תמיכה בלומדי תורה

שאלת הגולש

שלום לכם

המובא מטה הופץ בכולל שלנו, מה עונים על זה? עם בכלל?

ויאמר אמציה אל עמוס חוזה לך ברח לך אל ארץ יהודה ואכול שם לחם ושם תנבא…ויען עמוס לא נביא אנוכי ולא בן נביא אנוכי כי בוקר אנוכי ובולס שקמים. (עמוס ז. יב-יד)
בדברי אמציה משתמע רמז ברור על כך שעמוס מתפרנס מנבואה- "…ואכול שם לחם ושם תנבא…". ייתכן שאמציה בעצמו התפרנס מ"דתו" ו"אמונתו", אך טבעי לו לייחס זה הפשע לעמוס.
עמוס ממהר להכחיש- "…כי בוקר אנוכי…". לוּ עמוס החוזה אכן היה נוטל מהציבור שכר תורתו, כיצד היה עליו לענות כדי שויכוח אמיתי לא ישמע כריב בעלי מקצוע, המתחרים על מקום בשוק? על כל פנים, אנו רואים כאן שטענה זו: "דביקותכם בתורה היא סך הכול דביקות בצורך להתפרנס"- אינה חידוש של ימינו אלא טיעון עתיק, שלפחות אז היה שקרי, למזלנו.
מבחינת כופר זו ראיה בסיסית המוכיחה שאין הבדל מהותי בין בדיות לבו לתורת ישראל.
קיימים מספר די גדול של היתרים שונים של מחברים שונים להנאות מלימוד והוראת תורה. בחיבור זה אני מתייחס ל"חורים" המשותפים לכולם ולא נכנס לטיעונים ייחודיים לכל אחד מהם. כי מטרתי להוראות שהתרים אלה לא יתכנו באופן עקרוני ולא שהם חלשי הנמקה בנקודה זו או אחרת.
ובכן:
1. על ה"חור" המשותף הראשון כבר נרמז- אף אחד מבעלי התרים לא מסוגל לנדב לעמוס תשובה הולמת עבור אמציה, לוּ עמוס היה מאמץ את התרו, חלילה. כל תשובה שתינתן על ידי בעל ההיתר תשמע או כ"מגיע לי", על כך בסעיף 5, או כ"איני גרוע ממך" לכל היתר, או אף "איני גרוע מסטודנט לפילוסופיה". מבחינת המתיימר להציג האמת הבלעדית אין זה מספק. "חור" זה חילול ה' שמו, אך למטרת חבורי אף אין צורך במושג חמור זה- חילול ה', מספיק להצביע על הימנעות שיטתית מקידוש ה'-
אני תקווה שלא ימצא מסונוור אשר יטען שאילוּ לומדי ומורי תורה היו עוסקים בה בלי שכר לא יהי בכך תוספת קידוש ה'. ולא ימצא בור אשר לא ידע כי מפני זה החטא- הימנעות חד פעמית, לא שיטתית, מקידוש ה' נענש משה רבנו ולא נכנס לארץ…ױיַעַן כי לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם: במדבר פ' כ (יב) ושמא מפני כך גם אנו לא זוכים לאחיזה מלאה בארצנו? בטוחני גם, שלא ימצא ציניקן אשר יעיז לנקוף במחיר, תמורה, פיצוי או חלופה עבור

תשובה

שלום לך,

ראשית, אני רוצה להגיד שההתמודדות עם הטענות צריכות להיות מתוך תורה ומתוך הכוונה של גדולי הדור הזה וגדולי הדורות הקודמים. לא פוסקים הלכה ולא מדריכים ציבור מתוך פסוקים בתנ"ך או על פי ססמאות של 'בשמחה ובטוב לבב'. אני גם לא חושב שצריך להתיחס לדמוגוגיות של 'לומדים בשביל להתפרנס' כאשר המלגה הממוצעת של אברך היא פחות בהרבה משכר-מינימום. אני אנסה להציג את דעתי כפי שאני רואה אותה ואני מקוה שעל ידי הצגת התמונה הכללית, הפרטים יהיו יותר מובנים.

קודם כל, אין חולק על כך שהמצאות של חברה שלמה שלומדת תורה היא דבר חדש בעם ישראל. מעולם לא היו לומדי תורה רבים כל כך ומעולם לא החזיק הציבור כל כך הרבה ישיבות וכוללים. גם מה שנחלקו הרמב"ם וגדולי זמנו היו על החזקת תלמידי החכמים מנהיגי הדור או על החזקה מצומצמת של ישיבה. מעולם גדולי הדורות לא התיחסו למצב בו ציבור שלם של לומדי תורה נזקק לתמיכה. אני מסכים בהחלט שמצב זה אינו בריא וכדברי הרמב"ם מביא לחילול ה' כמו שאנו רואים בעינינו.

מצד שני, גם אין חולק על כך, שחלק גדול מעם ישראל היושב בציון רחוק משמירת מצוות מלאה לע"ע, ואני חושב שיש הסכמה כללית שהחברה בישראל מאבדת את יסודותיה הערכיים, רחוקה משרשיה ובעקבות זאת מתגלים כל השחיתויות בשלטון וכו', והדברים ארוכים וידועים.
המציאות הזו גורמת לכך שציבור שלם ירצה להסתגר בתוך עצמ ובתוך אהלה של תורה, להגן על עצמו ועל ילדיו מפני הרוחות הרעות של הכפירה, הפריצות והבערות שמנשבות לצערינו הרב ברחוב הישראלי.

ממה שכתבתי עולה שהחברה החילונית מצדיקה בעצם את קיומה של החברה החרדית וגם את תמיכתם בה. לומדי התורה אינם נתמכים בזכות לימוד התורה אלא למען המשך הסתגרותם מפני אותה חברה חילונית שכל כך מאימת עליהם. אמנם ברור לכל שמצב זה של חברה חילונית התומכת בלומדי התורה מבלי להכיר את ערך התורה ומתוך תחושה של כפיה, ומצד שני, חברה של לומדי תורה שמחזקת את האחיזה של עם ישראל בארצו אך מתעלמת מחשיבות אותה אחיזה בארץ, מעורר הרבה מאד רגשות שליליים והרבה מאד קיטוב וריחוק הדדיים.

הציונות הדתית, ניסתה ומנסה למצוא דרך ביניים שתאפשר למזג את שני הדברים. מצד אחד, לישב את הארץ, לקיים חברה בריאה שאיננה נתמכת אלא מחזקת את היסודות הכלכליים של החברה. מצד שני, אין כל ספק בחשיבות החזקת לומדי תורה וחשיבות הפצת התורה והיהדות בכל האוכלוסיה. דרך זו איננה פשוטה כלל ועיקר. מלבד העובדה שאיננו יודעים כיצד לשלב ולמזג את שני הדרכים, גם הסכנה להדרדרות לעבר הציבור החילוני בעינה עומדת. לצערינו הרב יש בנו הרבה מבוכה והרבה בלבול לגבי הדרך אבל מצד שני, ברור לי, שאין באמת דרך אחרת. רק דרך שתשלב בין חברה בריאה ועומדת ברשות עצמה, הקשורה בעולם המודרני בעצם מציאותה, ובין רצון תמידי להתעלות ולהיות קשורים לקב"ה ולתורתו, תוך שאיפה לתקן עולם במלכות שדי, תוכל לתת מזור אמיתי לבעיות החברה.

יש עוד הרבה מאד מה להרחיב, ויש עוד הרבה נקודות שמקוצר המקום והזמן לא יכלתי להתיחס אליהן. בכל אופן, אני מקוה שהצגתי את הרעיון הכללי שאני מאמין בו ואני מקוה שההצגה תעזור להתמודדות עם הטענות שהצגת.

כל טוב, אתה מוזמן בשמחה להגיב באתר או אלי למייל.

טוביה
tsbias@actcom.co.il

א בתמוז התשסז

קרא עוד..