אני לא יודעת מה לחשוב על הציונות כי מצד אחד בזכותם אנו יושבים בא"י ומצד שני הם גרמו שהמדינה תהיה לא דתית אם אפשר לקבל תשובה אשמח
שלום לך,
אכן השאלה שאת שואלת היא שאלה לא פשוטה, לא בגלל הקושי לענות עליה אלא בגלל שהיא מתארת מציאות לא פשוטה, מציאות של סיבוכים של ערבוב טוב ורע, אמת ושקר, וכוחות רבים במציאות.
מאז החטא של אדם הראשון, שאכל מעץ הדעת, מסביר הרמח"ל שהתערבב הטוב והרע, ומאז כל המציאות היא מורכבת, בה הטוב והרע מעורבבים, יש בכל דבר טוב ורע, בחלק מהדברים הטוב עיקר, ובחלק הרע הוא העיקר, וההתמודדות היא גדולה וארוכה וכוללת כמה שלבים שצריך לעבור בכל דבר.
כך היה בדורות רבים ואולי אף בכל הדורות, היו דברים טובים ודברים לא טובים מעורבבים יחד והיה צריך לבחור ולברר בין הדברים.
בציונות גם כן מעורבבים דברים, טובים ורעים. הרצון לבוא לארץ ישראל ולבנות אותה הוא בהחלט רצון חשוב וטוב, ובודאי שרצונות אלו נובעים מהקב"ה שרוצה לגאול את ישראל, ולכן הוא מעורר את הכוחות, את הגעגועים ואת התכונות לגאול את ישראל. ולכן כל ההתעוררות הזו של הציונות בודאי שמקורה ברבש"ע, ובתהליך של גאולה.
וכך הסביר בספר שו"ת אבני נזר, את הגמרא המלמדת על שלושת השבועות שלא לעלות לארץ ולבנות אותה, ששבועות אלו היו שבועות בנפש של ישראל, שלא רצו לעלות, שלא היתה דחיפה פנימית לכך, ולכן כאשר התבטלו השבועות, הגיע התעוררות פנימית לשוב אל הארץ.
באופן חריף מאד אמר פעם הרב צבי יהודה הכהן קוק, שהקב"ה ציוני, שהרי בחר ה´ בציון אוה למושב לו. וכך כל השאיפה לשוב אל הארץ ולבנות אותה היא עצמה עבודת ה´ גדולה, וחזרה בתשובה גדולה, להשיב את ישראל אל מקומם אל ארצם.
האנשים שדחפו בתחילה את כל הציונות ואת כל ההתעוררות אל הארץ, היו בודאי גדולי ישראל, הן בחסידים, הבעש"ט והן אצל המתנגדים, הגאון מוילנא וכן בהמשך הדורות עוד גדולים רבים שהיו בין מבשרי ציון, ואילו לאחר מכן גם התעוררו אלו שהיו מרוחקים מקיום תורה ומצות לשוב אל הארץ ולבנות אותה.
אלא שאלו שהיו בעולם התורה, בחיי תורה ומצות, היו שקועים בגלות, ולא הובילו את החזרה של ישראל אל ציון, ואת הגאולה המעשית פעלו אלו שהיו מרוחקים מקיום תורה ומצות.
אנשים אלו שהדאגה לעם ישראל היתה בליבם, התורה והמצות לא היו מנת חלקם, ולכן המדינה שהקימו היתה מדינה "חילונית".
בפועל, בודאי שיש בעיות במדינה, ושהיא לא כולה שלמות, שכך בנו אותה אותם העוסקים בפועל בבנית המדינה. אלא שהמדינה הזו החילונית, היא זו שהובילה את ישראל ישראל אל הארץ, היא זו שהשיבה את קיום המצוה המעשית של ישוב הארץ.
ארץ ישראל חזרה להיות תחת שלטון של ישראל, והחל התהליך של שיבת המלכות לישראל. נכון שעדיין הדברים מסובכים, נכון שעדיין יש בעיות לא פשוטות, שאנו רואים אותן מול עינינו, אך השינוי שנעשה היה מהותי לאין ערוך.
בקום המדינה נגמרה הגלות ותחילה הגאולה המעשית, גאולה שכמובן עוד צריכה להתקדם המון, עוד צריכה להתברר, אך התחילה גאולה של שיבת ישראל לציון, ואכן סימני הגאולה החלו להתממש מול עינינו, בנתינת פירות הארץ בעין יפה, ובשיבת ישראל אל הארץ.
שמעתי מהרב זלמן ברוך מלמד שליט"א ראש ישיבת בית אל ורב הישוב, שסיפר שביום העצמאות בהתחלה הם התלבטו האם להתגלח או לא, ואז הם ראו את הרה"ג הרב דוב ליאור שליט"א שהסתפר, ושאלו אותו מי התיר לו, והוא אמר להם, שאתם מתלבטים אך אני שהייתי בגלות ואני יודע מה זה גלות, לי זה פשוט שצריך להיות שמח ולהודות.
ויתר על כך, שמעתי מדודי שהוא רב מפורסם בארצות הברית, שאמר לי פעם שהוא מנסה לשלוח כל מי שישמע לו, שיעלה לארץ, ובלי קשר לתנועה הציונית, הוא אמר לי פשוט עוד מעט לא יהיו יהודים פה, הכל התבוללות, וכך לצערנו בכל העולם, יש התבוללות עצומה, ולא יעבור זמן רב וכל היהדות תהיה בארץ ישראל. כמובן אנו תפילה שיעלו לארץ עוד קודם לכן, אך אנו רואים את התהליך ואי אפשר כיום להתעלם ממנו, שהפליטה היא בציון, בארץ ישראל, ובקום המדינה בנו את הבסיס לחזרה לציון.
לכן למרות כל הקושי וכל הסיבוכים, ברור כיום שהמדינה היא מעשה ה´, שהיא זו שמצילה את עם ישראל. החטאים של אלו שהיו ועודם בראשות המדינה, הם חטאים פרטיים, ואף הנזקים שהם עושים, אינם יכולים לבטל את מה שבנו ופעלו עם אל בגאולת ישראל בידיעתם ושלא בידיעתם.
בברכה לגאולה שלמה שכל סיבוכים יעברו ונזכה לאור ה´ שיאיר בציון בכל מלא ארצנו ובאור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו לאורו.
אם תרצי לשאול/להגיב בעניין תוכלי לכתוב אלינו.
בהצלחה רבה,
יצחק.
Zahig2@shoresh.org.il