שלום רב, חשוב לי מאוד שתענו לי בבקשה מהר כי זה קצת דחוף…
יש לי כסף שהפקדתי לאדם אחר בחשבון הבנק שלי (לבקשתו) ואני צריכה להחזיר לו את זה מתישהו אבל עכשיו אני חייבת באופן דחוף מאוד סכום קטן ורציתי לדעת אם זה יחשב לי כגזל אם אוציא מהחשבון שלי את הסכום הנ"ל ואחזיר אותו בעזרת ה' יום-יומיים אח"כ?
תודה רבה…
שלום,
דבר ראשון יישר כח על השאלה. אני לא יודע כמה אנשים היו שואלים שאלה כזאת, או פשוט עושים כפי מה שנראה להם הגיוני. עצם הרגישות לממון הזולת ולדעת ההלכה ראויות לציון.
כידוע התורה מחלקת בין ארבעה סוגי שומרים, ומן הסתם את מוגדרת במקרה זה כשומר חינם. דיני שומרים הינם רבים, וישנם דיונים רבים בגמרא על הלכות אלו. שומר מחויב לשמור את החפץ שהופקד אצלו שמירה מעולה. וודאי שבמקרה זה אין בכך בעיה במיוחד לאור העובדה שהוא ביקש ממך להפקיד בבנק את הכסף. ישנה הלכה נוספת שיש איסור לשומר לשלוח יד בפקדון. ובעצם השאלה שלך היא האם במקרה זה יש בעיה של שליחת יד בפקדון.
אני חושב שמקרה זה והמציאות בימינו מקבילים לסעיף הבא בשולחן ערוך (חושן משפט רצב,ז)- "היה הנפקד (-השומר) שולחני או חנוני והופקד אצלו מעות, אם אינם חתומים ולא קשורים קשר משונה, אעפ"י שהם צרורים, מותר לו להשתמש בהם, לפיכך נעשה עליהם שומר שכר וחייב בגניבה ואבידה אפילו קודם שנשתמש בהם, ואם כבר נשתמש בהם, חייב גם באונסים אפילו אחר שהחזירם למקומם, עד שיחזירם לבעליהם… ובעל הבית שרוב עסקיו בריבית דינו כשולחני, לפי שצריך תמיד למעות".
המציאות היא שאדם נתן למישהו שהיה לו בנק פרטי לשמור על כספו. השו"ע מסיים במקרה של בעל בית שמתעסק בריבית, והוא קובע שדינו כדין שולחני. בנושאי כלים על השו"ע מובא שבימינו כולם מוגדרים כשולחני ודין זה חל עליהם. דבר זה הוא בעל הגיון רב- וודאי שהכסף שאת תחזירי הוא לא הכסף שקבלת כפקדון. כמו כן ברור שאת משתמשת בחשבון הבנק שלך, וכן אין כל חיסרון בכך שהרי את יכולה להחזיר את הכסף. לפי זה אכן נראה שאת יכולה להשתמש בכסף אך כמובן להחזיר בהקדם האפשרי, וכן את מקבלת מעמד של חיוב גם במקרה של אונס.
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com