שלום! יש לי בעיה קטנה, שבעקרון לא אמורה כ"כ להטריד, אבל איכשהו היא הצליחה לסבך לי את כל החיים! אני היום בן 15 ועד עכשיו היו לי כמה קשרים עם בנות שכולם נגמרו ברע ובמסקנה שעדיף להתרחק מכל העניין. אבל איכשהו, כרגיל, הכנסתי את עצמי לסיבוך עם מישהי. יש מישהי שהכרתי דרך האינטרנט והמשכנו לדבר מאז, אני מאוד נהנה לדבר איתה ואני מרגיש שיש בינינו משהו מאוד מיוחד. אני יודע שכל קשר שהוא לא למטרת חתונה הוא מזיק, אבל אני לא רוצה לפסול כלום ואני מכיר מלא זוגות שהתחילו בגיל כזה ובסוף התחתנו.בכל מקרה, אני לא מסוגל להליט מה לעשות! מצד אחד אני נורא נהנה לדבר איתה ולהיות איתה בקשר אבל מצד שני יש משהו בתוכי שאומר לי שזה לא טוב בשבילי.דיברתי עם כמה אנשים וקיבלתי דעות מאוד שונות, כמה חברים שלי אמרו לי לעזוב אותה כרגע, שזה סתם יזיק ושממילא יש לי מספיק דברים על הראש עכשיו, אבל חברים אחרים שלי (שגם להם יש חברות) דווקא אמרו שהם לא מרגישים שזה יזיק ושהם חושבים שהמצב הרוחני שלהם מצוין ושהקשר שלהם עם בת לא מפריע להם בקשר שלהם עם הקב"ה.מבחינתה,לא ברור לי כ"כ מה הולך, אני חושב שהיא נמצאת במצב דומה לשלי ושהיא רוצה את הקשר בתנאי שהוא יהיה רציני ושבאמת יצא ממנו משהו… מה לעשות? בבקשה תעזרו לי! חג שמח.
שלום איש יקר.
מה אומר לך? אתה שואל שאלה, ובתוך השאלה אתה כותב לעצמך את התשובה. הבנת שעדיף להתרחק מכל הענין, אתה מרגיש שזה מזיק לך גם בתחום הרוחני. חברים (שאינם "משוחדים" בגלל היותם נתונים באותו ניסיון) אומרים לך שזה פשוט מיותר. [וברור שזה מיותר!] אתה באמת מעלה פה את כל מכלול הלבטים של כל אחד או אחת שנמצאים בדיוק באותה דילמה, (ודוגמאות – לא חסר בשו"ת שלנו.)
השאלה היא במי ובמה אנחנו רוצים לבחור? על מה אנחנו הולכים פה בכל מציאות חיינו? כבני אדם, כיהודים וכיהודים שמאמינים בה´ יתברך ובתורתו. כדי להגיע לתכלית הזיכוך והמיצוי של כוחות הנפש שלנו (בשלושת המישורים הנ"ל), עלינו לברר בכל פעם בירור אחר בירור: האם המעשה אותו אנו עושים אכן מועיל, האם הוא מותר בכלל, מאיזו נקודה בנפשנו מגיע הרצון לעשות ולהוציא לפועל את אותו ענין?
התורה שבכתב מציגה בפנינו שתי אפשרויות. טוב ורע, חיים ומוות כשר ופסול. "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע…. ובחרת בחיים". עלינו לבחור ללא הרף בחיים האמיתיים – בחיי העולם שה´ נטע בתוכנו.
יבוא השואל וישאל, אני מבין ומקבל שדבר אסור ע"פ התורה, הוא שלילי. אני מבין שיש דברים אסורים. אך מה עם הצד השני. האם כל מה שאיננו אסור הוא טוב? האם הוא רק מותר אבל איננו חיובי מצד עצמו? התשובה לכך נמצאת ברובד הפנימי של התורה, בקבלה ובחסידות – שכשמן כן הן, מעבירות את רוח התורה ופנימיותה מדור לדור.
ובכן, יש טוב ויש רע. מה שבאמצע – אותו עלינו לברר ללא הרף. האם אנו מכוונים לשם שמים בכך או שלא. לדוגמא: טילון עם ריבת חלב ואגוזי פקאן (הטילון המועדף עלי…) אסור, מותר או מצווה? אם הוא לא כשר – בוודאי שאסור הוא. אם אני סתם זולל אותו בכיף – מותר. אם אני קונה אותו לכבוד שבת, מברך עליו בכוונה ונותן ביס לחבר – זה מעלה אותו מסתם תאווה של היתר לצד הקדושה. (אולי הדוגמא לא משהו, ולכן תחשוב לבד לגבי יצר המין {שגם נוגע לגוף השאלה} וד"ל.)
[בחסידות מלמדים רבות כי גם דברים שאינם אסורים, לא כדאי להרבות בהם בגלל שלבסוף מרחיקים את האדם מה´ ומדרדרים אותו גם לדברים אסורים.]
התורה הקדושה היא תורת חיים, ה´ יתברך יודע את יצר לב האדם וזוכר כי עפר אנחנו. התור הלא מחנכת אותנו לקיצוניות ופרישות (כמו בדתות אחרות) מלבד בנושאים מאוד מסויימים. מן המפורסמות הן כי רק בשלושה דברים נפסק להלכה בלשון חריפה וחותכת: "מאוד מאוד". במצוות אהבת ה´, בענווה,(הווי שפל רוח מאוד מאוד) ובצניעות. "צריך אדם להתרחק מן הנשים מאוד מאוד". (שו"ע חלק אבן העזר סימן כ"א – ומומלץ ללמוד הלכות אלו.) בדברים האלה אין משחקים, או שאנחנו פה או שח"ו לא.
חברות עם בת, שלא לצורך נישואים בטווח הקרוב – אסורה, לא בריאה, מזיקה בעתיד וגורמת לנפילות ולבלבולים. עוד לפני ההשלכות של הרהורים והוצאת ז"ל שמגיעים כתוצאה מהקשר הזה.
אין שום היתר ל"סתם" קשר בין אשה לגבר. יש לו הרבה מקום וזו גם מצווה כשזה נעשה כדת משה וישראל.
אתה נמצא כעת בפני עוד אחת מהבחירות שתצטרך לבחור בחיים שלך (תרתי משמע!) אתה יודע מה הטוב ומה הרע ומה מותר ומה אסור, אני מקווה ומתפלל בשבילך שתבחר בטוב, ושהבחירה תהיה קלה עד כמה שניתן! (אני לא שוכח שלפעמים זה באמת קשה). תתפלל לה´ שיאיר את עיניך בזה ושיעזור לך לבחור בו תמיד!
ויש פסוק נפלא בתהילים שתמיד מתאים למצבים הללו: "עזרנו א-להי ישענו על דבר כבוד שמך, והצילנו וכפר על חטאותינו למען שמך". אנחנו מבקשים שיעזור לנו לקדש את שמו בעולם (וכביכול לעזור לו!) ושיסלח על הטעויות שבדרך – כי הכל נעשה לכבודו.
ברכה והצלחה בכל העניינים.
אברהם.
אשמח לתגובות ממך ומהקוראים – וכן אם תרצה להמשיך ולדון בנושא, אתה מוזמן בשמחה לפנות דרך האתר או ישירות אלי.
כתובת המייל שלי – bin725@Gmail.com.