שבועות הוא יום עצוב!

שאלת הגולש

שלום וברכה .
רציתי לדעת איך אנחנו חוגגים את חג השבועות בתאריך זה והרי:
קבלת התורה חטא העגל שבירת לוחות הברית 40 יום קבלת לוחות שניים- ביום כיפור
אם כן מדוע איננו חוגגים מתן תורה בזמן שניתנה ?
תמיד ידעתי שלוחות הברית ניתנו בשבועות ומיד כשמשה ירד היה חטא העגל כך שבעצם בשבועות היינו צריכים לציין יום צום ולא יום שמחה?
איך בדיוק מסתדרים (באיזה סדר,תאריכים) כל הארועים ביחד?
אשמח לתשובה
תודה רבה.

תשובה

שלום,
שאלתך בהחלט מעניינת, ונוגעת במספר נושאים שונים. אני אנסה להתייחס לנקודות שהעלת ולענות תשובה על כך.
דבר ראשון שיש לזכור הוא שהתורה לא מזכירה את חג השבועות כחג מתן תורה. כידוע שבועות בתורה חסר תאריך, ואנו חוגגים אותו רק אחרי שעברו מספר ימים מפסח. דבר שקשור לכך ישירות היא העובדה ששבועות בתורה הוא אינו חג מתן תורה אלא עצרת של פסח וחג הקציר. אם כן הסיבה הראשונית שאנו חוגגים את שבועות ביום זה קשור לקרבנות המיוחדות של היום וזה בהקשר הרעיוני לוח השנה החקלאי.
כידוע בתאריך זה גם היה מתן תורה כפי שחז"ל אמרו לנו ומופיע בתורה. אך גם בעניין זה אנו מוצאים מחלוקת בגמרא מהו התאריך המדויק של קבלת תורה. אם כן וודאי שתאריך החג נובע ממשמעותו החקלאית של היום ובנוסף לכך יש את המשמעות של מתן תורה.
כעת עלינו לבחון מהו הדבר המיוחד במעמד הר סיני, ולאור כך יש לבחון מה היה גדול יותר- קבלת לוחות ראשונים או שניים. כפי שתיארת בשבועות הייתה קבלת תורה ולאחר מכן משה שהה בהר סיני 40 יום. בי"ז בתמוז חזר משה ושבר את הלוחות ואז עלה שנית להתפלל על ישראל לעוד ארבעים יום, ואח"כ היו עוד 40 יום שבסיומם ירד משה עם לוחות שניים ביוה"כ.
גדלות מעמד הר סיני אינה נובעת רק מהעובדה שקבלנו קובץ חוקים אלא עצם המעמד היה בעל משמעות שונה. מעמד של נבואה שכלל את כל ישראל ודיבור ישיר מאת ה´ הינו אירוע חריג וחד פעמי. המפגש הישיר בין העם ובין ה´ וקבלת התורה עלינו מיוחד וייחודי ליום זה של שבועות. עם ישראל אח"כ חטא וקבלנו לוחות שניים, אך וודאי שההפרש גדול בין שני האירועים. המעמד הייחודי וקבלת מלכות ה´ היה חד פעמי. בנוסף לכך מעמד הר סיני מסמל את הציווי והמפגש הישיר עם ה´. דבר זה לא התקיים בלוחות שניים שלא היו מעשה ה´ אלא מעשה אדם.
הרבה מעקרונות ויסודות האמונה מבוססים על מעמד סיני, וכן קבלת המצוות והחוקים היו ביום זה. בעצם כל הצווים של ספרי שמות וויקרא נאמרו בסיני במעמד זה, וזה בנוסף לאירוע המיוחד של ברית האגנות. וודאי ששבועות עצמו לא היה יום עצוב, שהרי אז לא היה כלל חטא. אנו חוגגים את שבועות ללא קשר לאירועים שהיו לאחר מכן.
אני מקווה שעזרתי לך קצת בסידור הנושא, והעלתי מספר נושאים לחשיבה,
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com

י בסיון התשסו

קרא עוד..