שיחה עם אשה גורמת רעה?

שאלת הגולש

למה כתוב כל המרבה שיחה עם האישה גורם רעה לעצמו?
מה זה שכתב את זה חושב שהאישה לא תיעלב?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה שואלת יקרה!
כאשר רוצים אנחנו לגשת ולהבין את דברי חז"ל, ראשית עלינו לחזק את אמונת החכמים שבנו, דהיינו: להבין שאנשים אלו לא היו אנשים רגילים במובן הזה שהם אמרו דברים "סתם" או בכדי לפגוע במישהומישהי וכו´- אלו אנשים שכל דבריהם שקולים ומדודים,ובאים מתוך ראיה עמוקה של תורה ומצוות.
עוד נק´ חשובה שעלינו להבין היא ש"דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר", דהיינו: אי אפשר לקבל תפיסה כללית על נושא מסויים רק על סמך מקור אחד, דברי התורה מפוזרים בהמון מקורות: תלמוד, משנה, מדרש, זוהר וכו´- ולאט לאט וע"י השוואת המקורות ניתן לקבל תמונה כוללת יותר [ואמיתית יותר].
כך לשם דוגמא ניתן למצוא את אמרת חז"ל "הטוב שברופאים לגיהנם"- וניתן להבין מכך שיש בעיה ללכת לרופא.. ואילו במקום אחר כתוב "ורפא ירפא"- מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא- הרי לנו שמותר ואף מצווה ללכת לרופא!
ואם נקשר יותר לעניננו: הנה את ציטטת את האמירה הנ"ל שלכארוה מדברת בגנות האישה, ואילו במקומות אחרים (רבים מאוד!) מדברים חז"ל על שבחה של האישה, לדוגמא: על הכהן הגדול נאמר "וכפר בעדו ובעד ביתו- ביתו זו אשתו", מדוע? כי האישה היא עיקר הבית!, ובמקום אחר: "בזכות [נשים צדקניות] נגאלו ישראל ממצרים.."
הנה אנחנו רואים שבכדי לקבל תמונה כללית ואמיתית, עלינו להתבונן במספר מקומות ולא רק במקום אחד.

ובנוגע לשאלתך: המשנה שציינת מופיעה בפרקי אבות א´,ה´ וכך יש להבין את המשנה: אשתו של אדם המצויה לו בתוך ביתו תמיד, יכולה להיות מוקד שיחה תמידי (יתר על המידה..), שממילא יביא את האדם לביטול תורה- ואין לך רעה גדולה מזאת. זאת ועוד: הברטנורא מפרש שהרי אדם מספר לאשתו את כל מה שקרה לו במהלך היום עם ידידיו וכו´, ושיחה שכזו עלולה להגרר ל[רכילות ולשון הרע]- ושוב, הרי זו רעה גדולה. ודאי וודאי שאין להמנע מלשוחח עם אשתו, אך האדם צריך להשמר שעל אף הפתיחות עם אשתו- לא יגררו ללשון הרע ורכילות.

מפה אנו למדים יסוד נוסף: חז"ל לא התביישו לציין את הסכנות הטמונות, אפילו בדברים החיוביים!

שנזכה להבין את דברי חז"ל הקדושים,
וללכת ולהתנהג בהדרכותיהם!
יישר כח על השאלה, עזרת גם לי!

קובי- ישיבת מעלות
atiyafamily@gmail.com

יז בסיון התשסז

קרא עוד..