קניית בד בתשעת הימים

שאלת הגולש

יש לי השבוע (9הימים) אפשרות לקנות בד לתפירת בגד, מותר לקנות את הבד ולא לתפור עדיין את הבגד ב9 הימים???

תשובה

שואלת יקרה שלום רב,

הרה"ג אליעזר מלמד שליט"א כותב בסיפרו פניני הלכה:
[דיני משא ומתן בתשעת הימים]
ממעטים בתשעת הימים במשא ומתן של שמחה. כלומר אין קונים דברי מותרות, כתכשיטים, בגדים, כלים נאים, רהיטים חדשים ומכונית משפחתית. ואמנם דבר שמברכים עליו "שהחיינו" אסור לקנות בכל שלושת השבועות, אלא שאם הוא דבר שאין מברכים עליו "שהחיינו", כגון בגד שעדיין צריך תיקון, מותר לקנותו בשלושת השבועות (כמבואר לעיל הלכה ה). אבל בתשעת הימים יש להימנע ממשא ומתן בדברים של שמחה, ולכן אסור להזמין אצל חייט בגד חדש. וכן הדין לגבי כל שאר דברים המשמחים, שאם מברכים עליהם "שהחיינו" – בכל שלושת השבועות אין לקנותם, ואם אין מברכים עליהם "שהחיינו" – רק בתשעת הימים אין נושאים ונותנים בהם.

אמנם אדם שנפלה לידו הזדמנות לקנות דבר מה משמח במחיר מיוחד, וחושש שאם ימתין עד אחר תשעה באב יפסיד אותו – רשאי לקנותו בתשעת הימים, וטוב שיכניסנו לביתו או יתחיל להשתמש בו אחר תשעה באב.

וטוב למעט גם במשא ומתן רגיל של דברים שאינם משמחים. למשל, אדם שרגיל אחת לכמה שבועות לערוך קניות גדולות של מזון ושאר צרכי הבית, לכתחילה טוב שיבצע את הקנייה לפני או אחרי תשעת הימים (עפ"י שו"ע תקנא, ב* מ"ב יא, יג).

אבל לצורך מצווה מותר לקנות אף דברים משמחים, לפיכך מותר לקנות בימים אלו תפילין וספרי קודש מפני שהם צורכי מצווה, וגם אין נוהגים לברך על קנייתם שהחיינו. ומי שאין לו נעלי בד או גומי לתשעה באב – רשאי בדיעבד לקנותם בתשעת הימים (אג"מ או"ח ג, פ).
"

[לסיכום:]
אם רק בימים האלה את יכולה לקנות או שעכשיו המחיר מיוחד, מותר לקנות ולא לתפור אלא אחרי תשעת הימים.
אם תוכלי ונראה שיש למוכר מספיק בד והמחיר יציב (אפשר לשאול את המוכר אם צפוי ייקור), ראוי לקנות לאחר תשעה באב.

ובביאת גואל צדק ננוחם כולנו,
שלמה,
shlomo@makshivim.org.il

כט בתמוז התשסז

קרא עוד..