סוגיית הסבל בעולם

שאלת הגולש

שלום רב!
רציתי לשאול בנוגע לסבל בעולם.
הרי הקב"ה הוא כל יכול! הסבירו לנו על התוכנית האלוקית, על כך שאנו לא נבין אותה אך בסופו של דבר מטרתה להיטיב. הבעיה שאני לא כל כך מתחברת. הרי אם ה' רוצה משהו, הוא יכול להתקיים כאן ועכשיו, גם מעבר לחוקי הטבע! אז למה יש כל כך הרבה שסובלים בעולם הזה? למה לאחד ה' נתן יותר, ולשני פחות? למה את זה השפילו, ואת השני רוממו למה אנשים מתים בעולם? למה אנשים נענשים על לא עוול בכפם, ואי שוויון שורר בעולם?
ה' יכול לתקן את כל אלה מייד! אז למה צריך תוכנית אלוקית שלמה בשביל כל זה? הרי ה', שוב, יכול לעשות הכל.
אשמח לקבל תשובה לשאלות אלו.

תשובה

בס"ד

שלום לך,
הקשית לשאול!!!

כל ספר קהלת שכתב החכם באדם נסוב סביב ציר זה, מעין נסיון להכניס הגיון אנושי בהנהגת ה´.

הספר מסיים בנקודה בה הוא פותח "הבל הבלים אמר הקהלת הכל הבל", רק אעפ"כ "סוף דבר הכל נשמע"

ובאמת שאין ביכולתי לתת לך הסבר מניח את הדעת לצרות פרטיות או אף לצרות כלליות (כגון השואה), רק לדבר בצורה אוטופית.

היסורים ככלל מתחלקים ל-2: יסורים של אהבה ויסורים של כפרה.

הכפרה באה לנער את האדם מבור אשר כרה לעצמו, עיקר פעולתה היא בכך שהיא מעמידה את האדם אל מול תוצאות מעשיו. אם את רוצה דוגמא פשטנית אך בולטת עייני באשר אירע לחלוץ וקראדי, אמנם מהדורה מוקטנת של הדברים מתרחשים אצל כל אדם (מלבד צדיק גמור) וחכם יודע פשר ומבין מן היסורים את שורש החטא ושב ורפא לו.
היינו בניגוד לצרות של אחרים, בהם דרוש צדיק בכדי ליישב ולהסביר, אצל נגעיו הוא יש לאדם חוש וגם סיעתא דשמיא לבאר מדוע אירע לו כדבר זה.
אם כן יסורים של כפרה לטובת האדם נועדו, באשר שומרים הם עליו פן ישטה ויסטה מן הדרך.

יסורי האהבה אינם באים על חטא, אלא באים להגדיל את האדם, על דרך יסורי איוב.
איוב גם קודם החטא עבד את ה´ ואי אפשר היה למצוא בו פגם עד שגם ה´ התפאר בו. אמנם כל מטרת ספר איוב הוא ללמד שאין בכך די ועל האדם להמשיך ולשאוף לשלמות גם ברבדים פנימים יותר. ואכן תפיסת האלוקות של איוב איננה מושלמת ועל כך מוכיחו ה´ בסוף הספר.

לגבי עצם הרע בעולם, הוא הדבר ההופך את הכל לאמיתי, אין טוב אמיתי בלי רע אמיתי ועל כן בחר ה´ במשה רבינו ובמין האנושי ולא במלאכים.

בהצלחה רבה

אליהו
EYFY156@GMAIL.COM

כח בכסלו התשסז

קרא עוד..