תפילה ערבים ועולם הבא

שאלת הגולש

שלום, אני בת 14.
בזמן האחרון יש לי כל מני תהיות לגבי הדעות שלי, והייתי רוצה שמישהו אולי יעשה לי קצת סדר ויגיד לי מה נכון ומה לא…
דבר ראשון- אני מאוד מאמינה שהכל מה' ואם קרה משהו אז הוא עשה את זה ויש לכך סיבה וזה לא סתם,
אבל- אני מרגישה קצת סותרת את עצמי כשאני מבקשת ממנו שמשהו שקרה השתנה.
אפשר לומר שאולי ה' רוצה שאני אתפלל ואבקש, אבל אולי לא? אולי אני צריכה לקבל את הדין? ברור שלא…אבל…לא יודעת.

עוד משהו- בזמן האחרון אני רואה הרבה אנשים שממש ניגעלים מערבים. למשל אני וחברה שלי הלכנו לשרותים בקניון וראינו שם ערביות, משום מה הגעיל את חברה שלי שגם ערביות נכנסות לשם…
וגם היינו כמה בנות במעבר צר וערביות עברו מולינו, אז הבנות נורא ניגעלו מלגעת בהן בטעות.
אז שאלתי את עצמי -האם זה נכון? כאילו- לפי היהדות גויים הם טמאים? אולי כן…כי מה העניין של יין נסך?

טוב ועוד משהו… העולם הזה הוא כמו פרוזדור, כאילו- הכנה לעולם הבא. אז מה צריך להיות הייחס שלי לעולם הזה? אולי צריך באמת להשתדל שכל מה שעושים יהיה בשביל לעשות עוד מצוות וזכויות..ז"א שאסור לעשות דברים שבכלל לא קשורים? כמו ללכת לים או משהו כזה? אבל זה קשה מידי… לא יודעת ברור שזה לא שחור ולבן…אבל בכל זאת, המגמה היא לא לעשות משהו שלא קשור למצוות?

אני מקווה שאני לא יוצאת טיפשה מכל השאלות האלה… זה ניראה יותר מגוכך על הדף ממה שזה באמת….
אבל אני פשוט מרגישה שאני צריכה כמה "גימורים"…

תודה-רבה!!! ישלם ה' שכרכם!!!!

תשובה

שלום רב,

שמחתי ממש לקבל את מכתבך, שאלותייך הם נפלאות ואני ממש שמח שאת שואלת אותם.

אומנם הרשי לי לומר לך שאת בתחילת דרכך. דווקא שאלותייך מצביעות על המהפך באמונה שנעשה בך בגיל ההתבגרות שזה דווקא דורש מאיתנו להבין יותר ולהעמיק יותר. אני ושב שאין זה מספיק שאני אענה על שאלותייך אלא עלייך להעמיק באופן מסודר בהבנת האמונה והמצוות והתורה.

כבר בשאלותייך אפשר לראות הסכלות מסויימת על התורה שממנה נובעים השאלות אומנם בהסתכלות יותר אמיתית שאלותייך היו מתבטלות מאליהם. הדבר הזה דורש ממך יותר לברר ולהעמיק ולבנות את ההסתכלות שלך על התורה והמצוות.

בשביל כך אני ממליץ ללמוד ספרי אמונה שמאוד עוזרים להעמיק ולהבין את התורה באור אחר לגמרי מאיך שאת רואה אותה כיום. אין זה מספיק להישאר עם אותה אמונה מגיל 5. כמו שאת יודעת מתמטיקה והסטוריה כמו מישהי גדולה , ראוי שגם תסתכלי על האמונה באופן יותר גדול ומחשבתי.

אני ממליץ בתורה התחלה על הספרים " אחת שאלתי" של הרב ראובן ששון, או אפילו יותר פשוט מזה "מבט בהיר בערפל" של הרב ראובן ששון, או "דע מה שתשיב לעצמך" של הרב זאב קרוב.
(אם אפילו הספר מבט בהיר יהיה לך קשה ניתן ללמוד "עין יהודית" אומנם לדעתי את יכולה להבין את הספרים הללו).

אם קשה לך להשיג את הספרים אני יכול לעזור לך, פשוט תפני אלי במייל.

לעניין עצם השאלות, אענה בקצרה, כפי שאמרתי חלק מהשאלות פה דורשות שינוי תפיסת עולם וזה כבר דורש ממך ללמוד יותר.

לעניין השאלה עם התפילה:
זוהי שאלה מצוינת, אם ה' רוצה שככה הדברים יקרו מדוע שהתפילה שלי תעזור או האם אני צריכה להתפלל.

הקב"ה רוצה שתתפללי. ככה ה' רצה, ה' רוצה שאנחנו נתפלל ושנה את הנהגתו, ה' רוצה שהעולם יהיה תלוי בבני האדם. ה' ברא את העולם בשבילינו כדי שאנחנו נשנה אותו ונשפר אותו. ה' בכוונה רצה שהשלמות של העולם תיהיה תלויה באדם, במצוותיו , במעשיו ובתפילתו. ה' עשה את האמהות עקרות כי הוא "התאווה לתפילתם".

יש עניין לקב"ה שאנחנו נשמה את המציאות שאנחנו נשנה את הדברים. כי ככה הוא רצה. זה חלק מהעניין של העולם.

אפשר גם לשאול – אולי אני לא יאכל כי ככה ה' רצה, ואני לא אעשה כלום. לא! ה' נתן לך את הכח לשנות את המציאות ולשפר אותה, כך גם כוחה של התפילה.

באופן יותר עמוק.

כבר כתב הרב קוק ועוד גדולים שאין אנחנו משנים את רצון ה' כשאנחנו מתפללים.
מה שהיה אמור להיות לפני התפילה משתנה כי אנחנו השתננו העולם השתנה.
כשהאדם מתפלל הוא משנה בעצם תפילתו את העולם לטוב, בעצם העובדה שהוא מתפלל ומביע רצון כזה עמוק אז העולם אחר עכשיו – הוא אחר עכשיו. זה לא אותו עולם שלפני התפילה. הרצון שהאדם הביע בצורה כה חזקה פעל בעולם – פעל על עצמו והוא התעלה, העולם התעלה.

מה שהיה צריך להיות לפני התפילה זה לעולם של לפני התפילה, לאדם שלפני התפילה, אומנם עכשיו העולם התעלה, השתפר, התרומם. עכשיו באמת ראויה הנהגה אחרת , לא אותה הנהגה שהיתה אמורה להיות קודם. לכן עכשיו אין זה שינוי מרצון ה'. זה היה רצון ה' למציאות שלפני התפילה אומנם בזכות תפילת האדם העולם הוא אחר, והוא בעצמו אחר, לכן ראוי גם התייחסות אחר, הנהגה אחרת של ה'.

עלינו להמשיך להתפלל כמו שה' רצה ולשנות את העולם לטובה.

לעניין השאלה של הערבים, אכתוב לך את דעתי.

עם ישראל באופן עקרוני מטרתו היא לא לשנוא את הגויים אלא להיטיב לכל הגויים ולתקן אותם ולרומם את כל העולם כולו. אומנם כיום אנחנו מאוד רחוקים מזה, בשביל לעשות זאת עם ישראל צריך להיות עם לבד!! בארצו בלי מפריעים ואויבים ולקיים מצוות עם בית המקדש.

כיום כשיש לנו אויבים אין אנחנו יכולים לאהוב את כל העולם כולו. כי עדיין העולם לא מתוקן ואנחנו לא במדריגה לאהוב את כל שונאינו. אדם שסתם ינסה לאהוב את שונאיו יגיע למצב מוסרי גרוע כמו שאנחנו רואים באחינו שמי שאוהב ערבים שונא יהודים..

כיום אנחנו במלחמה , במלחמה נגד העם שפוגע בנו, שאין הוא צריך להיות בארץ שבכך שהוא בארץ הוא פוגע בכל העולם, כי לא נוכל לתקן את העולם כולו כל עוד הם פה – הם פוגעים גם בעצמם..

לכן הם כרגע שונאינו, נכון במצב כיום לשנוא אותם כי אנחנו באמת במלחמה נגדם וצריכים להרגיש רצון שהם יעזבו את המקום. או לפחות יהיו בגדר "תושבים", של התורה .

אין זה אומר שאין ערבים טובים, ואין זה אומר שאין אנחנו צריכים לדעת פנים פנימה שאנחנו לא שונאים את הגויים.
אומנם באופן כללי אנחנו צריכים כרגע לרצות שהם ילכו מפה.

לכן אייני יודע באופן מוחלט אבל לדעתי , זה לא כל כך רע שאדם יש לו את ההרגשה הזו שהיא באה מסוג ל חינוך שערבים מגעילים.
זאת אומרת צריך לדעת בשכל שיש להם תיקון. אומנם כרגע, כמו שהם פה בארצינו זה גורם לנו גועל, זה מזיק לעולם, זה מזיק לנו ופוגע בכולם. זה לא נכון.

גם חשוב לדעת, אפילו אם יש ערבים טובים. כאומה הערבים שבארץ שונאים אותנו. ולכן באופן "לאומי" עלינו כרגע לשנוא אותם כי אנחנו במלחמה נגדם. לכן פיתוח הסלידה הזו באופן כללי נגד העם הערבי היושב בציון שהוא אויבינו בלב ונפש הוא דבר חיובי כדי שנקבל כוחות להלחם בהם ולשלח אותם מארצינו שלא יזיקו לנו יותר.

לעניין השאלה האחרונה, זוהי השאלה המורכבת ביותר והיא נובעת מהתפיסה המוטעית שיש לנו על האמונה בגלל הנצרות.

לדעת עם ישראל אין כל מטרת החיים פה זה למות ולהגיע לעולם הבא.

עלינו לדעת דבר מאוד גדול שאולי ישמע לך מוזר אומנם זו האמת.

לדעת עם ישראל העולם הבא הוא – פה!! פה פה בעולם הזה. פה יהיה גן עדן ופה יהיה עולם הבא.

איך יהיה פה עולם הבא? הרי זה בכלל לא עולם כזה רוחני.

לדעת עם ישראל – העולם הבא הוא עום בעל חומר, עולם שיש בו גשמיות אומנם עולם קדוש ועליון לא פחות – ואפילו יותר מעולם שהוא רק רוחני.

לעם ישראל יש מטרה בעולם – להפוך את העולם הזה לעולם הבא. לרומם את כל המציאות כולה, לתקן חטא האדם הראשון ולהפוך את העולם הזה לעולם טוב כל כך שהוא יהיה עולם הבא.

הצרות, היא החדירה לעולם את התפיסה שעולם הבא הוא רק רוחני כי הגויים לא יכולים להבין שרוחניות והחיים הם דברים שלא מנותקים זה מזה.

עם ישראל מטרתו היא לקדש את החיים.. זוהי אומנם דרך ארוה שיש מה ללמוד עליה, איך עם שיראל ירומם את כל העולם ובשביל זה אני ממליץ לך לקרוא אומנם חשוב לדעת שככה גם כל פרט צריך לחיות

לכן באופן עקרוני המטרה הפרטית של כל אחד ואחד היא לחיות את החיים פה בעולם הזה בצורה הכי קדושה שאפשר. לקדש את החיים החומרים ולא להתנתק מהם.

עם ישראל איננו נגד שום דבר במציאות אלא עם ישראל רוצה לרומם את החיים באופן הכי גדול שלהם. לראות איך אנחנו יכולים לחיות את החיים עם החומריות והיצרים והכל באופן הכי גדול.

בשביל להבין את זה יותר כדאי לך לקרוא פה משהו שתכתבי בנושא שמאוד מסביר את הגישה שלנו:

אומנם בתחילת המאמר אני מסביר בעיקר על העניין הזה של איך לחיות את החיים באופן גדול יותר ועמוק יותר אומנם ייתכן שכל המאמר ימצא חן בעינייך:

http://www.makshivim.org.il/n_show.asp?id=21818

אני מאוד מקווה שהדברים קצת הובנו אומנם כפי שאמרתי,

עלייך עוד ללמוד הרבה ולהבין הרבה בשביל להבין את הדברים כמו שצריך וככל שתביני יותר כך יותר תשמחי לקיים מצוות ולעבוד את ה' כי תראי כמה הדברים הם יפים ופשוטים וברורים,

אשמח לקבל ממך תגובה וכן אם יש לך עוד שאלות את מוזמנת בשמחה,

אבי, wolfsonavi@gmail.com

ד באב התשסז

קרא עוד..