "והייתם נקיים מה' ומאדם". למותר לציין, קשה מאוד לשמור על קשר מסוג כזה בסודיות. החניכים בדרך כלל שמים לב ויודעים להבחין באמת.
התרשמתי מאוד מההשקעה ויכולת ההשפעה שלך על החניכה הזו בפרט ומן הסתם גם על שאר החניכים. אני מעריך באופן מיוחד את הכנות שלך בבחינת עצמך, שכן לפעמים אנו שוקעים במטרה לחנך ושוכחים לחנך את עצמנו… אשריך!
בעז"ה תמשיך להדריך ולהשפיע על החניכים בשמחה ובאהבה וה' יצליח דרכך! אשמח לשמוע ממך…
חזק ואמץ!
חזי וסרטיל
heziw1@gmail.com