שבוע טוב ושלום רב!!
יש לי מס שאלות..
1)כשיגיע המשיח ויגאלנו במהרה בימנו בעז"ה,מה יקרה? איך יהיו החיים? האם ישארו ככה אותם חיים , לקום בבוקר להתפלל ללכת לעבוד ללכת ללמוד תורה וככה כל יום?יהיה אותם חיים?
המשיח הוא בשר ודם או משהו רוחני?
במשיח יגיע רק אם כל עם ישראל יחזור בתשובה?אם לא אז שיגיע המשיח ,אדם שלא שומר תורה מצוות ישאר אדם לא שומר תורה ומצוות?
2)מה יקרה עם הגויים כשיגיע המשיח?
3)בברכת המזון כשעושים זימון, אדם אחד מזמן,ואז כל אחד מברך בלחש לעצמו ואחד מברך בקול או שאפשר שרק אחד יברך בקול והשאר יקשיבו לו? אם זה כמו הסברא ראשונה שכל אחד מברך בלחש ואחד מברך בקול ,אז מה עושים כשמגיעים ל"הרחמן" אם לענות אמן אם אותו לאותו אחד שמברך בקול?
מה הדין אם עוד לא הגעתי להרחמן ואדם שמברך בקול כבר הגיע, האם להפסיק ולענות אמן?
4)אצלי במשפחה יש מין מנהג כזה שאחרי הזימון לפני שמתחילים את ברכת המזון,(לפני "ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, האל הזן אותנו וכו")
אנו נוהגים לומר משפט קצר כזה במנגינה נעימה
" אכלנו ושבענו האוכל היה טעים עכשיו נברך כולנו נודה לאלוקים" זה המשפט.. האם זה בסדר? מותר ככה?
5)כשאכלתי אוכל שברכתו האחרונה בורא נפשות ואני מסופק אם אני חייב ברכה אחרונה,אני יכול לשתות רביעית מים בבת אחת ולברך בורא נפשות על המים ולפטור את המאכל שהייתי מסופק עליו?
בברכה ושבוע טוב!מצטער על הבלאגן !
יישר כוח על העבודה שלכם!פשוט עבודת קודש!! אשריכם!!
שלום רב גם לך!
שאלותיך מורכבות, ואשתדל לענות, בע"ה על הכל…
1. לאיזה משיח אתה מתכוון? משיח בן יוסף? משיח בן דוד? השאלה הזו הינה שאלה קשה מאוד ומעניינת מאוד! כל כך קשה, שגם חז"ל לא ידעו את התשובה!!! ישנן מספר מחלוקות בעניין. הדעה שאני מכיר היא, שמשיח בן יוסף הינו תקופה בה עם ישראל חוזר לארצו, וחוזר בתשובה, ואילו משיח בן דוד הוא אדם, המלך המשיח, שיבוא ויקים את בית המקדש, אבל זה מאוד בכלליות, וכאמור, יש על כך מחלוקות… לגבי איך ייראו החיים לאחר ביאת המשיח, האמת היא שרק כשהוא יבוא נוכל לשאול אותו… בעיקרון, לפי הרמב"ם, עולם כמנהגו נוהג, כלומר, לא עוברים למציאות חיים אחרת, אלא ששלום שורר בכל העולם, וכולם, כולל כל הגויים, עובדים את ה´. נשמע משעמם? כאשר לומדים תורה מתוך קשר ישיר עם בורא עולם, שחוזר להתגלות ובית המקדש קיים, ונסים קבועים מתרחשים במקדש יום יום, האם באמת אפשר להשוות את מה שאנו קראים כיום "בילוי" לאותו לימוד? הרי האדם היום מחפש ריגושים, פשוט כי הוא לא מוצא אותם! לכן כל הזמן סף הגירוי עולה, ומחפשים משהו חדש! אבל אם נגיע למצב בו אנו מאושרים במה שאנו עושים, האם נחפש משהו אחר? שאל מתנדב מד"א, למשל, האם כשהוא באמצע טיפול במקרה קשה, חסר לו שהוא לא רואה סרט, או משחק במחשב… שאל אותה שאלה כל אדם העוסק במשהו שהוא מאמין בו ומחובר אליו! הרי מתי אנו "יוצאים לבילוי"? כאשר משעמם לנו, אין לנו שום דבר לעשות, וצריך "לבלות" (מלשון בלאי) את הזמן המיותר! ובכן, כשיבוא המשיח, בקרוב, בע"ה, לא יהיה לנו זמן מיותר!
שאלה נוספת ששאלת היא אם עם ישראל יחזור בתשובה כשיבוא המשיח. כאן ישנם מספר תרחישים אפשריים, ומה שיקרה תלוי בנו. ישנו מצב בו המשיח בא ב"דור שכולו חייב", וישנו גם מצב שהוא בא ב"דור שכולו זכאי", ובמצריים, כל מי שהתנגד לגאולה מת בימי החושך, וייתכן, חס ושלום, שכך תהיה גם הגאולה העתידית… אין אנו יכולים לחשב באיזה מצב אנו נמצאים… בכל מקרה, למיטב ידיעתי, לאחר ביאת המשיח לא תהייה מציאות של אנשים שחיים ללא אמונה ויראת שמים. הרי חוסר אמונה נובע מהסתרת פנים של בורא עולם, אך לאחר תיקון העולם, בביאת המשיח, "ומלאה הארץ דעה את ה´ כמים לים מכסים"! המשמעות היא שבדיוק כפי שהמים מכסים את הים, כך האמונה ודעת ה´ תכסה את הכל, אך אם נשים לב, כמה מים מכסים כל אבן בים? זה תלוי במבנה האבן! מקום עמוק יותר, יהיה מכוסה יותר מים! כך גם לאחר ביאת המשיח. העולם כולו יהיה מוצף ביראת שמים ודעת ה´, אך כל אחד יקבל מזה כפי עבודתו והכנתו האישית, וכפי שהוא מסוגל לספוג…
2. הגויים כולם, לאחר ביאת המשיח, נקראים בנים לקב"ה! כולם עובדים את ה´! אז מה ההבדל בינינו לבינם? "בני בכורי ישראל"! עם ישראל נשאר "הבכור", והעמים מבינים שעבודת ה´ שלהם היא לתת לנו את התנאים הגשמיים הטובים ביותר לעבוד את ה´! כלומר, הם ישרתו אותנו, אבל לא משום שאנו גזע עליון, בדיוק כמו שלוי לא נוטל ידיים לכהן לפני ברכת הכהנים משום שכהן הוא גזע עליון ועל הלוי לשרתו, אלא משום שכל אחד עושה את חלקו בעבודת ה´! אנו צריכים ללמוד תורה ולהתפלל ולקיים מצוות, וזו חובתנו, ובדיוק באותה מידה חובתם של הגויים לאפשר לנו את התנאים לקיים זאת!
3. כאן יש מחלוקת בין האשכנזים לספרדים. לפי האשכנזים, אחד יברך בקול, והשאר יחד איתו, בלחש, מילה במילה, ויקפידו לסיים טיפה לפניו כל ברכה, כדי שיוכלו לענות עליה אמן, וכך גם ב"הרחמן". לפי הספרדים, אסור לענות אמן על שום דבר בברכות הראשונות, בדיוק כמו בתפילת העמידה, ורק אם כבר הגעת ל"הרחמן", אתה יכול לענות אמן על כל ברכה, וגם על "הרחמן" של מישהו אחר. אם הבנתי נכון את ה"בן איש חי", שהולך ע"פ הקבלה, אסור, לפי דעתו, לענות כלל אמן עד סוף ברכת המזון.
בכל מקרה, אם יש מישהו שאינו יודע את הברכה, מותר לו להקשיב ולענות אמן, ובכך לצאת ידי חובת הברכה.
4. המנהג שלכם מתוק מדבש! יפה מאוד להוסיף לחלקים הקבועים גם דברים מהלב. אבל – הזמן שלו לא במקום. אין להפסיק בין הזימון לברכה עצמה, ולכן כדאי מאוד שתאמרו את המשפט הנ"ל לפני שמתחילים את הזימון.
5. אם אתה בכלל לא צמא, ואתה שותה את המים רק בשביל הברכה האחרונה, כתבו הרבה פוסקים (ואולי הדבר מוסכם) שאין לעשות כן. כמו כו, אם לא התכוונת לפטור את המים בברכת "שהכל", אתה נכנס לשאלה חדשה – האם לברך "שהכל" על המים , או לא?
אז מה הפיתרון? על כך באה ההלכה ואומרת ´ספק ברכות להקל´. אלא אם כן יש לך משהו אחר מלבד מים שאתה אוהב, ותיהנה מהטעם שלו, שיוכל להוציא אותך מהספק.
לסיום, אין לך מה להצטער על הבלגן! אנו שמחים לענות, והשאלה מסובכת משום שתמיד זה מסובך כשעוסקים בענייני גאולה, ובכל זאת, ואולי דווקא בגלל זה, ראוי לעסוק בזה!!
האמת היא שמאוד משמח לקרוא שאלה של מישהו שמתעסק בענייני ביאת המשיח, כי לצערי לרובנו, כולל הדתיים שבנו, זה לא מספיק בוער ומעניין, משום שזה נראה רחוק, ושוכחים את המצווה לצפות לגאולה בכל יום… יישר כוח על כך שזה בוער בך! שזה נראה לך רלוונטי! כל הכבוד!!!
בשורות טובות, וגאולה שלמה בקרוב, בע"ה!
משה כהן.