למה התורה מצווה רק עלינו?

שאלת הגולש

למה התורה מצווה רק עלינו ולא גם על הגויים,הרי הם גם הבנים של ה' והם גם אחים שלנו, הרי באנו מאותו השורש-אדם וחווה!למה אותם ה' לא אוהב ואותנו כן? למה ה' רוצה בטובתנו ומביא לנו תורה ולהם הוא מחליט שייחיו ללא כל מטרה בחיים או משמעות כלשהי?מה ההבדל בינם לביננו?

תשובה

שלום לך,
שאלות מהממות. דנים בהם כל חכמי ישראל ועונים מספר נקודות מהותיות להבנה:

א. ציווי המצוות לישראל נובע מכך שיש בנו מוכנות לקדושה וגילוי שם ה´ באופן ישיר יותר מבגויים (מהר"ל תפארת ישראל). הדבר דומה לכך שחייל מסיירת מטכ"ל או טייס קרב נדרשים לעמוד ביותר קריטריונים מאשר ג´ובניקים ביחידות עורפיות. הדרישה מגלה שיש בהם יותר מסוגלות (עם סגולה – עם המסוגל).

א. אכן גם הם בני ה´ במובן זה שה´ אוהב אותם ודואג להם וכי שם ה´ מתגלה בכל – גם באבנים וק"ו בבני אדם.
יתירה מזאת, בגויים מתגלה שם ה´ יותר מבחי ומבצומח ועל כן יש להם גם 7 מצוות בני נוח המצביעים על יכולת מוסרית בסיסית באדם. ללא הכוח האלוקי שנמצא גם בתוכם לא היו מגיעים ליכולת מוסרית. ראה למשל בחי – שם אין מוסר וכל שכן בדומם. בחי בצומח ובדומם שם ה´ מתגלה באופן עקיף מאוד עד כמעט רק ´מצביעים על כך שיש בורא שחפץ בקיומם´ אם כי מי שייתבונן עוד יבחין כי גם בהם נטועה חכמה עליונה וכי גם מהלך הטבע ניתן להפגש עם ה´ וללמוד על רצונו (דוגמה: עצים נמוכים מניבים פירות והגבוהים פחות לאמור – מידת הענווה היא שמביאה פירות והדבר מושרש בייקום בכללו).

ג. נקודה אחרונה והכי מהותית:
יש מחלוקת אם אנו כאן בשביל הגויים או הגויים כאן בשבילנו ואסביר:
האם אנו כאן כדי להאי רלהם ונמצא שה´ למעשה דואג להם או שלהפך – הגויים כאן כדי שלנו יהיה למי להאיר כי מטבענו אנו רוצים להאיר וזריכים משהו שיילך בחושך בשביל שנאיר לו?

תשובה: שני קוי המחשבה נכונים.
היוצא מכך – אנו צריכים להרגיש שרצוננו להאיר להם (ראה נצח ישראל פרק א), והם צריכים להרגיש שהם כאן בשבילנו ולהדבק בנו ללכת אחרי האור ולשמוח בו.

אותה שאלה אפשר לשאול על טייס – האם הג´ובניקים הם בשביל הטייס או הטיס בשביל הג´ובניקים? ודאי שמצד התפקיד הם שמשים לכך שהוא יטוס אך מצד שני הוא בסופו של דבר טס בשבילם..
איננו מתנשאים על הגויים אלא מבינים שיש בנו יכולת קליטה רוחנית בטבע ואנו מנסים להעביר להם אותם מתוך אכפתיות ודאגה.

כל טוב,
איתיאל
itielgv@gmail.com

ח באב התשסז

קרא עוד..