שלום רב!!
א. האם כאשר הדלת סגורה בבית אך אינה נעולה זה נחשב ייחוד? (אין אף אחד בבית)
ב. האם כאשר פותחים חלון זה פותר את הבעיה של הייחוד אם הדלת סגורה?
ג. במקרה של בית פרטי האם זה פותר את הבעיה של ייחוד אם השער החיצוני של הבית פתוח והדלת של הבית סגורה אך אינה נעולה?
ד. וההפך: האם זה ייחוד אם השער סגור ודלת הבית פתוחה מעט?
תודה רבה וזה ממש ממש דחוף!!!!
שלום,
אחת הבעיות הגדולות באיסור ייחוד היא חוסר המודעות לאיסור זה, ואנשים רבים נכשלים בו משום חוסר ידיעה. עצם העובדה שאת דורשת וחוקרת בשאלות אלו ראויות להערכה, וכפי שתראי לאחר הכרת יסודות הדין במקרים רבים מתברר שאין איסור. עיקרי דיני ייחוד מופיעים במשנה ובגמרא בסיום מסכת קידושין ושם מופיעה מתי האיסור קיים, וגם במקרים שיש איסור איך ניתן לפותרו. נציג מספר עקרונות שעולים מתוך הסוגיה ומתוכם ניתן להסיק לגבי שאלותיך.
1. מספר גברים מספר נשים- הגמרא קובעת שיש איסור ייחוד בשתי נשים וגבר אחד, אך בשני גברים ואשה אחת אין איסור. רוב הראשונים פוסקים שאין ייחוד אם ישנם שני גברים או יותר (הרמב"ם מחלק בין אנשים כשרים ופרוצים, אך רוב הראשונים אינם מחלקים). להלכה השולחן ערוך (אבה"ע כב,ה) אוסר גם במקרה שיש יותר משני גברים, משום חשש שהגברים פרוצים. הרמ"א חולק על פסק השולחן ערוך ומתיר כל ייחוד עם שני גברים.
2. פתח פתוח לרשות הרבים- בגמרא נאמר (קידושין דף פא עמוד א) שאם יש פתח שהוא פתוח לרשות הרבים אין איסור של ייחוד גם בגבר אחד עם אשה אחת. פתח פתוח יכול להיות חלון שניתן להסתכל בו, או דלת שניתן להיכנס בה. הרשב"א (שו"ת הרשב"א חלק א סימן אלף רנא) כותב שלא רק אם הדלת פתוחה מעט, אלא אפילו אם היא טרוקה אך לא נעולה היא נחשבת כפתח פתוח. הרבה אחרונים פסקו שבמקרה שהדלת טרוקה אך לא נעולה, ויש סיכוי שאדם יכנס לחדר, אין בעיה משום ייחוד. וכך הכריע בשו"ת ציץ אליעזר חלק ו סימן מ (אותיות יא, כג).
3. היתר נוסף שקיים לגבי אשה הוא לגבי אשה נשואה אם בעלה נמצא כעת באותה עיר. היתר זה מובא גם לגבי גברים (לדוגמא ייחוד עם רופא), ומשמעותו שאם אחד מהנוכחים בחדר נשוי ובן הזוג נמצא באותה עיר אין בעיה של ייחוד לכל האנשים שבחדר.
4. בבעלי אומנות, כמו רופא, ישנו שיקול משום חזקה שאומן טרוד באומנותו ואינו מרע אומנותו. אדם לא יסכן את עבודתו ויעשה מעשים אסורים, ולכן ניתן לסמוך על חזקה זו, ובמיוחד במקרים שיש בהם מחלוקת הפוסקים.
עד כה הזכרתי באופן כללי את האיסור ואת המקרים בהם אין בעיה משום ייחוד. כעת ניתן לסכם את המסקנות לגבי שאלתך: במקרה של דלת טרוקה אך אינה נעולה ואין אדם אחר בבית, וכן במקרה של חלון פתוח לרה"ר ראינו שיש מי שמתיר ומבין שאין בעיה של ייחוד. דבר זה נתון במחלוקות בין האחרונים ומי שרוצה להקל יש לו על מי לסמוך. כאמור, אינני פוסק הלכה ואת מוזמנת לשאול את הרב שלך בנושא. בכל מקרה תבחני בחינה אמיתית כלפי עצמך ותראי איך את מרגישה והאם דבר זה נראה לך בעייתי ולא נכון. לפי דעתי עלייך לבחון את שאלה זו בראשית כל ולאחר מכן להחליט האם לסמוך על השיטות המקלות. לגבי המקרה השלישי אינני רואה הבדל בינו ובין המקרים הקודמים ונראה לי שהוא יהיה זהה. לגבי האפשרות הרביעית אם אכן ניתן בקלות לעבור את השער החיצוני נראה לי שאכן זה יכול לפתור את בעיית ייחוד בכל מקרה, אך וודאי שיש לבחון כל מקרה לגופו.
יישר כוח על הבירור האמתי, ואני מקווה שאכן עזרתי לך בנושא. כמובן, את מוזמנת לפנות אליי למייל או לאתר בכל שאלה נוספת בין בעניין זה ובין בנושאים אחרים.
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com