בס"ד
השלום והברכה!
זה זמן רב אני תוהה מדוע ברכת 'המוציא' פוטרת את כל שאר המאכלים. הכיצד?
האם הלחם הוא כ"כ חשוב שהכל מתגמדים לעומתו?
וגם אם כן- מדוע הברכה היא כ"כ קורקטית ללחם- שהרי כך אין אנו מודים לה' על כל שאר הדברים שאנו אוכלים!
מבחינה זו- ראוי לברכת 'מזונות' שתפטור את כל המאכלים הנאכלים אחרי הברכה.
בתודה:)
שלום רב
השאלה שלך היא באמת שאלה טובה, שמראה על חשיבה טובה ויפה ואני מאחל לך שתמשיך ללמוד ולברר את התורה, ותזכה על ידה להמשיך ולהתקדם כל הזמן הלאה.
חכמנו לימדו אותנו שהלחם הוא עיקר האוכל של האדם, שהוא לא הנאה סתמית מאוכל, אלא עצם הצורך של האדם לאכול, בא לידי מימוש על ידי לחם. דברים אחרים הם תוספות הבאות להנעים לנו את הצורך שלנו באכילה, באים לתת לנו עוד דברים רבים, אבל הלחם הוא עצם האוכל, ולכן כל השאר אמורים להיות טפלים אל העיקר. חשוב שאנו נפנים בעצמנו, שאנו לא אוכלים בשביל הנאת האוכל, אלא בשביל לעבוד את ה´, ולכן הלחם הוא הנותן לנו את הכח ואת היכולת להמשיך לחיות ולעבוד את ה´. כמובן שאין זה אוסר את שאר ההנאות, אבל חשוב שנזכור כל הזמן, ששאר ההנאות הן דבר משני, פחות עיקרי, ולכן כאשר אוכלים לחם, שאר הדברים מאבדים את החשיבות שלהם.
כך נראים לי הדברים בפשטות, אבל אני בטוח שישנם עוד הסברים.
שיהיה המון הצלחה
יצחק.
zahig2@shoresh.org.il