מה עדיף לצום או להתפלל?

שאלת הגולש

שלום רב ביום כיפור שהיה צמתי את כל הצום
אבל בשעה 3 התחלתי להרגיש ממש טוב עד כדי שהיו לי סחרחורות ובחילות לא רציתי ללכת וגם לא יכולתי ללכת לבית כנסת לתפילת מנחה
אז נשארתי בבית והצלחתי לצום את הכל
השאלה שלי אם הייתי צריך לצום את הכל או לשבור את הצום וללכת לבית הכנסת(סבירות גבוהה שהיתי יכול ללכת לבית כנסת אם היתי שובר)
שנה שעברה קרה לי אתוו דבר בדיוק
אגב אני בן 13 זאת השנה הראשונה שהייתי מחויב לצום את הכל

תשובה

שלום רב
אשרך, שלמרות הקושי התגברת, והמשכת לצום את כל הצום, זה באמת לא קל.
אני שמח שנהגת לפי ההלכה, שצמת ולא שברת את הצום.
לפי ההלכה הדברים ברורים, שהחיוב לצום הוא מן התורה, שיש איסור לאכול בצום. ואילו לגבי תפילה אין חיוב מן התורה להתפלל, לכן במצב שבו נפגשים שני הדברים, ברור שאסור להפסיק את הצום וחייבים להמשיך ולצום עד סוף הצום ולא להתפלל.
אין כל היתר להפסיק את הצום וכל הפסקה של הצום דורשת שאלת רב, שיורה הלכה פרטית לאדם השואל.
אתה כבר גדול, ואתה מחוייב מן התורה לצום ולכן אין כל אפשרות להקל בדבר, ואשרך שנהגת נכון מאד.
אני מברך אותך שתזכה לשנה טובה והרבה שמחה ובריאות.
בברכה
יצחק.
zahig2@shoresh.org.il

י בתשרי התשסז

קרא עוד..