לפני כ-5 חודשים פגשתי באוטובוס נער ונערה, הם הציגו את עצמם כפעילים בארגון נגד התעללות ואכעלת בע"ח.
דיברנו די הרבה והחלטנו להמשיך לשמור על קשר דוא"ל.
דיברתי אח"כ עם המורה שלי על זה, והיא לימדה אותי חלק מ"חזון הצמחונות והשלום" של הרב קוק. (מה שכתוב בתשובה באתר)
זה הספיק לי. אבל ככל שהזמן עובר אני מרגישה (בלי לזלזל ח"ו) שיש בזה משהו קצת נבוב.
קראתי שגם הרב יוסף אלבו יצא בחריפות נגד אכילת בע"ח, ואחרי הכל גם הרב קוק התנגד לכך.. והנצי"ב היה צמחוני, וגם שמעתי שהרב אליהו לא אוכל בשר. אם היהדות חושבת שאכילת בע"ח זה דבר לא טוב, אז למה אין איסור לכך? הסיבה שהרב קוק אמר – מכיוון שבנ"א הרגוהורגים בנ"א, יש לבנ"א היתר לאכול בשר קצת לעניות דעתי מוזרה. אם אכילת בשר זה דבר שלילי, למה זה לא נאסר, מה, התורה עושה "פרווה" ומתירה דברים כדי שהאדם לא יהיה צבוע?
התורה שהיא כ"כ דוגלת בהתחשבות, מניעת צער, וכו כביכול מתירה התעללות ומפעל תעשייתי כ"כ גדול של הרג?
אני יודעת שיש הבדל גדול בין בנ"א לחיה, ואני מסכימה עם ניסויים הכרחיים בבע"ח, אבל יש הבדל בין גידול בע"ח, ואכילה סולידית, לבין מה שקורה כיום!!
אני מבקשת אם תוכלו להכנס לאתר שקראתי בו היום והסתבכתי… לא הצלחתי ליצור קישור. תכנסו לגוגל, תכתבו "אנונימוס", בתוך אנונימוס יש גם חיפוש וצריך לרשום "יהדות וצמחונות", ולהכנס למה שהם מציעים. יש שם רשימת מאמרים.
תודה רבה!!!
שלום לך.
ראשית כל הכבוד על העיסוק בנושאים חשובים וגבוהים כמו הצמחונות. כמו שכתבת היחס לבעלי חיים הוא אכן נושא שהעסיק גם את גדולי ישראל לאורך הדורות והרגישות גם לעולם החי והצומח היא דרגת רגישות גבוהה ומפותחת.
לא היה לי זמן להסתכל באתר שציינת אבל אכתוב את עיקרי הדברים כפי שאני מבינה אותם, ואם עדיין משהו לא ברור או לא מסתדר אשמח לענות שוב על שאלות ספציפיות.
מה שאני כותבת גם הוא על פי הקווים הכלליים של חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק, אבל אני ממליצה לך ללמוד את הדברים בעיון בפנים ולא להסתמך על
תמצותים, של המורה שלך או שלי.
אכן האידאל היה הרגישות האולטימטיבית – לחיות ואפילו לצמחים, ולכן לעתיד לבוא לא יהיו קורבנות מן החי אלא רק מן הצומח (אמנם קרבנות הם עניין אחר
ויש בו גם עניין שהוא טוב לעצם המוקרב – מעלה אותו מדרגתו הפיזית לדרגה רוחנית, אבל לא בזה אנו עוסקים).
המצב כיום אינו כה אידאלי. אכן האכזריות טבועה עמוק מדי באדם ודרישות אידאליסטיות מדי ממנו יכולות לגרום ליציאת המידות הרעות לפועל בתחומים בהם
האדם הוא כבר מתוקן. אם נדרוש מהאדם רגישות גבוהה מדי לבע"ח יש חשש שרגישותו לבנה"א האחרים תפגע וכמו שידוע שהיטלר ימ"ש היה צמחוני. ולהבדיל,
יושב ראש אגודת צער בע"ח באחד המקומות בארץ נאשם לפני כמה שנים בהתעללות מינית בילד. התורה אינה רק מערכת חוקים שרירותית. היא באה לחנך אותנו
ולהעלות אותנו למדרגות יותר ויותר גבוהות ונעלות, לרגישות יותר ויותר גבוהה לכל מדרגות הבריאה. כל מחנך צריך לדעת מהי דרגתם של חניכיו ואיך הוא יכול
להביאם לדרגות גבוהות יותר. אוי לו למחנך שידרוש יותר מדי מתלמידיו וכך יאבד אותם לחלוטין. אסור לזלזל בהתקדמות איטית. המין האנושי עבר הרבה וצמח
והתעדן הרבה במשך הדורות ואין להמעיט בהתקדמות זו. (ידוע שהרצח והאונס היו פעם הרבה יותר נפוצים ונפש האדם היתה גסה הרבה יותר. ומספיק להסתכל על
סיפורו של אברהם ואבימלך – שאמר על שרה שהיא אחותו על מנת שלא יהרגו אותו כדי לקחת אותה).
לכן ברור שאין מקום עדיין לדרוש מהאדם צמחונות גורפת. עדיין יש לנו מקום רב להתקדם בעניינים שבין אדם לחבירו לפני שאנחנו מתקדמים לעניינים שבין אדם
לבריאות אחרות (או אולי מתחמקים מעניינים שבין אדם לחבירו ומתעסקים בדברים קלים יותר: היחס לחתולים וכלבים?!..) עם זאת ברור שאין מקום להתאכזרות
לחיות אלא רק דברים שהם לצורך – ניסויים, אוכל וכו´. אם את זוכרת הרב אבינר כתב לפני כמה חודשים נגד פיטום אווזים וכד´ באחד העלונים של שבת.
אלו העקרונות הכלליים. ניכר משאלתך שאת מזדהה איתם לפחות חלקית. כתבת ש´אכילה סולידית זה בסדר אבל לא מה שקורה היום´. לא כל כך ברור לי למה כונתך ב´מה שקורה היום´. כבר הזכרתי קודם את הנושא של פיטום האוזים והדברים אמורים בעצם לגבי כל התאכזרות שאין לה מספיק הצדקה. היהדות מתנגדת גם לכל יחס לא אנושי לבעלי חיים. יש לי המון מקורות בנושא (אם תרצי – תכתבי לי את כתובת המייל שלך ואשמח לשלוח לך) אבל אצטט אחד שלדעתי הוא מאד יפה ומקורי.
ר´ אליעזר פאפו, שחי בתורכיה לפני כ200 שנה כותב בספרו ´פלא יועץ´ שלא ראוי לגדל אפרוחים "כי לא יוכל לעמד על המשמר שלא יהיה להם צער, ועל הרוב אין
מצליחים, שרובן מתים מחמת נפילה או יהיו מאכל לחתולים ועכברים וכדומה…".
מקווה שעזרתי, ואם לא, אשמח לענות שוב, וכאמור אשמח לציין עוד הרבה מקורות
בתחום.
חזקי ואמצי
אילה
tsbias@actcom.co.il