שלום רב,
קודם כל ברצוני לציין לשבח את האתר,
השאלה שלי בנודע לזמן הגאולה ולביאת המשיח
אני נכנסת לאתרים חרדים ובהם מראים כל מיני פסוקים והיבטים שונים לגבי חבלי המשיח והם טענו שהזמן שהיה אמור להגיע עבר,
כיוון שאומרים שבכל דור יש פרק זמן מסויים שבו אמור המשיח להגיע ואם הוא עבר הוא אולי יגיע דור הבא ואז הם מציינים שהתקופה הזו היא לפי המפרשים תקופה בה צריך להגיע המשיח והתאריך היה אמור להיות בשנת תשסה והוא עבר מה שאומר שיש כאן סתירה כי יש פה ביטול של אחד מעיקרי האמונה ורציתי לשמוע את דעתכם על זה..
סליחה על האורך
ותודה!
שלום רב,
צר לי אך אינני מן המטיילים באינטרנט, ואף לא באתרים חרדיים ולכן אינני יודע את התוכן שיש בהם, וגם אינני יודע מי הוא זה שכותב את הדברים, ומה היסודות שלו, ולכן קשה לי מאד להתייחס באופן אישי אל הדברים שהם כותבים, בין בדברים טובים ובין בדברים פחות.
באופן הכללי, אינני יכול להתיימר להסביר כל דעה ויתר מכך, גם לא תמיד אני מסכים עם כל מה שכותבים, ולכן לפעמים אינני רואה סיבה לנסות להסביר דעה שאני חושב שהיא לא נכונה, ולכן אינני רוצה להכנס ממש אל הדברים האלו אלא אכתוב את דעתי העניה בנושא ואת מוזמנת לבחור בין הדברים.
חז"ל קבעו לנו, באופן חריף ביותר, בגמרא במסכת סנהדרין כך:
"מאי ויפח לקץ ולא יכזב – אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: תיפח עצמן של מחשבי קיצין, שהיו אומרים: כיון שהגיע את הקץ ולא בא – שוב אינו בא. אלא חכה לו, שנאמר אם יתמהמה חכה לו. שמא תאמר אנו מחכין והוא אינו מחכה – תלמוד לומר ולכן יחכה ה´ לחננכם ולכן ירום לרחמכם. וכי מאחר שאנו מחכים והוא מחכה, מי מעכב? – מדת הדין מעכבת, וכי מאחר שמדת הדין מעכבת, אנו למה מחכין? – לקבל שכר, שנאמר אשרי כל חוכי לו"
בזמנים רבים נפגשים עם ישראל עם אנשים שהם מחשבי קיצים, הם מחשבים מתי לדעתם אמור להגיע המשיח, ולאחר שמגיע הזמן, והמשיח לא מגיע, הם מתייאשים, והם חושבים או ששוב לא יבוא, או שלא יבוא בזמן הקרוב, ודבר זה הוא דבר גרוע. צריך לחכות בכל יום שהמשיח יבוא, ובכל יום הוא יכול להגיע. דבר זה נקבע בפשטות כאחד מיסודות האמונה, כפי שכתב הרמב"ם. וכך אנו צריכים להיות ברורים בדרך שלנו, באמונה שלנו, שאנו לא מכתיבים לרבש"ע כיצד ומתי יבוא המשיח, אלא אנו צריכים לעשות את ההשתדלות שלנו, את כל המאמצים שלנו לקרב את ביאת המשיח, להכין את עם ישראל לקראת הגאולה השלמה, ויתר מכך זה כבר לא תפקיד שלנו.
כמובן אנו מתפללים כל הזמן שהקב"ה יחיש את הגאולה, וכל הצרות יעברו במהרה, ונזכה לגאולה שלמה, כמה שיותר מהר אך אנו לא קובעים בדבר הזה כלום, צריך לזכור שהקב"ה מנהל את העולם והוא קובע את הדברים האלו, ואנו רק משתדלים להיות שותפים עם אל, לפעול ככל יכולתנו לקדם את הדברים.
הגמרא שהבאתי גם מלמדת שעצם הצפיה והנסיון לקרב את ביאתו היא זכות גדולה, ואנו צריכים להשתדל בה. יש עיכובים, יש סיבוכים כדרכה של הגאולה, אך אנו לא מתייאשים, אלא אנו צריכים להמשיך ולהשתדל.
אני הקט אינני בקיא בחשבונות האלו, אך נדמה לי שאין זהו הדרך הנכונה של התורה. אכן היו מגדולי ישראל שחישבו חשבונות, ואנו לא יודעים מה היה עם החשבונות שלהם, אך דבריהם היו בתור נסיון לעודד את האנשים, לקרב אותם לקראת הגאולה, ולא שאם התאריך הגיע והגאולה לא היתה זה סימן שלא תהיה גאולה או שתהיה עוד הרבה זמן. אנו צריכים בדברים אלו להיות תמימים עם ה´, להשתדל את החלק שלנו, מה שאנו יכולים ואת השאר לפנות בתפילה לאבינו שבשמים, שאוהב אותנו כל כך, ולשפוך נפשינו לפניו, שנזכה כבר היום לגאולה שלמה.
לכן אל תתרגשי מכל מיני דיבורים אחרים, אלא תמשיכי ביסודות האמונה שהדריכו אותנו גדולי ישראל שבכל הדורות, ותשתדלי להמשיך ולהתקדם ועל ידי ההתקדמות של כל אחד ואחד מאתנו, נזכה במהרה לגאולה שלמה ולתיקון כל עם ישראל וכל העולם.
בברכה
יצחק.
Zahig2@shoresh.org.il