שלום רב,
יש לי כמה שאלות בנוגע לגויים.
1. חסידות למשל (וגם לפי גישות אחרות ששמעתי) טוענת שישנה השגחה פרטית של הקב"ה על כל הנבראים- כולל על גויים. ז"א שהקב"ה משגיח על כל פרט בחיי הגוי- כולל מתי הוא ימות ובאלו נסיבות, לא? אך מצד שני אומרים שיש השפעת המזלות על גויים. איך זה מסתדר ביחד- ההשגחה הפרטית של הקב"ה והשפעת הכוכבים והמזלות על חיי האדם?
2. האם גוי יכול לשנות את מה שנגזר עליו? כלומר, אם נגזר על גוי שהוא ימות האם הוא יכול לשנות את זה? ואם כן, באילו דרכים?
3. יש אנשים המשתמשים בכוכבים ומזלות והולכים לאסטרולוגים על מנת לדעת איך לפעול נכון ואיך להנצל מרע. אבל האם זה בכלל משהו שיש בו טעם? הרי אדם יכול לשנות את מה שנגזר עליו בעזרת שינוי רוחני שהוא עושה- הוספת מעשים טובים תפילה וכו'. אז אם אני מבינה נכון אדם לא יכול להמנע ממוות ואסונות באמצעות זה שאם הוא ידע שזה הולך לקרות ולמשל לא ילך למקום שבו זה צריך לקרות לו, אלא על ידי זה שהוא יחזור בתשובה וירבה בתפילה והבמעשים טובים- האם אני צודקת או שזה לא נכון? כלומר, אני חושבת שאדם לא יכול לברוח ממה שנגזר עליו, אלא הוא יכול רקלשנות את זה רק ע"י זה שהוא ישה שינוי פנימי ויתקרב יותר לה'- האם גישה כזאת אכן נכונה?
בכבוד רב ותודה רבה על האתר המקסים,
פלונית.
לשואלת היקרה שלום,
אני אתחיל לענות על השאלה האחרונה מכיוון שהיא לדעתי המשמעותית ביותר.
בשנים האחרונות עובר על החברה האנושית בכלל ועל החברה ישראלית בפרט גל של רוחניות זולה. כתוצאה מכמיהה אדירה שיש לאנשים לרעיונות רוחניים עמוקים, הם מוכנים לקנות כל דבר ובלבד שיש בו משהו מיסתורי. תופעה זו מתבטא במכונים לקבלה מעשית וללימודי קבלה (שכמובן שהקשר בינם לבין תורת הקבלה היהודית הוא מקרי בהחלט), בטקסים רוחניים של ע"ז (סיאנס, וודו הליכה לשאמאנים וכו´) וכן בכל מיני אנשים שרלטנים שמדברים על מודעות הארה ועוד מושגים כאלו ואחרים ושדרכם הם עושים הרבה כסף על גבם של כל מיני אנשים. כמובן שיש גם אנשים תמימים שלתמימותם חושבים שהדברים הם אמיתיים ונכונים אבל יש גם לא מעט אנשים שיודעים שהם מוכרים חתול בשק.
אחת מהתופעות שמופיעות מהזרם הזה היא גם האסטרולוגיה. וכאן חשוב לי להבחין בין 2 סוגי אסטרולוגיות. בימי קדם היו אנשים חוזים בכוכבים. הם ידעו והבינו את המשמעות העמוקה של מהלך הכוכבים וידעו לחזות על פי הם את העתיד. גם חז"ל הכירו בחכמה זו והיא מובאת במדרשים רבים, אם כי בהגבלה חשובה עליה נדון בהמשך (והיא שעל ישראל חכמה זו לא משפיעה), חכמה זו נאבדה מאיתנו כמו רוב החכמות של העולם העתיק ואין לאף אדם בעולם מסורת וקבלה מאותו חכמה, אין היום אסטרולוג שמבין בחכמת הכוכבים בצורה בו הבינו אותם חכמים קדמונים.
כאשר אנו מדברים על אסטרולוגיה דרך דפי עיתון או דרך תכניות רדיו, אנו מדברים על שימוש זול במונח אסטרולוגיה. באים להם אנשים ומנצלים אנשים אחרים דרך הבטחות שאין להם כיסוי, אין כאן הבנה עמוקה של עקרונות רוחניים המתגלים דרך מסלול הכוכבים אלא רק חכמה בדויה שניזונית משירי שיירים של אותו חכמה קדומה.
וכאן יש להוסיף נקודה חשובה, חז"ל בגמרא דנו בשאלה האם יש מזל לישראל, כלומר האם עם ישראל מושפע ממהלך הכוכבים ומוכרח לנהוג על פיו. התשובה המקובלת היא שאמנם יכולה להיות השפעה כלשהיא אבל תמיד האדם הישראלי ועם ישראל יכולים לצאת ממנה והכל תלוי במעשינו. אנו מאמינים שהקב"ה מנהיג את העולם בצורה של שכר ועונש, אמונה זו כוללת בקרבה את האמונה במעשינו, את האמונה בכך שהמעשים שאנו עושים הם מעשים משמעותיים שבאמת משפיעים על חיינו. אנו עובדים את הקב"ה ולא עובדים את הכוכבים, מי שחושב שהכוכבים משפיעים על חייו והם אלו שמנווטים אותם יש בכך מחשבת ע"ז על כל החומרה ההלכתית התלויה בכך. מעבר לכך, אנו מאמינים שהאדם נמדד על פי מעשיו ולא על פי גורל קדמון שנגזר עליו באופן שרירותי, מצחיקה אותי כל פעם מחדש העובדה שקבוצת כדורגל שמשחקת בשבת באופן קבוע בודקת את המזוזות לאחר רצף של הפסדים כאילו זה המעשה הבעייתי ביותר שהם עושים. הרעיון שהאדם יכול לשפר את חייו ללא טיהור עצמי וללא ניקוי עצמי מפגמיו המוסריים והתורניים איננו רעיון יהודי. ולראיה אחת מני רבות אביא את דברי הגמרא במסכת ברכות (דף ה´ עמוד א´) שם נאמר כך
"אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנא´: "נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה´".
לא נאמר שאם יסורים באים על האדם עליו ללכת בחוזים בכוכבים אלא עליו לבדוק את עצמו, עליו לטהר את עצמו ולא לתלות את היסורים שבאים עליו בכל מיני הזיות ודימיונות רוחניים שונים ומשונים.
עד כאן בנוגע לשאלה השלישית ועכשיו לשאר שאלותיך.
בנוגע לגויים יש עליהם באמת רק השגחה כללית ובכך הם מושגחים ע"י הקב"ה, כך מוסברת בחסידות ההשגחה עליהם ותוכלי למצוא קצת על כך בפרקים הראשונים של ספר התניא (הנתינה לגויים בבחינת אחוריים היא הנתינה דרך המזלות ואין כאן מקום להאריך).
בנוגע לשאלה אם גוי יכול לשנות את מצבו כתוצאה מהמזל התשובה היא שבעיקרון הוא אינו יכול לשנות אם כי יכולים להיות בתנאים מסויימים חריגים מסויימים מכלל זה וגם זה לא בצורה מושלמת זהו נושא רחב ומורכב שאין כאן המקום להאריך בו.
חשוב לי לציין שכל המושגים אותם הזכרת הם מושגים הלקוחים מהעולם הפנימי של היהדות. אני מעריך שברור לך שלא זה המקום לדבר על נושאים אלו הן מפאת המסגרת הציבורית והן מפאת חוסר היכולת להעלות מושגים אלו על הכתב בצורה ראויה. יש עוד הרבה מה להאריך כדי להסביר את המושגים שעליהם דיברת ולכן אני ממליץ לך מאוד להמשיך וללמוד וכך להעמיק יותר ויותר את הבנתך.
בהצלחה ויישר כח על הרצון ללמוד,
עמיחי
nuritbi@biu.013.net.il