לסלוח למי שפגע בי?

שאלת הגולש

חברים מקשיבים שלום!
קודם כל, כל הכבוד על עבודת קודש, אשריכם!
עכשיו לשאלתי:
יש כמה אנשים שעשו לי דברים נוראיים, ממש פגעו בי ומאוד קשה לי לשכוח את זה.
אני סולחת לאותם אנשים אבל לא מצליחה לשכוח… הם עשו דברים יותר מידי כואבים.
השאלה שלי, איך אחרי פגיעה רגשית כזאת קשה אני אמורה לקיים את הציווי: "ואהבת לרעך כמוך"
אני לא מסוגלת לאהוב אותם, לא מסוגלת!!
מה עושים?

תשובה

שלום יקירתי.

רציתי להקדים ולומר ששאלתך נגעה לי ללב מאוד.

אשרייך שזכית לתמימות נפלאה שכזאת שאף על פי שפגעו בך יש לך רצון אמיתי לאהוב ולסלוח

הינך מזכירה לי מאמר חז"ל: תולה ארץ על בלימה" על זה הכתוב פרשו חז"ל שמדובר באדם שפוגעים בו והוא בולם את פיו ובזכותו קב"ה מקיים את העולם

"תולה ארץ" (מקיים את העולם) "על בלימה" (על בלימת הפה).

בכנות שאלתך אכן קשה וכאשר קראתי את שאלתך פתאום הבנתי שגם אני חוויתי דברים דומים וכל אדם וודאי חווה במהלך חייו את התחושות הקשות שאת מדייקת לתאר את הסטירה הפנימית של הרצון לאהוב אל מול היכולת הנפלאה והקשה לסלוח.
ראשית יש לדעת שלפי ההלכה, אם מדובר באדם שפוגע ולא מתחרט, אלא חושב לעצמו "אחטא לו והוא ימחל לי" – אין חובה הלכתית לסלוח לו. אלא שאת לא רוצה לעשות רק מה שאת חייבת, אלא לנהוג במידת חסידות. ואשרייך!

ברצוני להודות לה´ יתברך שלולא הסייעתא דישמייא שלו הייתי נשארת נבוכה אל מול שאלתך וכעת תראי את הנס הנפלא שהתרחש:

הזדמן לי השבת (פרשת בהעלותך) להיות בשבת חתן של בת דודתי ובמהלך השבת נאמר דבר תורה שלעניות דעתי התייחס לשאלתך באופן מדוייק וכעת אצטט: נאמר בתורה פסוק ובו רצף מילים שהמפרשים הסבירו את סיבת הרצף כדלהלן: "לא תיקום ולא תיטור לבני עמך ואהבת לרעך כמוך אני ה´ "

על זה מפרשים אם אדם פגע בך ולא משנה מה גודל הפגיעה אל תיקום בו כלומר אל תחזיר לו רעה תחת רעה ולא רק שלא תיקום אלא גם אל תיטור כלומר אל תשנא אותו בלבבך ולא רק שלא תיטור לו אלא ואהבת לרעך כמוך כלומר אתה מצווה לאהוב אותו וכל זה מדוע כי "אני ה´ "- אני כיוונתי לך את המאורעות האלה ואפילו אם בעינייך זה רע דע שהדבר בא ממני ולטובתך ולא מאותו אדם ולרעתך".

עלינו לדעת שהקב"ה מנהיג את העולם באופן כזה שכל מה שמתרחש בעולם הכל כולל הכל הוא בא אך ורק לתיקונו של העולם בין אם אנו מבינים ובין אם לא מתוך כך כל אדם שאנו נפגשים איתו במהלך חיינו בין אם הטיב לנו ובין אםהרע לנו הוא רק שליח של ה´ יתברך לתיקון העולם ושוב גם אם איננו מבינים את פשר שליחותו והדבר אכן נראה כדבר רע וקשה בעיניינו המצומצמות.

אולם זוהי [משימת חיים] הפנמת ידיעה זו היא אחת ממשימות חיינו ובדרך קנייתה לעיתים מתגלים קשיים.

הרב קוק זצ"ל מסביר בספרו "אורות התשובה" ששלמותו של האדם אינה נמדדת במקום בו הוא נמצא מבחינה מעשית אלא במקום בו הרצון האמיתי שלו נמצא כנאמר בספרו:…"אם האדם עלול תמיד למכשול, להיות פוגם בצדק ובמוסר,אין זה פוגם את שלמותו , מאחר שעיקר יסוד השלמות שלו הוא העריגה והחפץ הקבוע אל השלמות.." (פרק ה´ פיסקה ו´)

לכן גם אם מבחינה מעשית עדיין אינך מצליחה לסלוח אין זה פוגם בשלמותך בעייני ה´ יתברך כיוון שרצונך האמיתי והכנה הוא לסלוח.

עוד בספרו הרב כותב שלעיתים מבחינה מעשית מרגישים שלא ניתן לתקן עניין מסויים אך כל זמן שאוחזים ברצון אל הטוב של קרבת ה´ ועבודתו מסביר הרב שבסופו של דבר יגיע האדם לתיקון השלם ומוסיף הרב ומדריך אותנו שבמצב של קושי בעבודה הקשה הזאת יש לאחוז בתפילה בתיקון המידות בתורתנו הקדושה וכו´.

לסיום ברצוני לשתף אותך בחידוש נוסף שהתחדש לי השבת שנראה לי קשור לנושא: בפרשת בהעלותך (פרק י"א, ד´-כד´) בין שאר היסודות החשובים שניתן ללמוד שם ניתן ללמוד יסוד חשוב שעולה מתוך תאור מעשה שארע למשה רבנו במדבר כאשר עמ"י התאווה לבשר ומשה צעק אל ה´ שיתן בשר והקב"ה עונה לו שם שיאמר לעם שאכן ממחר יקבלו בשר למשך חודש ימים ואז מתוך דבריו של משה רבנו שנראה כאילו ח"ו הוא מפקפק ביכולתו של הקב"ה להאכיל את כל העם במשך חודש ימים דנו המפרשים איך להסביר את הדבר.

בא הרש"ר הירש ומסביר שמשה רבנו וודאי לא פיקפק ביכולתו של הקב"ה לעשות את הנס הזה אך משה הבין שהקב"ה רוצה להנהיג את העולם בדרך הטבע ושאלתו הייתה איך בדרך הטבע ניתן להאכיל את העם במשך חודש ימים הרי אין מספיק בשר!

על זה ענה לו הקב"ה :"היד ה´ תקצר?! עתה תראה היקרך דברי אם לא" כלומר אמנם אתה משה רבנו אינך יכול להבין איך בדרך הטבע ניתן להאכיל את העם בשר אך אני ה´ אאכיל אותם בשר ולא בידי נס אלא בדרך טבעית ואז שלח הקב"ה את השלוים מן הים לכן אם גדול כמשה רבנו שהוא וודאי בעל ראייה גדולה עדיין ראייתי הייתה מצומצמת אל מול בורא עולם וודאי שגם אנחנו איננו מסוגלים לראות את כל דרכי התיקון הקיימות והנהגתו של ה´ יתברך בעולם.

ומתוך כך ברצוני לומר לך שהנך מבטאת בצורה נפלאה את הפסוק בתהילים "לב טהור ברא לי א-להים ורוח נכון חדש בקרבי" אשרייך שזכית ללב טהור הרוצה לסלוח על אף כל החיצים הפוגעים שספג. והנך רוצה ומוכנה לעבוד ולחדש את הרוח בקרבך.

אז.. ממש לסיכום- יקירתי רצונך נפלא וגדול, שלמותך איננה נפגמת גם אם עדיין בפועל קשה לתקן הכל מאת ה´ יתברך ולטובתינו, וע"י התחזקות בקרבת ה´, הקב"ה יזמן לנו את התיקון לכשירצה ואז נזכה לראות את התמונה השלמה ונוכל אף להודות לו על הקשיים שהיו מתוך הבנה אמיתית שכל זה לטובה.

חיזקי ואימצי, מאמינה בך ומעריכה

שלי.

eitan22772@gmail.com

יד בסיון התשסז

קרא עוד..