שיכחת תושב"ע

שאלת הגולש

שלום כמה שאלות נוקבות על התורה שבעל פה
אני שואל את זה כדי לדעת לא כדי לקנטר או לכפור ח"ו
אחת ההוכחות הפשוטות שאנחנו נותנים לאנשים "מתחילים" כדי שיבינו שיש וחייבת להיות תושב"ע היא למשל על התפילין "והיו לטטפת בין עיניך" וכו' אנחנו אומרים איך נדע את הגודל, או איך זה נראה? צריך להיות משהו בפנים או לא וכו' עד כאן יפה. אבל אם זה באמת הולך ככה בד בבד עם הציווי שבתורה שבכתב
אז מדוע המון פעמים בגמרא בתושב"ע יש מחלוקות על דברים שכביכול צריכים להיות ברורים דברים שקיבלנו מסיני? כמו איך נראו הסוכות או דברים בסגנון על הסוכה, איך יש מחלוקת על איזה פרט שאמור להיות קבלה מסיני? הרי זה אמור להיות בד בבד בלי שום מחלוקת… וכ"ל בקשר לתפילין איך זה שיש מחלוקת על סדר הפרשיות? לא קיבלנו את זה מסיני? לא ברור לי כל העניין… או שהתורה הזאת נשכחה או שיש ח"ו בדיות?

תשובה

שואל יקר שלום רב, בשאלת חכם חצי תשובה,

סוגי ההלכות של התורה שבעל פה מתחלקות ל-5 (המקור רמב"ם הכלות ממרים פ"א ה"ב).

א. דינים דאורייתא.
ב. דינים דרבנן.

בתוך דינים דאורייתא ישנם 3 חלקים.
1. פירושים מקובלים.
הינם הסברים שנתן הקב"ה בע"פ – למשה בסיני לכל דבר סתום שבתורה. פירושים אלו אין עליהם מחלוקת ועליהם נאמר "כל התורה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני". אכן זה "פירוש מקובל":
* "פירוש" – בשל קישרו עם הפסוקים (ניתן ללוד את הפירוש על ידי אסכתאות, סברות, ראיות, מידות שהתורה נדרשת בהם).
* "מקובל" – בגלל המסרו בסיני – בע"פ.

אין מחלוקת שעין תחת עין זה ממון.
אין מחלוקת שפרי עץ הדר – זה אתרוג (מצינו בגמרא דיון מהו פרי עץ הדר? רימונים,חבושים ועוד דיונים וסברות. כל זה בא כי השתבשה העברת התושב"ע במשך הדורות והיה צריך לחזור וללמוד מהראיות).

2. הלכה למשה מסיני.
הלכות שאין להם קשר ישיר לפסוק ואי אפשר להוצאם מהכתוב בסברה או בי"ג מידות.
גם על הלכה למשה מסיני אין מחלוקת על ההלכה עצמה. על פרטיה מצינו מחלוקות (שוב עקב שיבושים בהעברת התושב"ע במשך הדורות).

3. פירושים מחודשים.
פירושים שנלמדו מהתורה שבכתב בסברה או בי"ג מידות – נקבעים עפ"י רוב. פה יתכנו מחלוקות.
ברגע שזה נקבע עפ"י בית דין – יש לזה תוקף של דאורייתא.

ב. דינים דרבנן.

4. גזירות –
הם גדר וסייג לתורה!!! וגזירה שהתקבלה אין בי"ד יכול לבטלה.

5. תקנות –
דינים שתקנו חכמים בדברים הנהוגים בין בני אדם, אין בהם תוספת למצווה או גירעון* הם גם לתועלת בני האדם. והעובר עליהם "ופורף גדר ישכנו נחש".

לשאלתך כיצד נשכחה התורה שבעל פה? (לפי סדר עיקרי של הדברים)
צרות,
רדיפות,
לימוד פחות טוב,
חוסר שימוש נכון של תלמידי חכמים.
ועוד,

יהי"ר רצון שנזכה בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל ואז יתבררו כל הדבים ויאיר כזמן נתינתם מסיני.

חג שמח,
שלמה,
shlomo@makshivim.org.il

כמובן שניתן להרחיב ולהסביר עוד הרבה ואפילו הרבה מאודד. ושאלתך כל כך כואבת ונכונה, אך הזמן דוחק והנושא ארוך מאוד.

יג בתשרי התשסח

קרא עוד..