לא מסכימה עם חלקים בתפילה!

שאלת הגולש

מה עושים כשיש חלקים בתפילה שאני לא מסכימה איתם, שאני לא יכולה להתכוון אליהם..?
למשל בתפילת שמונה עשרה.
"סלח לנו אבינו כי חטאנו…." אבל אני בכלל עוד לא חזרתי בתשובה..! עוד לא התחרטתי על המעשים הרעים שלי.. אני לא רוצה להפסיק לעשות אותם… (כן, יצר הרע..) למה שהקב"ה יסלח לי? איזו זכות יש לי לבקש ממנו שיסלח לי?
וכנ"ל ב"השיבנו אבינו לתורתך…."
ויש את הבקשה על הגשם…. כמה שאני יודעת שצריך וחייב גשם, אני אגואיסטית… היום לא הבאתי מעיל, ואני בכלל שונאת שיורד גשם….

זה הדוגמאות שאני זוכרת…..

מה עושים?!

תשובה

שלום לך,
נהנתי מאוד מהשאלה היפה ששאלת, גם מכך שהיא שאלה מקורית ומעניינת וגם מכך שאת רוצה להבין לעומק את עניין התפילה ולהתחבר אליה בכוונה, מבלי להסתפק בקריאת הסידור בלי לשים לב לתוכן התפילה.

ישנה שאלה מפורסמת לגבי מהות התפילה: מה פתאום להתפלל? האם ע"י התפילה שלי הקב"ה ישנה את מחשבותיו וגזרותיו? האם הקב"ה תכנן לעשות לי דבר מסויים ועכשיו לאחר שהתפללתי הוא חושב לעצמו: רגע, אולי באמת הוא צודק? אולי טעיתי במה שחשבתי לעשות…? ח"ו לחשוב כך על התפילה. ח"ו לחשוב כך על הקב"ה. אין שינוי רצון אצל הבורא יתברך. תפקידה של התפילה הוא אחר לגמרי, תפקידה של התפילה הוא לרומם את האדם, לטהר אותו, להעלות את רמתו המוסרית והחברתית. לאחר שאדם התפלל והתעלה, ממילא כבר לא שייכת עליו אותה גזירה שריחפה מעל ראשו, הוא כבר אדם אחר לגמרי! תפקידה של התפילה הוא לעורר אותנו להתעלות ולהתקדם (כדאי לנסות ללמוד סוגיה זו בעיון, אפשר להעזר בתשובות שקיימות כבר באתר).

יכול להיות שאת מגיעה לברכת "סלח לנו", ואת נזכרת שכלל לא עשית תשובה. זה בדיוק הזמן לכך! עכשיו ממש, במילים אלו שאת מביעה, את יכולה וצריכה לחשוב על החטאים ולהתחרט עליהם. אולי כלפי חוץ את מרגישה רצון להמשיך לעשות את אותם חטאים, אך אם באמת תכווני בברכה זו תזכי לגלות שזה בדיוק כמו שכתבת – עצת היצר, המונע ממך לגלות את הפנימיות שלך, את הנשמה הקדושה שלך שסולדת מכל מחשבה קלה על ריחוק מבוראה! בזכות התפילה התוכן הפנימי שלך יתגלה ומחשבות של טהרה וזיכוך יציפו אותך. אם נבין את מעמד התפילה ומול מי אנו מתפללים, לא נוכל לתת לחיצוניות החיים לשלוט על נשמתנו, לא נוכל לחשוב על רצון להמשיך לחטוא בשעה שאומרים "סלח לנו"! יכול להיות שהיצר עדיין ינסה למשוך אותנו לעברה, יכול להיות שזה יהיה בעיצומה של התפילה ממש ואפילו באותה ברכה, אך נבין שהרצון האמיתי שלנו רחוק מאוד מאותה מחשבה שפלה.

חשוב לציין שאין כאן תוצאה אוטומטית וברגע שמלמלנו את המילים "סלח לנו" מיד שערי תשובה נפתחו בפנינו. "האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה". מטרת התפילה היא לעורר אותנו לתיקון אמיתי שלא יהיה מהשפה ולחוץ. אך יש להבין שגם אם אנו לא נמצאים באותו מקום אידיאלי שבו מזדהים עם כל מילה ומילה בתפילה, עלינו להמשיך ולהתפלל. גם אם את ממש רוצה שלא ירד גשם, גם אם שכחת את המעיל בבית, אל תשני את הברכה ואל תדלגי עליה. דעי לך שאם את מתפללת על משהו שהציבור חושק בו אך את לא מעוניינת בו, תפילתך על שאר רצונותיך מתקבלת יותר! המתפלל על חברו וצריך לאותו דבר נענה תחילה (בבא קמא דף צב.). מסביר ה"פרדס יוסף" (עמ' קכח) בשם הר' מפשיסחא שמי שמתפלל על חברו, אע"פ שנוח לו שחברו בצרה והוא לא רוצה שינצל ממנה ובכל זאת מתפלל עליו שינצל – נענה תחילה. דוקא בכך שאת מצמצמת את פרטיותך ומבקשת על אחרים את נעשית קרובה יותר לה' ומוסרית יותר, שזהו כל עניינה של התפילה. כלומר התוצאה הרצויה של התפילה מתקבלת במיוחד ע"י הברכות שאת פחות "מתחברת" אליהן.

בהקשר לכך יש רעיון נפלא של הרב קוק זצ"ל. הגמרא בברכות (דף כח:) מספרת שרבן גמליאל חיפש אדם שיוכל לחבר ולנסח ברכה חדשה בנוסף לשמונה עשרה ברכות של תפילת העמידה – ברכת המינים. שמואל הקטן נבחר מתאים למשימה זו. לאחר שנה ניגש שמואל הקטן לפני העמוד כשליח ציבור והתחיל להתפלל, אך כשהגיע לברכה זו שכח אותה וניסה להזכר בה במשך שעתיים או שלוש עד שנזכר בה. מסביר הרב קוק (שם ב"עין איה") שדוקא שמואל הקטן, הנקי מכל שנאה אישית וקנטרנית אפילו על הרשעים, שמואל הקטן שהיה רגיל לומר "בנפול אויבך אל תשמח" (פרקי אבות פרק ד), הוא המתאים ביותר לנסח ברכה כנגד המינים, ברכה הנובעת מרגש טהור הרוצה בכבוד שמים וביעור הרשעה לתכלית הטוב האמיתי ללא נגיעות אישיות. ממשיך הרב קוק ומסביר ששנה לאחר מכן ניגש שמואל הקטן להתפלל, אך חש בעצמו שהוא לא נמצא באותו מעמד טהור שהיה בו לפני שנה, כשתיקן ברכה זו. לכן נאלץ להמתין שעתיים או שלוש, כדי לרומם את המעמד שלו, את מוסריותו וקדושתו על מנת שיוכל להמשיך להתפלל ולברך אותה ברכה באותה כוונה בה היה כשתיקן אותה שנה לפני כן. מוסיף הרב קוק כהערה צדדית, אך חשובה מאוד בנוגע לשאלתך, שלפי זה אולי אנחנו, שלא נמצאים באותה מדרגת טהרה של שמואל הקטן, לעולם לא נוכל לברך ברכה זו? עונה על כך הרב קוק שאנו אומרים את תפילתנו על דעתם של המייסדים אותה, גם אם הם נמצאים ברמה גבוהה הרבה מאיתנו. "על דעתם הרוממה אנו סומכים". אנו אומרים עד כמה שכוונתנו מסוגלת להגיע, ומתחברים ע"י כך לכוונת מייסדי ומתקני הברכות.

גם אם את לא מזדהה עם המילים של הברכות, המשיכי להתפלל. בתפילתך את נסמכת על כוונת המתקנים שהיתה בשמי מרום ולמעלה בקודש. ננסה לחשוב על הצורך הגדול לעולם באותם עניינים שאנו מתפללים עליהם, נתחבר אל הכלל וננסה להתרומם מהפרטיות ההרסנית. נקנה ענוה ונתבטל כלפי צורך הציבור, וע"י כך נזכה שתתקבל תפילתנו ברצון מעלה מעלה.

המון הצלחה,
איתי.
itaituch@gmail.com

א באדר התשסז

קרא עוד..