היי, יש לי כמה שאלות ואני נורא נורא מחפש תשובות עליהן… אני בן 15, ובזמן האחרון אני מרגיש קירבה עצומה לקב"ה… בחיים שלי לא הרגשתי ככה, וזה פשוט ממלא מבפנים. התחושה שהוא אוהב, ולעולם לא יתייאש ממני – פשוט מדהימה.
ד"א: ישר כוח ענקי על האתר הנפלא, פשוט כיף וכל כך מרומם לקרוא בו…
1. הרבה פעמים יוצא לי לצאת עם חברים (כמו למשל בסניף ב"ע) ובהרבה מקרים מן הסתם יש בנות במקום… וכן, כנראה שזה מה שעושה ליצר הרע שבי את זה, כי ברגעים האלו אני מסוגל לעשות דברים מגעילים… לשון הרע, העלבת חברים שלי ובכלל גאווה… כאילו אני מגיע למקום כזה ואני פשוט הופך להיות יצור שניזון רק מהצחוק הסביבתי… וזה מגעיל אותי. קרו לי כמה מקרים שבהם העלבתי חברים ממש טובים שלי בגלל שמה לעשות, בחברה אני חייב "להגן" על עצמי ועל ה"כבוד שלי" (כמה שזה נשמע מגעיל, אבל ככה אני מרגיש…). מה יש לעשות נגד זה? איך אני יכול להשתתף בדיונים בלי לרדת על אחרים? דרושה כאן עבודת מידות חזקה נורא, ואני לא יודע איך להתחיל ומה בכלל לתקן…
2. אני רוצה לעשות טוב ואני יודע שהיעוד שלי הוא טוב… אז למה הקב"ה מכוון אותי לרשע ולחטאים? אז סבבה, אני צריך ללמוד לעבוד על היצר ואם היינו נוצרים בלי יצר הרע העולם לא היה יכול להתקיים… אבל למה הקב"ה לא מנתב את זה לדברים אחרים, למה אני צריך לחטוא ?
3. האם יש חטאים שאדם עושה והם לא נמחלים לו? מה "הקו האדום" שם למעלה?
4. הרבה פעמים נתקלתי ושמעתי גם כמה שיחות על זה, שצריך לדבר איתו ממש כמו אבא… אבל האם זה באמת נחשב כעבודת ה' אמיתית ושלמה? כאילו מה, דיבור עם הקב"ה יותר טוב מתפילה מסידור (וברור לי שלפני שתוקנו התפילות אז ככה היה נהוג, אבל האם אין כאן מין פיחות כבוד?)
5. מה ההבדל בין נפש יהודית לנפש של גוי? בסופו של דבר, שתיהן הן "מעשה ידיו" של הקב"ה, אם כך מה השוני בינינו לביניהם?
תודה רבה וגמר חתימה טובה,
נעם.
שלום נועם.
ניכר בך שאתה אדם נעים. חשוב לך לתקן את הטעון שיפור, הן בין אדם למקום והן בין אדם לחבירו.
שינעמו לך חייך!
לתועלת החלוקה בין השאלות אני אמספר את התשובות גם כן.
1. שתי נקודות מעניינות אתה מעלה בשאלתך: א. אתה פוגע בחברים בגלל מעמדך החברתי, אתה לא רוצה לצאת פראייר בוויכוחים ובדיונים וממילא אתה "קוטל" את מי שסביבך. ב. הזכרת בשתי מילים שיש בנות בסצינות הללו. אני חושב שהסיבה הראשונה תלויה מאוד בשניה. תקן אותי אם אני טועה, שכאשר יש מצבים דומים במקום הלימודים שלך, כמה שהוויכוח יהיה סוער – אתה תתנהג באופן הרבה יותר נעים ורגוע. הסיבה לכך פשוטה: כל אדם (כמעט) ובמיוחד בני נוער, מתנהג בחברת המין השני באופן שאיננו טבעי לו. זה לא הוא עצמו אלא מין מסיכה שמנסה לעשות רושם על בני המין השני. גם הבנות בסניף מצחקקות יותר ומנסות לעשות יותר רושם בחברת הבנים. ככה זה, וזו אכן הבעיה השניה במעלה שיש בחברה מעורבת. הבעיה הראשונה כמובן היא חוסר הצניעות וההתגלגלות למצבים אסורים.
באמת, צריך לזה המון עבודת מידות, אין ספק. אני לא מכיר אותך מספיק כדי לומר מה [אתה] צריך לעשות, אני רק יכול לנסות לתת עצות שאולי יעזרו לך להתמודד.
א. תתרגל לשתוק יותר. לא תמיד צריך להגיב על כל דבר שזז ברדיוס הקרוב שלנו. בדרך כלל זה מיותר. אם אתה חושב שיש עניין לדבר- תשקול את דבריך ככל שניתן.
ב. תנסה להיות אמיתי: תתקע לעצמך טוב טוב בראש לא להתנהג במלאכוּתִיוּת ליד אנשים ובמיוחד לא ליד בנות.
בעצם זה הפיתרון, אבל העבודה היא קשה- וצריך להתאמץ. ובטח אתה מכיר את המשנה במסכת אבות: [שבעה דברים בגולם, ושבעה בחכם: חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת* וחילופיהן בגולם]. בהצלחה…
2. הקב"ה ברא את בני האדם עם בחירה חופשית, והאדם צריך בכל רגע ורגע מימי חייו לדעת לבחור בטוב. לא קל (רק שאלות קשות אתה שואל :)…) אתה אומר בשאלתך את התשובה: " אז סבבה, אני צריך ללמוד לעבוד על היצר ואם היינו נוצרים בלי יצר הרע העולם לא היה יכול להתקיים… אבל למה הקב"ה לא מנתב את זה לדברים אחרים, למה אני צריך לחטוא?"
למה בדיוק אתה מתכוון שהקב"ה ינתב את זה לדברים אחרים? שאנחנו לא נבחר? שלא יעברו עלינו ניסיונות?? עוד קצת על הבחירה בקישור הזה: https://www.kipa.co.il/admin/ask_new/a.asp?id=90734
3. על כל פשעים תכסה אהבה. כשיהודי ח"ו חוטא, תמיד הוא יכול לחזור אל ה´ יתברך, אפילו עשה את כל העבירות שבעולם, אם הוא התחרט וקיבל על עצמו בלבב שלם לעזוב את דרכיו הרעים, ה´ יתברך מקבל אותו באהבה. (ועל זה נאמר: "אין ייאוש בעולם כלל!) חז"ל אומרים שמי שחטא והחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה. וגם על כך מבואר בחסידות, שאפילו אדם רשע מרושע כזה, אמנם אין מסייעין לו לעשות תשובה, אבל אם הוא עבד קשה וברור שהוא מתחרט ועוזב את דרכו, אפילו לאדם כזה מוחלים.
4. בוודאי שאין שום פיחות מכבודו של ה´ יתברך בכך שמדברים אליו בישירות. מעלת התפילה הרגילה היא שיש בתוכה את כל מה שעם ישראל צריך באופן כללי וגם באופן פרטי לכל אחד ואחד, אך ההתבודדות (כלומר, התפילה האישית) היא זו שגורמת לנו לעמוד לפני ה´ באופן הרבה יותר פנימי בנפשנו. ולהרחבה ראב תשובה שכתבתי על התפילה האישית. – https://www.kipa.co.il/admin/ask_new/a.asp?id=96797
5. אי אפשר להשוות כלל בין נפש של יהודי לנפש של גוי. אומרים חז"ל: חביב אדם שנברא בצלם* חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר "כי בצלם אלוהים, עשה את האדם". חביבין ישראל שנקראו בנים למקום* חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום, שנאמר "בנים אתם, לה´ אלוהיכם". חביבין ישראל, שניתן להם כלי שבו נברא העולם* חיבה יתרה נודעת להם שניתן להם כדי שבו נברא העולם, שנאמר "כי לקח טוב, נתתי לכם* תורתי, אל תעזובו". נפשו של הגוי היא צלם אלוהים, אך ישראל חביבים לאין ערוך. אומר ה"תניא": ונפש השנית מישראל היא חלק אלוק ממעל ממש". בביטוי ´עבה´ נגיד שנפש של יהודי היא חתיכת אלוקות.
הבריאה כולה מפארת ומרוממת את ה´ יתברך. וככל שהחלק יותר מעודן ומובחר, מובן שמעלתו בגילוי כבוד ה´ בעולם גדול הרבה יותר. יש ארבע מעלות בבריאה: דומם, צומח, חי ומדבר. ברור יש הבדל עצום בגילוי כבוד ה´ ביחס בין דומם לצומח, או באופן קיצוני – בין דומם למדבר (האדם), כך גם נשמות ישראל, שנבראו לכבוד ה´ בלבד, והעולם נברא בשביל עם ישראל אינן כלל באותה מעלה של המדבר, אלא חשובות מהן לאין ערוך.
(ולסיום – קישור לתשובה שעוסקת בחילוק נוסף שיש בנשמות של עם ישראל – https://www.kipa.co.il/admin/ask_new/a.asp?id=125653 )
ככל שאני מתקדם בשאלות שלך אני חושב לעצמי: בוינ´ה, כל שאלה פה היא בומבה, שאלה יסודית ועקרונית ואני עונה בקיצור כ"כ, לכן אם תרצה ליצור קשר טלפוני כדי להרחיב בע"פ – אשמח.
גם הקוראים מוזמנים לשלוח טיפים לנועם בשלל הדברים שהוא העלה כאן..
כל טוב,
בהצלחה בעבודות.. וחורף טוב.
אברהם, חברים מקשיבים.
Bin725@Gmail.com