שאלות באמונה ועל אלוקים

שאלת הגולש

אני לא בדיוק יודעת איך להתחיל את השאלה שלי.. כי זה בעצם בעיה שעוררה מלא שאלות , וחלק מהשאלות אני מפחדת לשאול.אניבת 17, באה מבית דתי , ועד שנה שעברה לא כלכך התעסקתי באמונה ובתכלית החיים גם לא הקפדתי יותר מידי על ללכת לבית כנסת וכו..ואז הייתה לי תפנית ופתאום התחלתי לשאול שאלות מה אני עושה בעולם הזה בכלל ושחייב להיות משו עמוק ואמיתי וכאילו מצאתי מחדש את הקב"ה ואת האמונה שלי התחלתי ללכת לבית הכנסת וחשבתי שהכל התסתדר, אבל מתחילת השנה הזאת אני מרגישה כאילו הדת והקב"ה זה כבר לא מספק אותי זה לא נותן לי את התשובות שאני צריכה . אני יודעת שיש עולם הבא והוא נצחי אבל השאלה שלי היא לשם מה לברוא עולם בכלל, ואני יודעת שאומרים שזה בגלל שה' רצה להטיב, אבל גם העולם הבא מה התכלית שלו, מדוע ה' החליט לעשות אתזה לברוא עולם הזה ועולם הבא ,והחליט ולשים אותנו בעולם, אני מרגישה לפעמים כאילו אין ייעוד, אבל מצד שני אני כל הזמן חושבת על המוות ומפחדת ממנו נורא מיזה שאני לא יודעת מה יקרה זה נראה לי כל כך מפחיד ולא מציאותי. לפעמים אני כועסת על ה' ואני יודעת שזה אסור וזה כמו כפירה ואני מפחדת מיזה אבל אני לא יכולה להמנע מלחשוב למשל בתפילה שמהללים את ה' לשם מה אני יהלל אותו הוא היה צריך לברוא עולם ולדואג לי בכל מקרה זה לא שהוא" עושה לי טובה" שהוא דואג לי, זה מחובתו הוא זה ששם אותי פה אז ברור שהוא חייב לדאוג לי.
כל שאלה שאני שואלת מביאה איתה עוד ועוד שאלה. אני מבולבלת נורא ומפחדת.
אני מקווה שאולי תוכלו לכוון אותי ולתת לי תשובה
תודה אביבית

תשובה

שואלת יקרה שלום לך!
קודם כל אל לך להיבהל מהשאלות ומהקושיות המעסיקות אותך. אדרבה, שאלות אלו הן סימן להתקדמות גדולה שלך. אם תמשיכי לחפש אחר התשובות בתוכך ומבחוץ, הרי שאחרי תקופת מה תגלי שאת נמצאת במקום גבוה יותר מבחינת ההסתכלות שלך על עצמך ועל העולם. גם מהקושיות שלך על הנהגת הקב"ה אל תחששי. כל עוד השאלות נשאלות מתוך ענווה והכרה בגדלות המחשבה האלוקית, ומתוך רצון כן ואמיתי להתקדם יותר ויותר, ולא נשארות רק במקום של כעס וטורניה, הרי שגם בהן יהיה בכדי לקדם אותך ולרומם אותך.
השאלה המרכזית ששאלת לפי הבנתי, היא מדוע הקב"ה ברא את העולם? לשם מה הוא "צריך" אותנו?
ובכן זוהי שאלה טובה מאוד שמטבע הדברים מעסיקה כל אדם חושב והוגה אשר מעוניין לדעת מה מטרת קיומו. שאלה זו עוסקת ב – "א´" שלפני ה"בראשית", ולא בכדי פתחה התורה באות "ב´", שכן מה שלפני ה"ב´", הינו ה"א´" – האחדות האלוקית העליונה והנשגבה, שלנו, כיצורי אנוש, אין הבנה ותפיסה בה כלל. אנו נבראנו למציאות נתונה, וכל שיכולתנו לעשות הוא לברר מה תפקידנו ומה מטרתנו, בהתאם למה שההדרכה האלוקית הדריכה אותנו באמצעות התורה.
ובכל זאת, אנו מנסים להבין מעט מההנהגה האלוקית, ולנסות לענות לעצמנו על שאלה חשובה זו, המהווה אבן יסוד לכל קיומנו. תשובות שונות נתנו לשאלה זו, ביניהן התשובה שנתנה כבר על ידי הגאונים, לפיה הקב"ה הוא הטוב המוחלט, וחפץ הטוב להיטיב, ולפיכך נברא העולם שבו בא לידי ביטוי טוב הקב"ה, על ידי העמל שהאדם עומל ומשיג בעצמו. לא ארחיב בתשובה זו, כיוון שכפי שציינת את כבר מכירה אותה והיא לא מספקת אותך.
במשך דורות הסתפקו מאמינים בתשובות מעין אלו, שהינם תשובות נכונות ועמוקות, אך נראה שבדורות האחרונים רבים אינם מסתפקים בכך ומנסים לרדת יותר לשורשם של דברים.
תשובה שורשית יותר מצויה בתורת הסוד, אשר החסידות וכן הוגים גדולים דוגמת הרב קוק, גילו אותה במילים פשוטות יחסית לדורות האחרונים כאשר ראו שאנשים מסוגלים לקלוט עומקים מעין אלו. ברם, תשובה זו אינה פשוטה והיא מצריכה עומק של הבנה, לצד מחשבות טהורות וכוונות טובות, על מנת שהיא תובן כהלכה. לכן, הנחייתי לך כי תבחני את התשובה מתוך נקודת מבט גבוהה וטובה.
התשובה, לפי הבנתי ותפיסתי היא, כי מבחינת האמת, כל העולם הוא הופעה של הקב"ה, צד אחד מצדדיו האינסופיים. כיוון שהקב"ה הוא שלם וכולל הכל הוא כולל גם את עולמנו זה שהוא הצד המשתלם שבשלמות האלוקית, דהיינו הצד של הבחירה החופשית, של המעבר בין חסרון לשלמות. האמת היא שמצד הקב"ה, הכל הוא עצמותו, ואין דבר נפרד ממנו, ותפיסת העולם כדבר נפרד ממנו, היא רק מצדנו הברואים. לכן אין מקום לשאול מדוע ברא ה´ את העולם, מה צורך יש בו? אלא יובן כי העולם הוא אחת מההופעות האינסופיות של האינסוף. ככל שהאדם הולך ומכיר הכרה זו, הולך ומופיע את האלוקות בקרבו, באמצעים שה´ הדריך אותו לעשות כן בתורה, הרי שהוא הולך ומאחד בין תפיסתו שלו המוטעית ביחס לעולם, כאילו יש לו מציאות כשלעצמו, לבין המציאות כפי שהיא לפיה הכל מלא בחיות האלוקית.
הכרת התודה על הנהגת ה´ בעולם, גם היא אינה הכרת תודה פשוטה כפי שאנו סוברים, אלא היא ההכרה בעובדה שהכל מאת ה´, וזוהי דרך נוספת להופיע בנו את האלוקות, וללכת להשלים את עצמנו ואת העולם, כפי מטרתו.
תשובתי נאמרה על קצה המזלג, ויש להרחיב ולעיין בנושא זה ביותר, וזהו אחת מהמשימות הגדולות המוטלות על האדם בעולמו.
נא עייני בתשובה, והוסיפי והקשי ככל שנראה לך, כך תלכי ותבררי לעצמך סוגיות אלו ותלכי ותתעלי.
כל טוב!
שפרה
shiframish@gmail.com

יב באייר התשסו

קרא עוד..